حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

گواهی دیجیتال یا CSR  چیست | آموزش دریافت گواهی دیجیتال

دریافت گواهی دیجیتال (CSR) از جمله کارهایی است که مودیان مالیاتی برای ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان باید انجام دهند. در واقع، مودیان علاوه بر ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت، باید کارهای گفته شده در زیر را نیز انجام دهند.

  • ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده با مراجعه به سامانه tax.gov.ir
  • دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
  • دریافت شناسه کالاها و خدمات
  • دریافت گواهی دیجیتال (CSR)

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌های متعددی دریافت این گواهی را در سال 1402 الزامی دانسته است. اما مساله اصلی اینجاست که چطور می‌توان این گواهی را دریافت کرد؟ این گواهی چیست و چرا باید آن را دریافت کنیم؟ در ادامه این نوشته قصد داریم به آموزش نحوه دریافت گواهی دیجیتال (CSR) بپردازیم.

گواهی دیجیتال یا CSR  چیست؟

گواهی دیجیتال یا CSR  چیست؟

گواهی یا امضای دیجیتال ابزاری است که شرکت‌ها با استفاده از آن می‌توانند هویت سندهای صادر شده، پیام الکترونیک و مستندات آن‌ها را تایید کنند. هدف اصلی از راه‌اندازی این سیستم، امنیت و حفظ اطلاعات سازمان‌ها است.

آموزش دریافت گواهی دیجیتال (گواهی امضای دیجیتال)

1. به درگاه مرکز صدور گواهی الکترونیکی به آدرس Gica.ir مراجعه کرده و در صفحه اصلی سایت، گزینه «درخواست صدور گواهی الکترونیکی» را انتخاب نمایید. سپس در صفحه باز شده بر روی دکمه آبی رنگ ثبت‌نام کلیک کنید.

2. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، ملیت، کد ملی، تاریخ تولد، کد پستی و تلفن همراه خود را وارد نمایید. شماره تلفن حتما باید به نام فرد متقاضی باشد. بعد از تکمیل اطلاعات درخواستی، دکمه مرحله بعد را انتخاب کنید.

3. رمز یکبار مصرف ارسال شده به گوشی همراه خود را در این بخش وارد کرده و بر روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.

4. نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی در کادر مربوطه وارد کرده و تصویر کارت ملی خود را بارگذاری نمایید. همچنین باید یک رمز عبور نیز برای پروفایل خود انتخاب کنید. بعد از تکمیل موارد درخواستی و وارد کردن کد امنیتی، بر روی دکمه سبز رنگ ثبت‌نام کلیک کرده و مراحل را به پایان برسانید.

5. با انجام موارد بالا، وارد صفحه جدیدی خواهید که در آن نام کاربری شما نمایش داده شده است. با کلیک کردن بر روی دکمه «بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران» می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و درخواست صدور گواهی الکترونیکی را ثبت کنید.

ثبت درخواست گواهی الکترونیکی

1. بعد از اینکه در سامانه معرفی شده در بالا حساب کاربری خود را ایجاد کردید، امکان دریافت گواهی دیجیتال (CSR) برای شما فراهم می‌شود. به همین منظور کافی است وارد حساب کاربری خود شده و در قسمت راست صفحه بر روی گزینه «ورود متقاضیان امضای الکترونیک» کلیک نمایید.

2. بعد از آن در صفحه جدیدی که باز می‌شود، در قسمت راست و در منو اصلی، گزینه «ثبت درخواست گواهی الکترونیک» را انتخاب کرده و سپس بر روی «ثبت درخواست گواهی CSR» کلیک کنید.

3. در این مرحله از ثبت درخواست گواهی دیجیتال باید مشخص کنید که چه نوع گواهی امضای الکترونیکی لازم دارید. این گواهی شامل دو گزینه می‌شود که باید متقاضی وابسته به غیر دولت را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب متقاضی وابسته به غیر دولت، در قسمت محصول، دو گزینه برای شما ظاهر خواهد شد:

  • گواهی شخص حقیقی مستقل با اعتبار یک سال
  • گواهی شخص حقیقی مستقل با اعتبار دو سال

4. در کادر بعدی باید محتوای فایل CSR را وارد نمایید. این فایل را می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای حسابداری به دست آورید یا خودتان به صورت دستی آن را ایجاد نمایید. (در ادامه آموزش روش ایجاد آن را توضیح خواهیم داد).

لینک دانلود نرم افزار حسابداری برای ساخت فایل CSR

بعد از ایجاد فایل CSR، محتویات آن را در کادر مربوطه وارد کرده و گزینه بررسی درخواست را انتخاب کنید. با اینکار، اطلاعات CSR  نمایش داده خواهد شد.

5. در این مرحله بر روی نمایش اطلاعات فرم کلیک نمایید تا اطلاعات شرکت نمایش داده شود.

6. سپس باید تصویر معرفی نامه نماینده را بارگذاری کنید. (با کلیک بر روی گزینه دریافت نمونه فایل، با نحوه درست کردن معرفی نامه آشنا خواهید شد.) در انتهای صفحه نیز باید مابقی اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید.

7. در نهایت بر روی ثبت درخواست کلیک کنید و وارد مرحله پرداخت شوید.

8. درگاه پرداخت مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی دکمه پرداخت کلیک نمایید.

9. بعد از پرداخت هزینه، در منو اصلی گزینه «لیست درخواست‌های صدور گواهی» انتخاب کنید تا همه درخواست‌هایتان نمایش داده شود.

10. در این صفحه، اطلاعاتی همچون کد رهگیری، نوع گواهی، تاریخ ثبت درخواست. و… مشخص شده است. از میان این اطلاعات، کد رهگیری اهمیت زیادی دارد که از طریق پیامک نیز ارسال خواهد شد.

در نهایت باید برای دریافت توکن حاوی امضا الکترونیک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. البته بهتر است بدانید همه دفاتر این توکن را ارائه نمی‌دهند و باید از طریق گزینه «لیست دفاتر ثبت‌نام» نزدیک‌ترین دفتر به محل زندگی خود را پیدا کنید.

آموزش ساخت فایل CSR برای دریافت گواهی دیجیتال

آموزش ساخت فایل CSR برای دریافت گواهی دیجیتال

1. نرم‌افزار OpenSSl را از طریق لینک زیر دانلود کرده و آن را در مسیر C://program Files استخراج کنید.

دانلود OpenSSl

2. در مرحله بعد config.zip را نیز دانلود کرده و فایل fa.cnf را از داخل آن کپی و در مسیر C://Program Files/OpenSSL-Win32/bin پیست کنید.

دانلود فایل config.zip

3. فایل fa.cnf را با Notepad باز کرده و اطلاعات مورد نیاز را بر طبق الگوی زیر وارد کنید.

  • مقابل CN اسم کامل شرکت را به انگلیسی بنویسید. دقت کنید که کلمه [stamp] نباید پاک شود.
  • جلوی serialNumber، شناسه ملی شرکت را تایپ کنید.
  • در مقابل 1.OU نام فارسی شرکت را نوشته و بعد از emailAddress ایمیل خود را وارد نمایید.

4. بعد از تکمیل موارد درخواستی، فایل را با زدن کلیدهای Ctrl+S ذخیره کنید.

5. در همان پوشه bin بر روی OpenSSL.exe کلیک کرده و در خط فرمان برنامه دستور زیر را کپی کرده و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

req -new -utf8 -nameopt multiline,utf8 -config fa.cnf -newkey rsa:2048 -nodes -keyout fa.key -out fa.csr

6. با انجام کارهای بالا،  دو فایل با نام‌های fa.csr و fa.key در مسیر نصب برنامه ایجاد خواهند شده که اولی فایل درخواست گواهی و دیگری کلید خصوصی است.

7. برای درج اطلاعات و دریافت گواهی دیجیتال در سامانه gica باید فایل fa.csr را با notepad باز کرده و محتویات آن را در قسمت مربوطه در سامانه وارد نمایید. محتویات آن چیزی شبیه به تصویر زیر است.

فایل CSR شامل چه اطلاعاتی است؟

فایل CSR شامل چه اطلاعاتی است؟

در این فایل اطلاعات شرکت از جمله نام انگلیسی، نام فارسی و شناسه ملی به صورت کدگذاری شده ذخیره می‌شود. دقت داشته باشید که دو فایل ایجاد شده در مرحله قبل یعنی فایل CSR و کلید خصوصی را باید در محل امنی نگهداری کنید.

جمع‌بندی

دریافت و استفاده از گواهی دیجیتال (CSR) برای سازمان‌ها مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش زمان انتظار در مراکز، امکان تعیین درستی و نادرستی مشخصات هویتی افراد و کاهش اشتباه در زمان درج اطلاعات درخواستی اشاره کرد. در واقع سازمان امور مالیاتی با وضع این قانون، فواید زیادی را نصیب افراد و مودیان کرده است. بنابراین در صورتی که تاکنون نسبت به دریافت این گواهی اقدام نکرده‌اید، همین الان به سامانه gica مراجعه کرده و مراحل دریافت آن را طی کنید.

سوالات متداول

آیا برای دریافت گواهی دیجیتال باید هزینه پرداخت کنیم؟

بله، دریافت این گواهی مستلزم پرداخت هزینه است. اما مبلغ آن با توجه به یکساله یا دو‌ساله بودن گواهی دیجیتال، متفاوت خواهد بود.

چه کسانی باید گواهی دیجیتال دریافت کنند؟

همه سازمان‌ها از جمله شرکت‌های حسابداری و اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به دریافت این گواهی هستند.

دریافت این گواهی چه مزایایی دارد؟

این گواهی باعث بالا بردن ارزش و اعتبار سازمان شده و از بروز هرگونه تقلب در اطلاعات محرمانه شرکت جلوگیری می‌کند.

چطور می‌توان گواهی دیجیتال (CSR) را دریافت کرد؟

برای دریافت این گواهی باید از طریق وب‌سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی به آدرس gica.ir اقدام کنید.

هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی چه مدارکی را به همراه خود داشته باشیم؟

کارت ملی، شناسنامه، فایل‌های آگهی تاسیس، آخرین روزنامه رسمی و معرفی نامه از جمله مدارکی هستند که حتما باید به همراه خود داشته باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *