حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

مالیات بر ارزش افزوده رستوران؛ فرمول + ماشین حساب آنلاین

مالیات بر ارزش افزوده رستوران چیست و به چه کسی تعلق میگیرد؟

مالیات بر ارزش افزوده رستوران، از جمله مسائل مهم در محاسبه مالیات و حسابداری رستوران است. بر اساس آخرین اخباری که در سال 1400 منتشر شده است، در شرایط خاص، برخی از رستورانها معاف از مالیات هستند. با توجه به سؤالات و چالش صاحبان رستوران در خصوص مالیات رستورانها، در این مطلب قصد داریم به بررسی و قوانین مالیات بر ارزش افزوده رستورانها بپردازیم.

اگر می‌دانید که مالیات بر ارزش افزوده رستوران چیست و چگونه محاسبه می‌شود و به دنبال شخص یا شرکت حسابداری برای ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هستید، می‌توانید از طریق شماره 02191042210 با ما در ارتباط باشید. حسین خرم حدود ۱۴ سال سابقهٔ حسابرسی و حسابداری و مدیریت مالی در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ به عضویت انجمن حسابداران خبره با شماره ۸۲۲۰ درآمده و تجربه تدریس در دانشگاه علمی کاربردی و تالیف کتاب حسابداری و مالیات بر مشاغل را در رزومه خود دارد و می‌تواند در زمینه مشاوره حسابداری رستوران به شما کمک کند.

مالیات بر ارزش افزوده به چه رستوران‌هایی تعلق می‌گیرد؟

قبل از آنکه نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها بپردازیم و فرمول و درصد این مالیات را بیان کنیم، بهتر است که به سوال مهم بسیاری از شما عزیزان پاسخ دهیم. بر اساس آخرین تغییرات قانون مالیات رستورانها، کافه‌ها و رستوران‌هایی که در هریک از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‌شوند. درواقع رستوران‌هایی که دارای میز و صندلی و محیطی برای سرو غذا و نشستن مشتریان هستند، باید مالیات بر ارزش افزوده رستوران را پرداخت نمایند. این دسته از کسب و کارها عبارت هستند از:

  • صاحبان تالارهای پذیرایی
  • چلو کبابی‌ها
  • رستوران با سالن غذاخوری
  • سفره‌خانه‌های سنتی
  • اغذیه‌فروش‌های زنجیره‌ای

لازم به ذکر است که مالکیت هر یک از دسته کسب و کارهای گفته شده، چه از نوع مالکیت حقیقی و چه از نوع مالکیت حقوقی، موظف به پرداخت مالیات ارزش افزوده رستوران هستند.

توجه: حتی اگر هر یک از کسب و کارهای گفته شده، بخشی از فعالیت رستورانها به صورت بیرون بر انجام شود، باز هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

کدام رستورانها معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

بر طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، رستورانها، فست‌فودها و کترینگ‌هایی که سرویس بیرون بر غذا دارند و درواقع به هیچ عنوان غذا را در محل رستوران خود سرو نمی‌کنند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران، معاف هستند. در نتیجه، دریافت مالیات ارزش افزوده از مشتریان نیز غیرقانونی است.

توجه: تنها فست‌فودهایی که به صورت زنجیره‌ای فعالیت دارند، مجاز به دریافت مالیات ارزش افزوده از مشتریان هستند.

بخشنامه ارزش افزوده رستورانها

1. جریمه بند (2) ماده (22) قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص جریمه عدم صدور صورت حساب معادل یک برابر مالیات متعلق است بنابراین در صورتی که مالیات و عوارض متعلق این بند از طریق علی الراس تعیین و مازاد بر مالیات و عوارض ابرازی مودی باشد مالیات و عوارض متعلق تعیین شده ازطریق علی الراس ماخذ محاسبه جرایم موضوع بندهای ماده (22) قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار خواهد گرفت.

2. در حال حاضر مطابق فراخوان‌های نظام مالیات بر ارزش افزوده کلیه صاحبان رستوران‌ها ,تالارهای پذیرایی ,چلوکبابی‌ها, سالن‌های غذاخوری, سفره‌خانه‌های سنتی و کلیه اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد با هر میزان فروش فارغ از مساحت محل کسب و کار و مرجع صدور مجوز و… و همچنین کلیه اشخاص حقوقی که به هر نوع فعالیت از جمله فعالیت‌های مذکور و فعالیت‌های مشابه (آشپزخانه) اشتغال دارند به عنوان مودی مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند لیکن صاحبان آشپزخانه‌های صنفی و مودیان فعال در زمینه تهیه غذای بیرون بر موضوع بند (ج) ماده “95” قانون مالیات‌های مستقیم (اشخاص حقیقی) که صرفا امر تهیه غذا , بدون سرو در محل اقدام و رسته صنفی نامبرده در پروانه فعالیت آنان هم از مصادیق عناوین فراخوان شده نباشد, در حال حاضر مودی مشمول این نظام مالیاتی نخواهند بود. علی ای حال اظهار نظر نسبت به مشمولیت هر یک از فعالان اقتصادی مستلزم بررسی پرونده عملکرد,دفاتر و اسناد و مدارک, موضوع فعالیت مودیان بر اساس واقعیت‌های موجود و شرایط اعلام شده در فراخوان‌های این نظام مالیاتی است و مطابق فعالیت مندرج در آگهی‌های تأسیس,جواز کسب,تشابه فعالیت با مودیان حایز شرایط نمی‌توان مشمولیت این دسته از مودیان را مشخص نمود. بر این اساس شایسته است در راستای بخشنامه شماره 260/3050/د مورخ 1395/06/18معاونت مالیات بر ارزش افزوده , ادارات کل امور مالیاتی ذی‌ربط بنا بر درخواست کتبی مودی نسبت به بررسی مشمولیت یا عدم مشمولیت مودیان اقدام نمایند.

بخشنامه ارزش افزوده رستورانها

مالیات بر ارزش افزوده رستوران چند درصد است؟

بر اساس آنچه که رئیس اتحادیه صنف صاحبان رستورانها اعلام کرده است، نرخ مالیات بر ارزش افزوده رستورانها، 9 درصد تعیین شده است. این 9 درصد خود از دو بخش مجزا تشکیل شده است، 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض.

نحوه محاسبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده رستورانها

فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس اینکه خریدار هستید یا فروشنده، متفاوت است. اگر مالیات ارزش افزوده را از نظر خریدار محاسبه کنیم، فرمول ارزش افزوده رستوران که حسابدار رستوران از آن برای حساب کتاب‌های مالیاتی استفاده می‌کند، به صورت زیر خواهد بود:

مالیات ارزش افزوده رستوران= بهای کالا + (بهای کالا * نرخ مالیات بر ارزش افزوده)

یعنی فروشنده می‌تواند به قیمت کالا، مبلغ ارزش افزوده را اضافه کرده و هزینه اضافی را از خریدار دریافت کند.

محاسبه 9 درصد ارزش افزوده آنلاین (ماشین حساب محاسبه ارزش افزوده)

برای محاسبه ارزش افزوده رستوران، می‌توانید از ماشین حاسب آنلاین زیر استفاده کنید. لطفا مبلغ را به تومان وارد کنید.

مثال عددی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده رستورانها

همان‌طور که گفته شد، ارزش افزوده به میزان افزایش ارزش کالا در حین تولید گفته می‌شود. با توجه به این تعریف، تصور کنید که تولیدکننده‌ای، قصد فروش کالای خود را به ارزش 1000 تومان را دارد.

در این شرایط، فروشنده برای خرید کالا از تولید کننده، باید 1090 تومان پرداخت کند. درواقع با در نظر داشتن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 90 تومان اضافه‌تر پرداخت کند.

حال اگر فروشنده بخواهد کالایی که از تولید کننده خریداری کرده است را با قیمت 1500 تومان به مشتری یا مصرف کننده نهایی بفروشد، باید مبلغ 135 تومان بیشتر از مصرف کننده نهایی دریافت کند. یعنی مبلغ نهایی که مصرف کننده نهایی باید پرداخت کند، 1635 تومان خواهد بود.  

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران و ارسال اظهارنامه به عهده کیست؟

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، پرداخت مبلغ ارزش افزوده به عهده مصرف کننده نهایی است. اما در نهایت، تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی به عهده فروشنده یا عرضه کننده کالا است. درواقع فروشنده یا عرضه کننده کالا پاسخگو به دولت است.

فروشنده یا عرضه کننده کالا، باید ما به تفاوت  مالیاتی که خودش پرداخت کرده را از مالیاتی که از خریدار دریافت کرده است، از طریق سامانه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، یعنی سایت tax.gov.ir به دولت پرداخت کنید.

اما شاید بپرسید که مابه تفاوت این دو مقدار چقدر است؟

باز هم به مثال عددی مراجعه می‌کنیم. فروشنده، 90 تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد. مصرف کننده نهایی هم 135 تومان مالیات ارزش افزوده پرداخت کرد. ما به تفاوت این دو مقدار، 45 تومان است که فروشنده باید به دولت پرداخت کند.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده رستوران با استفاده از خدمات اکانتیک

مالیات بر ارزش افزوده رستوران یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان رستورانها است، چه هنگام محاسبه و استفاده از فرمول و چه هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی. اگر صاحب رستوران هستید و برای حسابداری رستوران و پرداخت مالیات رستوران خود به کمک نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 02191042210 با ما تماس بگرید.

مالیات بر ارزش افزوده رستوران چند درصد است؟

بر اساس آخرین قوانین مالیات رستوران ها، نرخ مالیاتی 9 درصد برای رستورانهایی که موظف به پرداخت مالیات ارزش افزوده هستند، در نظر گرفته شده است.

نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده رستوران چگونه است؟

9 درصد از ارزش بهای کالا باید به بهای کالا اضافه شود. برای محاسبه آنلاین و استفاده از ماشین حساب مالیات بر ارزش افزوده روی لینک کلیک کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *