حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

Search
Close this search box.

سامانه مودیان پزشکان؛ مالیات پزشکی

سامانه مودیان پزشکان؛ مالیات پزشکی 1

سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تسهیل در فرایند مالیاتی پزشکان، سامانه ای با نام سامانه مودیان پزشکان راه اندازی کرده است. این سامانه برای پزشکان امکاناتی را فراهم نموده که بتوانند به صورت آنلاین وظایف مالیاتی خود را انجام دهند. در واقع تمامی کسب و کارها نیاز دارند که از طریق سامانه ای زیر نظر سازمان امور مالیاتی، بتوانند به خدماتی همچون صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

پزشکان نیز از این قائله مستثنی نبوده و باید بسته به میزان درآمدی که دارند، به دولت مالیات بپردازند. برای این که پزشکان بتوانند به خدمات مورد نیاز در زمینه مالیات دسترسی آسانی داشته باشند، سازمان امور مالیاتی این سامانه را در اختیار آنها قرار داده است. اجازه دهید بیشتر با سامانه مودیان پزشکی و مزایای استفاده از آن آشنا شویم، تا بدانیم به چه دلیل باید از این سامانه استفاده کنیم.

 

مزایای استفاده از سامانه مودیان پزشکان

پزشکان با استفاده از سامانه مودیان می توانند به مزایای بسیاری دست یابند که از جمله آنها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش شفافیت و دقت: سامانه مودیان پزشکی اطلاعات مالیاتی پزشکان را به صورت آنلاین و خودکار پردازش می کند. از این رو احتمال هرگونه خطایی در این زمینه از بین می رود. همچنین پزشکان می توانند با استفاده از این سامانه، امور مالیاتی خود را شفاف سازی نمایند.
  • صرفه جویی در هزینه و زمان: پزشکان با استفاده از سازمان مودیان، بدون این که نیاز داشته باشند به صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه کنند، می توانند امور مالیاتی خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این مسئله نه تنها در زمان بلکه در هزینه پزشکان نیز صرفه جویی خواهد نمود.
  • کاهش احتمال جریمه: سامانه مودیان پزشکان به آنها این امکان را می دهد که در زمان مناسب به اطلاعات و امور مالیاتی خود دست یافته و وظایف مالیاتی خود را انجام دهند. از این رو احتمال جریمه شدن آنها برای عدم پرداخت مالیات، کاهش خواهد یافت.
  • دسترسی سریعتر به اطلاعات: پزشکانی که از سامانه مودیان استفاده می کنند، می توانند هر نوع اطلاعات مالیاتی که بخواهند را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کنند. اطلاعاتی همچون پرداخت های مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و حتی بررسی وضعیت پرونده مالیاتی.
  • امنیت: تمامی اطلاعاتی که در سامانه مودیان پزشکان ثبت می شوند، در یک محیط امن نگهداری می شوند. از این رو می توان اطمینان داشت که تنها اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و افراد دیگر دسترسی ای به اطلاعات مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهند داشت.

سامانه مودیان پزشکان؛ مالیات پزشکی 2

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان حوزه پزشکی 

پزشکانی که قصد دارند از خدمات سامانه مودیان پزشکان بهره مند شوند، باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند و حساب کاربری برای خود ایجاد نمایند. آنها برای ثبت نام در این سامانه ابتدا باید وارد سایت سامانه مودیان شده و بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایند. پس از آنکه تمامی اطلاعات هویتی و شخصی خود را در فرم مقابل پر کردند، به صفحه بعدی می روند.

در این صفحه پزشکان باید کد فعال سازی ای که از طریق پیامک برای آنها ارسال می شود را وارد سیستم نمایند. با ثبت کد دریافتی، فرایند ثبت نام در سامانه مودیان پزشکی تکمیل شده و حساب کاربری پزشک ایجاد می شود. حال پزشک می تواند از امکانات و خدماتی که سامانه مودیان در اختیار او قرار می دهد، بهره مند شده و استفاده کند.

امکانات و خدمات سامانه مودیان برای پزشکان 

پزشکانی که در سامانه مودیان ثبت نام نموده و حساب کاربری برای خود ایجاد کرده اند، می توانند از خدمات و امکانات این سامانه استفاده کنند. امکاناتی همچون:

  1. ارائه آنلاین اظهارنامه مالیاتی
  2. صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان پزشکان
  3. مشاهده وضعیت پرونده مالیاتی
  4. پرداخت مالیات به صورت آنلاین
  5. ارسال درخواست به اداره مالیاتی و پیگیری کردن مکاتبات

پزشکان می توانند در سامانه مودیان، دو نوع صورتحساب ارسال کنند. اولین نوع، برای مشتریانی است که اطلاعات کامل آنها در سامانه وجود دارد. دومین نوع، مشتریانی هستند که هیچ اطلاعاتی از آنها در سامانه مودیان به ثبت نرسیده است. آنها می توانند از طریق این دو روش، صورتحساب الکترونیکی ایجاد کرده و صادر نمایند.

همچنین بخوانید: هر آنچه که در مورد سامانه مودیان مالیاتی باید بدانید

سامانه مودیان پزشکان؛ مالیات پزشکی 3

چه کسانی باید در سامانه مودیان پزشکان ثبت نام نمایند؟

طبق ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی باید در این سامانه ثبت نام کنند. از آنجایی که پزشکان در دسته صاحبان کسب و کارهای صنفی قرار می گیرند، باید مطابق با قانون در این سامانه ثبت نام نمایند. در واقع اگر آنها بخواهند اقدام به دریافت کارتخوان نمایند، یا این که از دیگر مزایای کسب درآمد بهره مند شوند، استفاده از این سامانه برای آنها اهمیت خواهد یافت.

پزشکانی که در سامانه مودیان پزشکان ثبت نام می نمایند، در صورتی که خوش حساب باشند و در زمان مناسب اقدام به پرداخت مالیات خود نمایند، می توانند از امتیازات سازمان امور مالیاتی هم بهره مند شوند. یعنی مشمول تخفیف مالیاتی، بخشودگی مالیاتی و … نیز خواهند شد. از این رو پزشکان باید این مسئله را جدی گرفته و در اسرع وقت اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند.

منظور از پزشکان، تنها پزشکان عمومی و پزشکان تخصصی دارای مطب شخصی نیستند، بلکه دندانپزشکان، داروسازان، پزشکان حوزه تجهیزات پزشکی، مراکز درمانی، بیمارستان ها و … نیز شامل این قانون می شوند. برخی از آنها اشخاص حقیقی و برخی دیگر اشخاص حقوقی به شمار می روند؛ اما پرداخت مالیات طبق قانون بر عهده همه آنها است. پس نیاز دارند که در سامانه مودیان ثبت نام نمایند.

جمع بندی 

حال که بیان نمودیم سامانه مودیان پزشکان چیست و چه کاربردی دارد، پزشکان باید ثبت نام در این سامانه را جدی بگیرند. آنها می توانند از طریق این سامانه، به اطلاعات امور مالیاتی خود دست یابند. در صورتی که بدهی مالیاتی دارند آن را بپردازند و به عنوان مودی خوش حساب شناخته شود. در صورت انجام این کار آنها می توانند از امتیازاتی که سازمان امور مالیاتی برای مودیان خوش حساب منظور داشته است، بهره مند شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *