حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

صورت سود و زیان رستوران چیست؟

صورت سود و زیان رستوران چیست؟

اگر صاحب رستوران هستید، احتمالا مسئولیت‌های زیادی به عهده‌تان قرار دارد؛ از خرید اقلام مور نیاز گرفته تا تعیین برنامه زمانی کارکنان. علاوه بر این وظایف که به صورت روزانه باید به آنها رسیدگی کنید، نظارت بر درآمد و هزینه‌ها، یکی دیگر از مواردی است که باید به شدت مراقب آن باشید. یکی از مهم‌ترین صورت‌های مالی در حسابداری رستوران، صورت سود و زیان است. گزارشی که با استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران به سادگی می‌توانید آن را تهیه کرده و با تحلیل آن، آگاهانه تصمیم بگیرید. در این مقاله قصد داریم به بررسی صورت سود و زیاد رستوران و ارائه یک نمونه از این گزارش، بپردازیم. همراه ما باشید.

صورت سود و زیاد چیست؟

صورت سود و زیان، گزارشی است که خلاصه‌ای از درآمدها، هزینه‌ها را برای یک دوره زمانی خاص در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد. صورت سود و زیاد رستوران یا هر کسب و کار دیگری را می‌توانید در یک بازه زمانی مشخص، مثلا یک چهارم یا یک سال مالی تا یک روز تهیه کنید. صورت سود و زیان اطلاعات حیاتی در مورد توانایی کسب و کار برای ایجاد سود از طریق کاهش هزینه‌ها و/یا افزایش درآمد ارائه می‌دهد.

صورت حساب سود و زیاد یکی از رایج‌ترین گزارش‌های مالی در یک کسب و کار است و نشان می‌دهد که یک شرکت در طول زمان چقدر سود یا زیان ایجاد کرده است. با مقایسه صورت‌های سود و زیان در دوره‌های زمانی مختلف، یک صاحب کسب و کار می‌تواند چگونگی تغییر این اعداد را در طول زمان بررسی کند.

صورت سود و زیاد  رستوران اشکال مختلفی دارد. در ساده‌ترین حالت، این گزارش شامل درآمد رستوران است. هزینه‌های عملیاتی، مالیات، بهای تمام شده کالاهای فروخته شده از بخش درآمد کسب و کار کسر می‌شود. در قسمت دیگری از این گزارش، درآمد خالص یا سود قرار می‌گیرد.

صورت سود و زیان با استفاده از یکی از دو روش نقدی یا تعهدی تهیه می‌شود. روش نقدی فقط برای پول دریافتی یا پرداختی و معمولاً توسط مشاغل کوچک‌تر استفاده می‌شود. روش حسابداری تعهدی برای تهیه صورت سود و زیان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هزینه‌ها فقط در صورت پرداخت و یا دریافت ثبت می‌شوند.

چهار دسته اصلی صورت سود و زیان

صورت سود و زیان رستوران

صورت سود و زیان را می‌توان در نهایت به چهار جزء یا دسته اصلی تقسیم کرد:

  • فروش: کل مبلغی که از فروش مواد غذایی و نوشیدنی در رستوران خود به دست آورده‌اید.
  • هزینه اصلی: هزینه اصلی رستوران خود شامل دو هزینه عمده می‌شود؛ هزینه نیروی کار و هزینه مواد اولیه و غذا. هزینه اصلی مشخص می‌کند که مدیران چطور هزینه نیرو کار و تامین اولیه را تامین و بهینه می‌کنند.
  • هزینه‌های اجرایی: هزینه‌های عملیاتی شامل تمام هزینه‌های مورد نیاز برای راه اندازی رستوران شما علاوه بر هزینه‌های نیروی کار و غذا می‌شود. بیشتر هزینه‌های عملیاتی هزینه‌های “ثابت” هستند – به این معنی که صرف نظر از مقدار فروش انجام شده، باید پرداخت شوند. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند اینترنت، اجاره و قبض تلفن است.
  • سود خالص: کل مبلغی که پس از کم کردن هزینه اولیه و هزینه‌های عملیاتی از فروش خود به دست آورده‌اید.

نحوه تهیه صورت سود و زیان رستوران؛ صورت سود و زیان شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

اگر برای حسابداری رستوران خود از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنید، پس برای تهیه صورت سود و زیان رستوران مشکلی نخواهید داشت. برای انجام این کار، به سادگی باید یک بازه زمانی (هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه) انتخاب کنید و سپس داده‌های ورودی را وارد کنید. برخی از این داده‌ها – مانند فروش – باید به طور خودکار از دستگاه POS شما آپلود شوند.

گزارش فروش

بخش فروش بسیار مهم است، زیرا نشان می‌دهد که کسب و کار شما در طول زمان چقدر پول به ارمغان می‌آورد. می‌توانید میزان فروش را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف بررسی کنید؛ مانند غذا، نوشیدنی، بیرون بر. اگر دستگاه پز شما قابلیت اتصال به نرم افزار حسابداری را داشته باشد، این اطلاعات به صورت خودکار به سیستم حسابداری رستوران انتقال می‌یابد.

هزینه کالاهای فروخته شده

در مرحله بعد، باید بهای تمام شده کالای فروخته شده را وارد کنید. بهای تمام شده کالای فروخته شده صرفاً هزینه‌ای است که برای ایجاد آیتم‌های منو فروخته شده در یک دوره زمانی خاص پرداخت کرده‌اید. دستورالعمل‌های استاندارد غذا و نوشیدنی تعیین این اعداد را آسان می‌کند. به عنوان مثال اگر شما 10 سالاد بفروشید که هزینه هر کدام 50 هزار تومان است، در نهایت 500 هزار تومان مقدار هزینه کالاهای فروخته شده شما خواهد بود.

هزینه نیروی کار

بعد از تعیین هزینه کالاهای فروخته شده، باید هزینه نیروی کار که بر اساس میزان ساعت و نرخ حقوق تعیین محاسبه می‌شود را تعیین کنید. مقدار هزینه‌های نیروی کار را در بازه زمانی انتخاب شده محاسبه کرده و آن را به عنوان هزینه وارد صورت سود و زیان رستوران کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از برنامه‌های نرم‌افزاری اگر شامل برنامه‌ریزی و سایر ابزارهای مرتبط با کارمندان باشند، این گزارش را به‌طور خودکار برای شما محاسبه می‌کنند.

هزینه‌های ثابت

در نهایت، باید برخی از هزینه‌های ثابت، از جمله هزینه‌های عملیاتی مانند لوازم، تعمیرات، و تبلیغات، و اجاره، مالیات املاک، آب و برق و بیمه را وارد کنید. اگر صاحب تاسیسات یا تجهیزات آشپزخانه گران قیمت خود هستید، باید هزینه استهلاک را نیز لحاظ کنید. انجام این کار به صورت منظم و مرتب می‌تواند خسته کننده باشد. به همین دلیل است که شما برای حسابداری رستوران خود باید به دنبال یک مشاور یا حسابدار حاذق باشید.

اکسل صورت سود و زیان رستوران

در ادامه فایل اکسل صورت سود و زیان رستوران را در اختیار شما قرار میدهیم. لازم به ذکر است که این فایل در سطح بسیار ساده و معمولی طراحی شده است. در صورتی که شما برای محاسبه بهای تمام شده غذا در رستوران خود و بررسی میزان سود و زیان به کمک نیاز دارید، میتوانید از طریق شماره تماس 02191094210 با ما در ارتباط باشید.

نمونه صورت سود و زیان رستوران

نمونه صورت سود و زیان رستوران
نمونه صورت سود و زیان رستوران
نمونه صورت سود و زیان رستوران
نمونه صورت سود و زیان رستوران

نحوه خواندن صورت سود و زیان رستوران

بعد از تهیه صورت سود و زیاد رستوران، باید این گزارش را به درستی بخوانید و تحلیل کنید. هنگام بررسی این گزارش حسابداری، چهار مورد کلیدی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد.

  • ابتدا درصدی از فروش را که برای هزینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را به صورت درصدی تعیین کنید. این اعداد نشان می‌دهد که چه مقدار از سود شما توسط هر یک از دسته‌های هزینه‌ها – مانند غذا یا نیروی کار – خورده می‌شود. به عنوان مثال، درصد هزینه غذای معمولی 28 تا 35 درصد است، بسته به نوع غذایی که سرو می‌شود. اگر درصد هزینه یک دسته خاصی را بالا می‌بینید، ممکن است آن را به عنوان یک علامت هشدار اولیه در نظر بگیرید، چالشی که به احتمال زیاد باید به موقع به آن رسیدگی منید.
  • به سود ناخالص و حاشیه سود ناخالص نگاه کنید. سود ناخالص با کم کردن هزینه کالاهای فروخته شده از کل فروش محاسبه می‌شود. در کنار هر عدد، یک درصد باید وجود داشته باشد که حاشیه سود ناخالص است. با استفاده از این اعداد و ارقام متوجه خواهید شد که هزینه غذا و نوشیدنی‌ها در رستوران شما چه تاثیری بر میزان سودتان خواهد داشت. با استفاده از این بخش می‌توانید هزینه اقلام موجود در منو را تعیین کنید.
  • سود و زیان خالص را بررسی کنید. اعدادی که در این قسمت قرار می‌گیرند، تمام هزینه‌ها و فروش شما را در بر می‌گیرند. اگر این اعداد مثبت باشند، پس کسب و کار شما سودده است. اگر منفی باشد، شما در حال ضرردهی هستید. این عدد را در طول زمان بررسی کنید تا ببینید سود یا زیان شما چگونه تغییر می‌کند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.
  • مقداری که برای هزینه‌های اصلی کسب و کار که شامل هزینه نیروی کار و بهای تمام شده می‌شود را بررسی کنید. برخلاف هزینه‌های عملیاتی این هزینه‌ها ثابت نیستند. یکی از استراتژی‌هایی که باید در نظر داشته باشید این است که این هزینه‌ها را به مرور زمان کاهش دهید. توجه دقیق به هزینه اصلی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کمک کند.

صورت سود و زیان رستوران را چند وقت یک باید تهیه کرد؟

تهیه صورت سود و زیان رستوران معمولا کار سخت و زمان بری است، مگر آنکه از یک نرم افزار و مشاوره حسابداری رستوران خوب برای تهیه و تحلیل آن کمک بگیرید. در حالت ایده آل، صورت سود و زیان باید به صورت روزانه تهیه شود. تجزیه و تحلیل عملکرد روزانه به شما امکان را می‌دهد که به سرعت هزینه‌های بیش از حد را کنترل متید تا از اشتباهات بسیار پرهزینه جلوگیری کنید. تهیه گزارش صورت سود و زیان برای مدت زمان بیشتر (مثل یک ماه) بینش کمتری در مورد اینکه چگونه عملیات روزانه بر فروش و هزینه‌های شما تأثیر می‌گذارد، در اختیارتان قرار می‌دهد.

تهیه و تحلیل صورت سود و زیاد رستوران خود را به اکانتیک بسپارید

صورت سود و زیاد رستوران یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مالی است که به شما برای درک موقعیت کسب و کار، کمک می‌کند. نرم‌افزارهای حسابداری رستوران در تهیه گزارش صورت و زیاد رستوران کمک می‌کنند. برای استفاده صحیح از این گزارش باید کار با اعداد و ارقام را به خوبی بدانید تا بتوانید یک استراتژی برای کاهش هزینه‌ها، افزایش فروش یا برداشتن گام‌های دیگر برای سودآوری تعیین کنید. هنگامی که نحوه خواندن صورت سود و زیان را یاد بگیرید، می‌توانید این گزارش‌ها را به طور منظم تحلیل کتید تا درک بهتری از عملکرد رستوران خود در طول زمان داشته باشید. شما می‌توانید برای بررسی و تحلیل این گزارش‌ها، از خدمات مشاوره حسابداری رستوران اکانتیک استفاده کنید. هدف ما کمک به رستوران‌ها، کافه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مشاغل کوچک برای موفقیت است. از طریق شماره … با ما تماس گرفته و در این خصوص مشاوره رایگان بگیرید.

صورت سود و زیاد چیست؟

صورت سود و زیان، گزارشی است که خلاصه‌ای از درآمدها، هزینه‌ها را برای یک دوره زمانی خاص در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

صورت سود و زیان رستوران را چند وقت یک باید تهیه کرد؟

در حالت ایده آل، صورت سود و زیان باید به صورت روزانه تهیه شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *