حساباتو تیک کن!

خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه، طبقه هفتم، واحد یک

اهمیت ترازنامه در حسابداری رستوران

ترازنامه در حسابداری رستوران شامل موارد مختلفی می‌باشد که هر کدام از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر بخواهیم به صورت کلی ترازنامه را توضیح دهیم، باید بگوییم که یک گزارش از وضعیت کلی حسابداری رستوران است. در صورتی که شما عزیزان می‌خواهید در رابطه با ترازنامه در حسابداری رستوران و موارد مرتبط با آن و همچنین نحوه استفاده از این ترازنامه اطلاعات کاملی به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

ترازنامه در حسابداری رستوران چیست؟

در پاراگراف قبلی ترازنامه در حسابداری رستوران را به صورت کلی توضیح دادیم. اکنون وقت آن رسیده تا به صورت دقیق‌ تر و ریز تر این موضوع را برای شما عزیزان توضیح دهیم. ترازنامه که همچنین نام دیگر آن صورت وضعیت مالی نیز می‌باشد، یک گزارش از تمام موارد مالی شرکت است. این گزارش به صورت خلاصه تمامی موارد مالی شرکت از جمله بدهی‌ها، هزینه‌ها، درآمدها، بستانکاری‌ها و مواردی از این قبیل را توضیح می‌دهد. بدین صورت این اختیار را به مدیران رستوران می‌دهد که از وضعیت مالی شرکت مطلع شوند و در صورت هرگونه مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

همچنین نکته دیگری وجود دارد که ترازنامه یک گزارش جداگانه از بدهی‌های شرکت را نیز در اختیار مدیر قرار می‌دهد. بدین صورت مدیران می‌توانند بدهی‌ها را به شکل بهتری کنترل نمایند. علاوه بر موارد ذکر شده، ترازنامه در حسابداری رستوران، حقوق کارمندان و همچنین صاحبان سهام را نیز به طور کلی مشخص می‌کند و بدین صورت شما می‌توانید برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی کاملی کنید.

اهمیت ترازنامه در حسابداری رستوران 2

بررسی انواع مختلف ترازنامه

در حالت کلی ترازنامه در حسابداری رستوران دارای دو نوع مختلف می‌باشد که هر کدام از آنها، کاربردهای بسیار زیادی دارند و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این ترازنامه‌ها مدل T می‌باشد. همان‌طور که از نام آن پیداست، این ترازنامه یک جدول به صورت T دارد و در بالای آن موضوع ترازنامه قرار داده شده است.

همچنین بخش پایینی آن به دو بخش تقسیم شده که سمت راست آن مجموع دارایی‌ها و سهام را در خود جای داده است و در سمت چپ بدهی‌ها و حقوق کارمندان و کارگران و صاحبان سهام را به صورت کامل نوشته است. نکته‌ای که وجود دارد این می‌باشد، در دو سمت ترازنامه تساوی برقرار است و همیشه اگر آنها را با هم جمع کنید، به عددی مساوی خواهید رسید.

ترازنامه T شکل
ترازنامه T شکل

مدل دیگر از انواع ترازنامه در حسابداری رستوران به صورت گزارشی می‌باشد. در این مدل از ترازنامه، یک فایل به صورت جدول‌بندی و در حالت کاملاً گزارشی تهیه می‌شود. بالاترین و اولین بخش از جدول ترازنامه نام رستوران قرار می‌گیرد، در بخش بعدی نام ترازنامه نوشته می‌شود و در بخش سوم تاریخ آن جای می‌گیرد. پس از آن در هر بخش به صورت یکی در میان بدهی‌ها و دارایی‌ها نوشته می‌شود و به صورت یک فایل کاملاً گزارشی، در اختیار مدیران رستوران قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: صورت جریان وجوه نقد در حسابداری رستوران ها

کاربرد استفاده از ترازنامه در حسابداری رستوران

یکی از کاربردهای ترازنامه در حسابداری رستوران این است که به صاحبان رستوران چنین امکانی را می‌دهد تا توانایی مالی رستوران را به طور کامل مورد سنجش قرار دهند و همچنین مقدار ریسک‌پذیری رستوران را از نظر مالی نیز به شما اطلاع می‌دهد. نکته دیگری که وجود دارد این است، ترازنامه در حسابداری رستوران مقدار نقدینگی و همچنین سود و بدهکاری بلندمدت و یا کوتاه‌مدت شرکت را به طور کامل نیز به شما گزارش می‌کند و شما را از تمامی جزئیات آن مطلع می‌سازد. این ترازنامه در رابطه با حقوق سهامداران و همچنین کارمندان و کارگران نیز به شما گزارشات کاملی را می‌دهد.

از دیگر کاربردهای ترازنامه در حسابداری رستوران می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آن انعطاف‌پذیری مالی رستوران مانند قابلیت سودآوری، مقدار سرمایه و همچنین ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را برای شما به طور کامل توضیح خواهد داد و شما را از تمام ریز جزئیات آن مطلع خواهد ساخت. بدین صورت شما می‌توانید با استفاده از این ترازنامه به طور کامل از تمامی اطلاعات رستوران خود، مطلع شوید و ایده‌های لازم برای رونق کار خود را اجرایی سازید.

اهمیت ترازنامه در حسابداری رستوران 3

اهمیت ترازنامه در حسابداری رستوران

اهمیت استفاده از ترازنامه در حسابداری رستوران این است که با استفاده از آن می‌توان میزان دارایی، میزان بدهی‌ها و همچنین گزارشات مختلف در رابطه با ساختار مالی شرکت را به دست آورد. نکته دیگری که وجود دارد، ترازنامه در حسابداری رستوران می‌تواند توان بازپرداخت بدهی‌ها و مقدار هزینه‌هایی که تحت کنترل است را در اختیار مدیریت قرار دهد. از دیگر مواردی که اهمیت استفاده از ترازنامه در حسابداری رستوران را نشان می‌دهد می‌توان به آن اشاره کرد که این نوع ترازنامه روند مالی شرکت را نیز به طور کامل مشخص می‌کند که در چه حالتی می‌باشد.

به طور کلی روند مالی شرکت سه حالت صعودی، سکونی و نزولی دارد. در صورتی که در حالت سکونی و یا نزولی قرار دارد باید یک سری تفکراتی در پیش گرفته شود تا رستوران از این حالت خارج شود. در غیر این صورت ممکن است دچار ورشکستگی کامل شوید.

 

مراحل تهیه و ثبت ترازنامه

برای اینکه بتوانید ترازنامه در حسابداری رستوران را به طور کامل تهیه و ثبت کنید باید چهار مرحله را پشت سر بگذارید. در مرحله اولیه باید در قسمت بالای گزارش تمام اطلاعات اولیه مانند تاریخ، نام شرکت، نام ترازنامه و مواردی از این قبیل را بنویسید. در بخش دوم باید واحد اندازه‌گیری برای ترازنامه را نیز قید کنید که اگر در ایران فعالیت می‌کنید، باید آن را ریال یا تومان قرار دهید. در بخش بعدی باید حساب‌ها که شامل بدهی‌ها، بستانکاری‌ها، دارایی‌ها، حقوق کارمندان و غیره می‌شود را ذکر کنید. در بخش پایانی و در پایین‌ترین ستون، باید جمع حساب‌ها را نیز به طور دقیق و کامل بنویسید و سپس به امضا و مهر شخص حسابدار برسانید.

اگر در رابطه با ترازنامه در حسابداری رستوران سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌شود که با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارید.

مقالات مرتبط
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
guest
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها