حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

حسابدار رستوران کیست؟ وظایف یک حسابدار رستوران چیست؟

حسابداری رستوران کیست؟

راه اندازی رستوران کار ساده‌ای نیست، به خصوص اگر بعد از شیوع ویروس کرونا، برای ورود به این حرفه تصمیم گرفته‌اید. ساعات کاری طولانی و اغلب نامنظم، راضی نگه‌داشتن مشتریان و مدیریت کارکنان، از جمله مهم‌ترین چالش‌های رستوران داری نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان است. یکی از مهم‌ترین عواملی که در داشتن رستوران موفق تاثیر دارد، حسابداری رستوران به شکل صحیح و بر اساس قوانین مالی و حقوقی است. بدون حسابداری رستوران مناسب، کنترل امور مالی و سرپا نگه‌داشتن رستوران عملا غیرممکن است. از ثبت تراکنش‌ها تا ایجاد گزارش‌های مالی دقیق، حسابداری رستوران باید به خوبی انجام شود تا از عملکرد مالی و سودآوری موفق اطمینان حاصل شود. اگر صاحب رستوران هستید و با مشکلات مالی مواجه هستید، احتمالا به مشاوره حسابداری رستوران نیاز دارید! در ادامه این مطلب همراه ما باشید، تا با مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران، آشنا شوید.

مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران چیست؟

مدیریت امور مالی و جریان نقدینگی در رستوران

پول نقد مایه حیات کسب و کار شما است، به خصوص زمانی که رستورانی را اداره می‌کنید. یکی از مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران این است که بداند چه مقدار پول هر روز وارد رستوران شده و از آن خارج می‌شود. وقتی جریان نقدینگی مثبتی وجود داشته باشد، درصد پولی که وارد رستوران می‌شود، بیشتر از مقداری است که خارج می‌شود. در این شرایط، مدیریت مالی رستوران و پرداخت قبوض و سایر هزینه‌ها به سادگی قابل انجام است.

اما در شرایطی که جریان نقدینگی رستوران وضعیت خوبی ندارد و اصطلاحاً منفی است، یعنی بیشتر از آنکه درآمد داشته باشید در حال خرج کردن هستید. در نتیجه به احتمال زیاد برای پرداخت صورت حساب‌ها و هزینه‌ها به مشکل خواهید خورد. بنابراین این وظیفه به عهده حسابدار رستوران است که از مثبت بودن جریان نقدینگی اطمینان حاصل کرده و اصطلاحا دخل و خرج را کنترل کند.

بررسی و تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد

برای  داشتن رستوران موفق، باید شاخص‌های کلیدی عملکردی که در نظر داشته‌اید را به طور منظم بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، معیارهای موفقیت یک رستوران تنها به کیفیت غذایی که ارائه می‌دهد، بستگی ندارد. شرایط نقدینگی فعلی رستوران، هزینه راه اندازی رستوران و هزینه‌های نیروی کار، از جمله مواردی است که در موفقیت رستوران نقش مهمی ایفا می‌کنند.

جالب است بدانید که بررسی و تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد، یکی از وظایف  حسابدار رستوران است. توجه به این معیارها تضمین می‌کند که کسب و کار سالم و آماده برای طی کردن مسیر رشد است. یکی دیگر از جنبه‌های مهم، اما اغلب نادیده گرفته شده این معیارها، کمک به شما در درک معنای این شاخص‌ها و نحوه بهبود آنها است. شما با استفاده از خدمات مشاوره حسابداری رستوران می‌توانید به بهترین شکل گزارش‌ها را دریافت کرده و مهم‌تر از همه بر اساس اطلاعات آنها، به شکل درستی تصمیم گیری کنید.

وظایف حسابدار رستوران

تهیه صورت‌های مالی رستوران

یکی دیگر از وظایف مهم حسابدار رستوران تهیه صورت سود و زیان است. هدف صورت سود و زیان نشان دادن میزان سود یا زیان یک سازمان در یک دوره زمانی معین است که از طریق درآمدها، هزینه‌ها و موجودی کالا محاسبه می‌شود. شما باید در دوره‌های زمانی خاص، عملکرد رستوران چگونه است و آیا برای شما سودآور هست یا نه. از این رو، حسابداران رستوران باید صورت درآمد ماهانه، فصلی و سالانه را تهیه کنند تا کل درآمدها و هزینه‌های رستوران را بتوان از طریق آنها پیگیری کرد.

تهیه ترازنامه

مانند صورت‌های مالی و سود و زیان، تهیه ترازنامه یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران است. حسابدار رستوران ترازنامه دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت را در یک برهه زمانی خاص از جمله مانده‌های نقدی، حساب‌های دریافتی، موجودی کالا و دارایی‌های ثابت، بدهی‌های کوتاه مدت و بلندمدت و حقوق صاحبان سهام را مشخص می‌کند. با استفاده از این ترازنامه‌ها، وضعیت مالی یک کسب و کار در دوره زمانی خاص، مشخص می‌شود.

چگونه حسابدار رستوران خوبی پیدا کنیم؟

چگونه حسابدار رستوران خوب پیدا کنیم

اگر می‌خواهید از دغدغه‌های مالیاتی و حسابداری رستوران خود رهایی یابید، باید به دنبال یک حسابدار رستوران حرفه‌ای باشید. کار با یک حسابدار حرفه‌ای، خیال شما را از بابت گزارش‌های مورد نیاز، پرداخت‌ها و کنترل جریان نقدینگی، راحت می‌کند. یک حسابدار به مدیریت پیچیدگی‌های عملیات مالی رستوران کمک می‌کند، بنابراین صاحبان رستوران می‌توانند روی دیگر حوزه‌های حیاتی کسب‌وکار تمرکز کنند.

به عنوان کارشناسان مالی، حسابدار رستوران باید درک عمیقی از امور مالی شما داشته باشند و بتوانند بینشی در مورد چگونگی بهبود کسب و کار خود به شما ارائه دهند. چه برای حسابداری رستوران خود از یک نیروی داخلی کمک بگیرید چه حسابداری رستوران خود را برون سپاری کنید، پیدا کردن فردی که در این زمینه دانش و مهارت خوبی داشته باشد، کار آسانی نیست.

حال که با مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران آشنا شدید، برای کمک به شما جهت استخدام حسابدار رستوران، در ادامه به نکاتی که هنگام استخدام باید در نظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

  • می‌توانید به یک شرکت حسابداری بزرگ یا کوچک مسئولیت حسابداری رستوران خود را برون سپاری کنید یا یک حسابدار استخدام کنید که تمام وقت یا پاره وقت کار می‌کند.
  • به طور معمول، افرادی که به صورت فریلنسر در زمینه حسابداری فعالیت می‌کنند، دستمزد خود را بر اساس ساعات کاری که فعالیت داشته‌اند، محاسبه می‌کنند. شرکت‌های حسابداری بزرگ و مشهود، نرخ ساعتی گران‌تری دارند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که انجام وظایف خرد حسابداری را به حسابدار درون مجموعه بسپارید و کارهای پیچیده‌تر را به حسابدار ارشد برای کنترل هزینه‌ها اختصاص دهید.
  • حسابداری را پیدا کنید که صنعت شما را بفهمد و در آن تخصص داشته باشد. به خاطر داشته باشید که کدینگ حسابداری رستوران  و شاخص‌های کلیدی عملکرد آن با دیگر صنایع متفاوت است.
  • به دنبال حسابداری باشید که نحوه کار با نرم افزار حسابداری مد نظر شما را به خوبی بداند و بر آن تسلط داشته باشد. در این شرایط دیگر نیاز به آموزش نیرو برای یادگیری نرم افزار حسابداری نیست.

اکانتیک، آشنا با تمام وظایف حسابدار رستوران

در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین وظایف حسابدار رستوران اشاره کدریم. اگر قصد دارید حسابداری رستوران خود را برون سپاری کرده و این کار را به یک نیم حاذق و ماهر بسپارید، ما در خدمت رسانی به شما آماده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه مشاوره حسابداری و نحوه انجام این کار، از طریق شماره … با ما در ارتباط باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *