اهمیت آموزش کارکنان رستوران موضوعی است که امروزه تا حد بسیار زیادی مورد توجه صاحبان رستورانها قرار گرفته است. چرا که این موضوع میتواند به بهترین شکل ممکن هزینههای مربوطه را کاهش دهد و باعث سودآوری بیشتر نیز شود. به طور کلی آموزش کارکنان برای رستوران ها، اهمیت بسیار زیادی دارد و همچنین ویژگی های زیادی را نیز شامل میشود که ما در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در صورتی که می خواهید در این رابطه اطلاعات کاملی به دست آورید، پیشنهاد می کنیم که حتماً ادامه مقاله را از دست ندهید.
آموزش کارکنان رستوران دارای چند مرحله میباشد؟
پیش از اینکه بخواهیم در رابطه با اهمیت آموزش کارکنان رستوران به شما عزیزان توضیحاتی بدهیم، بهتر است تا در مورد مراحل این موضوع به شما اطلاعاتی بدهیم. نکتهای که باید بگوییم این است، آموزش کارکنان رستوران دارای ۳ الی ۴ مرحله میباشد که هر کدام از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که مراحل آموزش کارکنان رستوران بسیار بیشتر از این تعداد است، اما در ادامه قصد داریم مهمترین آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
مرحله اول از تعلیم کارکنان رستوران
در مورد اهمیت آموزش کارکنان رستوران باید بگوییم که این موضوع شامل مراحل بسیار زیادی میباشد و اولین مرحله از آن آموزش سرویسدهی است. در این حالت شما باید به کارکنان خود تعلیم دهید که به بهترین شکل ممکن به مشتریان رستوران شما سرویسدهی کنند و هیچ برخورد بدی، با آنها نداشته باشند. همچنین باید سعی کنند تا به بهترین شکل و با احترام بسیار زیاد ممکن غذا و سایر متعلقات را در اختیار آنها قرار دهند. همچنین در صورتی که مشکلی برای هر یک از مشتریان به وجود آمد، باید سریعاً خود را به آنها برسانند و در صورت نیاز مدیریت رستوران را مطلع سازند.
مرحله دوم از آموزش کارکنان رستوران و موضوع مسئولیت پذیری
از دیگر مراحل تعلیم و آموزش کارکنان میتوان به موضوع مسئولیتپذیری آنها اشاره کرد. بدین صورت باید آنها هر مسئولیتی که دارند را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. به عنوان مثال، شخصی که مسئولیت سرویسدهی دارد، باید با برخوردی عالی و روی باز با مشتریها رفتار کند. همچنین شخصی که در صندوق فعالیت میکند، باید قابلیت حسابگری بسیار بالایی داشته باشد و نحوه کار کردن با سیستمهای حسابداری را به صورت کامل بداند. نکته دیگری که وجود دارد این است، در قبال مسئولیت خود باید پاسخگو باشند و به هیچ عنوان اصطلاحاً از زیر کار در نروند.
مرحله سوم از آموزش کارکنان رستوران و استفاده از فناوریها
شما برای اینکه بتوانید هزینههای رستوران را کاهش دهید میتوانید برای آموزش کارکنان از فناوریهای مختلف استفاده کنید. بدین صورت میتوانید به آنها یاد بدهید که چگونه با تبلتها و یا کامپیوترها کار کنند و برای ثبت سفارش مشتریها یا ارتباط با آشپزخانه و یا پرداخت از آنها استفاده کنند. بدین صورت دیگر شما نیازی به خرید کاغذ و فاکتور نخواهید داشت و همچنین به تعداد پرسنل کمتری نیاز دارید.
بدین صورت هزینههای رستوران تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. نکته دیگری که وجود دارد این است، شما میتوانید از یک سری زنگهای مخصوص بر روی میزهای غذاخوری استفاده کنید. بدین صورت مشتریها میتوانند از آنها برای صدا کردن گارسون استفاده کنند.
مرحله چهارم از آموزش کارکنان رستوران
در صورتی که شما به بهترین شکل ممکن کارکنان خود را تحت تعلیم و آموزش قرار دهید و با آنها رفتاری درست داشته باشید. همچنین نظارت کامل بر روی آنها داشته باشید، قطعاً میزان اخراج و استخدام کارکنان شما کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه هزینههای مرتبط با رستوران نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.
تعلیم کارکنان آشپزخانه
علاوه بر تمامی مواردی که ذکر کردیم، شما باید برای کارکنان آشپزخانه این موضوع را توضیح دهید که تحت هیچ شرایطی در مصرف مواد زیادهروی نکنند و به بهترین شکل ممکن آنها را استفاده کنند. بدین شکل هزینههای مرتبط با مواد اولیه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
اهمیت برنامهریزی برای آموزش کارکنان رستوران و کاهش هزینهها
اگر شما به درستی برای آموزش کارکنان رستوران خود برنامهریزی کنید و آنها را تحت عالیترین شرایط آموزش دهید، قطعاً هزینههای مرتبط با این موضوع تا حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که آنها در زمانهای شلوغ به بهترین شکل فعالیت خود را انجام دهند و به هیچ عنوان کار خود را کنار نگذارند. همچنین باید به آنها دوستی با یکدیگر را نیز آموزش دهید تا به این شکل حس خوبی را به مشتریان خود نیز انتقال دهید.
همچنین بخوانید: کاست کنترل (cost control) ، مدیریت و کنترل هزینه های رستوران
نظارت بر فعالیت کارکنان
پس از اینکه در رابطه با آموزش کارکنان رستوران به شما توضیحاتی دادیم، بهتر است در مورد نظارت بر فعالیت آنها نیز توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن به مشتریان خود سرویسدهی کنید و علاوه بر اینکه هزینههای رستوران را کاهش دهید سود بیشتری را نیز دریافت کنید، باید یک ناظر بر فعالیت کارکنان خود قرار دهید و آنها را به صورت کامل تحت نظارت داشته باشید تا در صورت هرگونه ناکارآمدی سریعا به آنها تذکر دهید و یا حتی آنها را اخراج کنید.
در صورتی که این موضوع به بهترین شکل ممکن اجرا شود، فعالیت کارکنان در عالیترین حالت قرار میگیرد. بدین صورت هزینههای رستوران نیز کاهش پیدا کرده و همچنین سود بیشتری را نیز دریافت خواهید کرد. علاوه بر آن، بسیاری از مشتریها رستوران شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی میکنند و بدین شکل روز به روز تعداد مشتریهای شما افزایش پیدا میکند.
سخن پایانی
در صورتی که شما با پرسنل خود به بهترین شکل ممکن رفتار کنید و همچنین آنها را تحت آموزشی درست قرار دهید، قطعاً پس از گذشت مدت زمانی هزینههای مرتبط با رستوران شما کاهش پیدا خواهد کرد و سود زیادی را نیز کسب خواهید کرد.