حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به هر کسب و کاری است. شاید در زمان‌های گذشته اهمیت حسابداری فقط در کارها و کاسبی‌های خیلی بزرگ دیده‌ می‌شد، اما امروزه حتی برای هر کسب و کار کوچک نیز این علم دارای اهمیت فوق العاده بالایی ‌است. حسابداری می‌تواند در شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی تعریف شده و بسته به کارایی که در آن حیطه مربوطه دارد، شخص حسابدار وظایف خاصی را بر عهده‌ می‌گیرد. بحث مالیات یکی از مهم‌ترین امور مربوط به هر جامعه و در نتیجه برای هر کسب و کار ‌است. رسیدگی به امور این مبحث، کمی پیچیده و نیازمند دانش و اطلاعات بالا بوده و این موضوع ما را بر آن داشته است تا در این نوشتار حسابداری مالیاتی و یا به اصطلاح انگلیسی (Tax Accounting)، مشاوره مالیاتی و تمامی امور مربوط به مالیات، مشاوره مالی و بررسی مالیات لازم برای پرداخت را بررسی و موشکافی کنیم.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی همان طور که از اسم آن کاملاً واضح و مشخص است، صرفاً به امور مالیاتی‌ می‌پردازد. در نتیجه فرد حسابدار در این حوزه، به دیگر انواع حسابرسی‌ها از جمله بیمه، حقوق، سرمایه گذاری و غیره کاری نداشته و تنها امور مربوط به مالیات را بررسی کرده و انواع مشاوره مالیاتی را ارائه می‌دهد. حسابداری مالیاتی یک علم کاملاً منحصر به فرد بوده و دارای قوانین و ملاحظات مربوط به خود ‌است.

انواع حسابداری مالیاتی

برای شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ‌تر، انواع حسابداری مالیاتی اهمیت خیلی بالایی دارد. کسب وکارها به هر اندازه که بزرگ‌تر باشند، باید مالیات‌های بیشتری را در حوزه‌های مختلف پرداخت کنند و به همین دلیل است که انواع حسابداری مالیاتی و دریافت مشاوره مالی در این زمینه نیز اهمیت بالایی پیدا کرده است. حال می‌توان به اهمیت این موضوع نیز پی برد که وجود یک تیم کارشناس برای انواع مشاوره مالیاتی، مشاوره مالی و حسابرسی‌های مربوط به مالیات‌دهی، تا چه اندازه می‌تواند برای یک شرکت و یا کسب و کار ضروری باشد. حال که از اهمیت مبحث انواع حسابداری مالیاتی آگاه شدید، لازم است به وظایف حسابدار مالیاتی نیز اشاره‌ای کنیم.

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابدار مالیاتی یا همان مشاور مالیاتی یا مشاور مالی، حسابداری مجرب و متخصص در امور نه تنها حسابداری بلکه مالیاتی ‌است. این فرد از تمامی قوانین مربوط به مالیات‌ها در انواع مختلف، مالیات مستقیم و غیر مستقیم، و همچنین شرایطی که فرد مشمول و یا مستثنی از پرداخت مالیات می‌شود، آگاه است. هر شرکت برای بررسی امور حسابداری مربوط به مالیات‌های خود بهتر است که از افرادی با تجربه در این زمینه استفاده کند. همان طور که پیش‌تر از نیز اشاره کردیم، مبحث مربوط به مالیات مبحثی پیچیده و دارای قوانینی ریز و جزئی ‌است که باید حتماً یک کارشناس مالی متبحر، به آن‌ها رسیدگی کند.

اهداف حسابداری مالیاتی

شاید روشن باشد که اولین و اساسی‌ترین هدف از حسابداری مالیاتی، بررسی امور و حسابرسی موارد مالیاتی و مبلغی که شرکت باید برای مالیات پرداخت کند و همچنین ارائه انواع مشاوره مالی، ‌است. حوزه حسابداری مالیاتی حوزه‌ای گسترده بوده و اهداف بسیار زیادی در این زمینه قرار داده‌ می‌شوند. اما برای این که این موضوع را برای شما روشن‌تر کنیم، در ادامه به چندی از مهم‌ترین اهداف حسابداری مالیاتی اشاره خواهیم کرد:

  1. تعیین وجه لازم برای پرداخت مالیات مربوط به افراد حقیقی و حقوقی
  2. اجرای قوانین مربوط به مالیات با توجه به فعالیت‌های آن شرکت
  3. برنامه ریزی پرداخت‌ها در جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه جرائم مالیاتی
  4. برقراری ارتباط با اداره‌ها و سازمان‌های مختلف که در حوزه پرداخت‌های مالیاتی فعالیت می‌کنند.
  5. بهره مند کردن شرکت از انواع مشاوره مالیاتی به‌روز برای پرداخت مالیات‌ها
  6. و…

وظایف حسابدار مالیاتی

با بررسی اهداف حسابداری مالیاتی که در بالا انجام شد، شاید تا حدودی انواع وظایفی که این فرد حسابدار در یک شرکت خواهد داشت نیز برای شما روشن شده باشد. با این حال برای این که با تمامی وظایف و حیطه‌هایی که این فرد در یک شرکت مشغول به آن ‌است آشنا شوید، در ادامه برای شما چندی از پر اهمیت‌ترین وظایف یک حسابدار مالیاتی را‌ می‌آوریم:

  • برقراری ارتباط با مسئولین مالیات و توانایی پاسخگویی به آن‌ها
  • آشنایی کامل با انواع اظهارنامه‌های مالیاتی و توانایی تکمیل کردن به موقع آن‌ها
  • تبحر کامل در محاسبه مالیات مربوط به افرا حقیقی و حقوقی
  • توانایی کامل در رسیدگی به اسناد و فاکتورهای مالیاتی
  • آشنایی با انواع بخشودگی‌ها و معافیت‌های مالیاتی
  • پیگیری انواع چک‌های شرکت به خصوص انواع برگشتی
  • توانایی و تبحر در تشکیل پرونده مالیاتی برای شرکت
  • توانایی در ارائه انواع مشاوره مالی و همچنین مشاوره مالیاتی برای شرکت

با توجه به تمامی وظایفی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، می‌توان نتیجه گرفت که همان طور که پیش‌تر نیز اعلام کردیم، برای انتخاب حسابدار مالیاتی برای هر شرکت باید نهایت دقت به کار گرفته شود تا شخصی متبحر و کارشناس برای این سمت انتخاب شود. انتخاب افراد بی تجربه و تازه کار می‌تواند شرکت و یا آن کسب و کار را به دردسری بزرگ دچار کند.

خدمات شرکت‌های حسابداری در زمینه حسابداری مالیاتی

خدمات شرکت‌های حسابداری در زمینه حسابداری مالیاتی

ممکن است حال این سوال برای شما پیش بیاید که آیا باید حتماً برای شرکت خود، فرد متخصص در حسابداری مالیاتی را استخدام کنید یا این که می‌توانید از طرق دیگر از خدمات مربوط به حسابداری مالیاتی بهره مند شوید؟ پاسخ ما به این سوال شما «بله» است. شرکت‌هایی با عنوان شرکت‌های حسابداری مشغول به فعالیت هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها از انواع خدماتی که در انواع حسابداری‌ها از جمله حسابداری مالیاتی ارائه می‌دهند بهره مند شوید. این شرکت‌ها انواع خدمات از حسابداری رستوران گرفته تا حسابداری در شرکت‌های بزرگ واردات و صادرات را می‌توانند به بهترین و دقیق‌ترین نحو ممکن و توسط افراد متخصص انجام داده و به شما در این زمینه کمک کنند. برخی از خدمات مربوط به این شرکت‌ها عبارتند از:

  • بررسی مبحث مالیات بر ارزش افزوده و تنظیم اظهارنامه مربوط به آن
  • تکمیل انواع اظهارنامه‌های مالیاتی برای شرکت شما
  • احتساب مالیاتی که بر حقوق پرسنل شرکت وارد می‌شود
  • تنظیم انواع گزارش مالیاتی و ارائه آن در زمان‌های مشخص به شما
  • تنظیم انواع دفترهای حسابرسی برای شرکت و وارد کردن گزارش‌های مالیاتی روزانه در آن‌ها
  • رفع انواع مشکلات مالیاتی به وجود آمده برای شرکت از طریق پیگیری مستمر آن‌ها
  • تهیه و تدوین انواع اظهارنامه عملکرد برای شرکت و یا کسب و کار شما
  • پیگیری انواع پرونده‌های دادرسی مالیاتی مربوط به شرکت و رفع مشکلات احتمالی یپش آمده در آن‌ها

البته که انواع مشاوره مالی و مالیاتی برای شرکت شما نیز می‌تواند در زمره مهم‌ترین خدماتی که این شرکت‌ها به شما ارائه می‌دهند قرار گیرد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید انتخاب شرکتی است که در این زمینه دارای تجارب فراوانی بوده و از افرادی متخصص و با تجربه برای رسیدگی به حسابداری‌های مالیاتی و یا دیگر انواع حسابداری استفاده می‌کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

آن چه در این جا بدان پرداختیم بررسی مبحث مهم حسابداری مالیاتی و انواع آن بود. برای شما تعریفی از یک حسابدار مالیاتی ارائه کرده و خدمات این فرد و یا این شرکت را برشمردیم. از اهداف مربوط به حسابداری مالیاتی که مهم‌ترین آن‌ها مشاوره مالی بود نیز سخن به میان آوردیم و در نهایت اهمیت انتخاب شرکت‌های مشاور در این زمینه را یادآور شدیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *