حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می شود؟

مفاصا حساب بیمه چیست

مفاصا حساب بیمه، که به معنای تسویه کردن حساب بیمه است، به این معناست که باید تسویه حساب یک قرارداد دو طرفه که رو به پایان است، انجام شود. به طور کلی هر قراردادی که مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، باید به شکل قانونی برای حسابداری و حسابرسی آن اقدام شود. به همین خاطر اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در طول سال قراردادهای مختلفی را به عنوان کارفرما یا مجری کار امضا می‌کنید، باید با این مفهوم و روند قانونی انجام و پیگیری آن آشنا باشید. اهمیت این موضوع بسیار زیاد است، بنابراین برای دانستن مفهوم و مراحل ثبت و مدارک مورد نیاز برای حسابداری بیمه، با این مطلب همراه شوید.

مفاصا حساب بیمه چیست؟

مفاصا حساب بیمه چیست؟

پیش از آشنایی با نحوه حسابداری بیمه، ابتدا بهتر است با مفهوم مفاصا حساب آشنا شوید. کلمه مفاصا به معنی تسویه کردن حساب است. بنابراین در آسان‌ترین شکل، می‌توان مفاصا حساب را همان تسویه حساب بدانیم. به طور کلی مفاصا حساب زمانی لازم الاجرا است که قرارداد بین دو شخص حقیقی یا حقوقی رو به پایان باشد و باید بین طرفین قرارداد تسویه حساب انجام شود. به عبارت دیگر مفاصا سندی است که مطابق با آن، در زمان مشخص شده و پس از رسیدگی به تمام حساب‌ها باید به طرفی که درآمد هزینه متعلق به او است، تحویل داده شده و از آن به بعد نیز مبالغ قبلی، دیگر حساب نخواهد شد.

مفاصا حساب انواع مختلفی دارد که در حال حاضر به تسویه حساب بیمه می‌پردازیم. بنابر تعریف گفته شده، مفاصا حساب بیمه درواقع به تسویه حساب فرد با سازمان بیمه تامین اجتماعی اطلاق می‌شود. در ماده‌های قانونی ۳۷ و ۳۸ به این موضوع پرداخته شده است. بنابراین این نوع مفاصا مطابق با این قوانین و همچنین پس از طی کردن مراحل درخواست و ارائه مدارک موردنیاز برای تسویه حساب، انجام می‌شود.

اهمیت نقش مفاصا حساب بیمه در ارتباطات تجاری

بسیاری از شرکت‌هایی که در حال ارائه انواع خدمات و محصولات هستند، در روند کار خود از پیمانکاران برای پیگیری و انجام کارها، کمک می‌گیرند. این در حالی است که برون سپاری کارها، مهم‌ترین عامل در افزایش میزان بازدهی شرکت‌ها و بهتر شدن روند انجام کارها، است. اما باید بدانید که حتی با سپردن کارها به پیمانکاران نیز، پیروی از قانون کار و قانون تامین اجتماعی، لازم و ضروری است. به طور کلی، بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین عاملی است که کارفرما را در برابر حفظ حقوق پیمانکار مسئول و موظف کرده تا سند مفاصا حساب را دریافت کند.

مدارک مورد نیاز برای مفاصا حساب بیمه

یکی از مهم‌ترین مراحل برای تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی، تکمیل و ارسال مدارک مورد نیاز است. همچنین برای این کار باید ابتدا نامه تسویه حساب بیمه ارسال شود. اما چه مواردی باید در نامه ذکر شود؟ توجه داشته باشید که در نامه تسویه حساب بیمه خود حتما گزارش‌های مربوط به تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی، لحاظ شود.

همچنین بعد از ارسال گواهی پایان کار، باید اطلاعاتی در زمینه مدت زمان قراردادهای شما(عمرانی و غیرعمرانی) توسط فردی که مسئول پرونده است، ذکر شود. بعد از ارسال نامه و مشخص شدن اطلاعات مورد نیاز، ما به تفاوت تعیین و دریافت می‌شود. در این زمان سازمان بیمه تامین اجتماعی، برگه حسابداری بیمه شما را تحویل می‌دهد. اما باید بدانید که برای دریافت مفاصا حساب باید این مدارک را آماده کرده و به سازمان بیمه تحویل دهید:

  • در ابتدا باید نامه درخواست مفاصا حساب را از طرف کارفرما(با ذکر نام و نشان کارفرما) تهیه کنید.
  • تاریخ شروع و پایان مدت قرارداد ذکر شود.
  • موضوع قرارداد اعلام شود.
  • مبلغ کل کارکرد مطابق با صورت وضعیت اعلام شود.
  • نحوه تامین مصالح اعلام شود.
  • صورت وضعیت قطعی ارائه شود.
  • برای اشخاص حقوقی باید آگهی تاسیس و همچنین آخرین آگهی تغییرات ارائه شود.
  • کد کارگاهی و ردیف پیمان مشخص شود. برای دریافت این اطلاعات به معرفی نامه انتقال دهنده(یا همان کارفرما) و کپی قرارداد نیاز است.
  • گواهی معرفی کارفرما ارائه شود.
  • برگه میزان بدهی ردیف پیمان و همچنین کد کارگاهی صادر شود.
  • برای اشخاص حقیقی باید کپی شناسنامه و کارت ملی ارائه شود.
  • برای اشخاص حقیقی باید ثبت ارزش افزوده انجام شود.
  • برای اشخاص حقیقی باید اساسنامه ارائه شود.
مراحل ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه

مراحل ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه

در صورتی که با نحوه ثبت درخواست حسابداری بیمه آشنا نیستید، باید بدانید که در اولین قدم کارفرمای شما باید نامه درخواست را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند. موارد مهمی که باید در این نامه ذکر شود شامل زمان دقیق شروع و پایان قرارداد و تمام مبلغ کارکرد بر اساس صورت وضعیت هزینه‌ها، آگهی تاسیس برای شخص حقوقی و این موضوع که مصالح به چه طریقی آماده شده است، می‌باشد. بعد از آماده کردن نامه، این مراحل نیز باید انجام شود:

  • برای شخص حقوقی صورت وضعیت قطعی و همچنین آگهی تاسیس ارائه شود. همچنین در صورت وضعیت باید تغییرات انجام شده، مشخص شود.
  • مبلغ حساب شده باید از مبلغی که هر ماه به سازمان بیمه پرداخت شده است، کسر شود.
  • هزینه مشخص شده برای دریافت نامه مفاصا بیمه باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود.
  • پس از دریافت مابه التفاوت، می‌توانید نامه مفاصا حساب بیمه را دریافت کنید.

دریافت اینترنتی حسابداری بیمه

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به راحتی برای دریافت مفاصا بیمه اقدام کنید، روش اینترنتی است. برای این کار می‌توانید با مراجعه با سایت Eservices.tamin.ir  تمام مراحل کاری را به صورت غیر حضوری انجام دهید. این سامانه به طور کلی برای دریافت مفاصا حساب برای بیمه راه‌اندازی شده است. برای شروع باید ابتدا حساب کاربری ایجاد کرده و شماره کارگاهی خود را دریافت کنید. همچنین تمام فرم‌های موردنیاز برای ارائه درخواست شما وجود دارد. روش‌های بارگذاری مدارک و پیشبرد کارهای بعدی تا دریافت مفاصا بیمه ذکر شده است.  این روش برای راحتی کاربران و همچنین ایجاد سرعت در روال انجام کارها، درنظر گرفته شده است.    

روش محاسبه میزان بدهی به بیمه

روش محاسبه میزان بدهی به بیمه

حالا که با تعریف مفاصا حساب بیمه و همچنین مراحل دریافت آن از سازمان بیمه تامین اجتماعی آشنا شدید، بهتر است روش محاسبه میزان بدهی به بیمه را نیز بدانید. باید بدانید که با توجه به ماهیت و ویژگی‌های هر شغلی، قراردادهای بیمه به صورت درصد به خصوصی، مشخص و منعقد می‌شود. برای درک روش محاسبه میزان بدهی به بیمه با ذکر یک مثال به توضییح آن می‌پردازیم. شما تصور کنید که یک پیمانکار با مبلغ یک میلیارد تومان، با یک کارفرما قرارداد کاری بسته است. در این شرایط:

  • تصور کنید که بیمه سپرده شده به مقدار ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد باشد. در این شرایط باید از مبلغ یک میلیارد تومان، صد میلیون آن به عنوان بدهی بیمه، توسط پیمانکار به بیمه پرداخت شود. همچنین فرد پیمانکار باید در انتهای ماه، یک لیستی از بیمه با نرخ ۳۰ درصد نیز فراهم کرده و ارائه کند.
  • در این شرایط اگر به عنوان مثال کل مبلغ حقوق برابر ۵۰ میلیون تومان باشد، در پایان ماه پیمانکار باید این مبلغ را از صد میلیون اولیه کسر کند. بر این اساس باید پیمانکار معادل اختلاف این دو مبلغ را به بیمه پرداخت کند.
  • همچنین از آنجایی که بر اساس ماده ۳۸ قانون بیمه تامین اجتماعی، درصدی از هر صورت وضعیت نزد کارفرما به عنوان سپرده باقی می‌ماند، پیمانکار باید بعد از تصفیه حساب، مفاصا حساب‌های بیمه را به کارفرما تحویل دهد.

نکات مهم در حسابداری بیمه

 در محاسبه بیمه و تسویه آن، برخی نکات مهم و کلیدی وجود دارد که دانستن آن می‌تواند کمک زیادی به شما کند. برای شفاف‌تر شدن نکات ذکر شده، بهتر دیدیم که این کار را با ذکر یک مثال انجام دهیم. شما تصور کنید که قصد دارید برای رنگ آمیزی اتاق کار خود خدماتی دریافت کنید. بنابراین موضوع قرارداد شما نیز دریافت خدمات است. اما شرکتی که قرار است این کار را انجام دهد، یک شرکت پیمانکاری نیست. درواقع شما با یک شرکت خدماتی برای رنگ آمیزی اتاق کار خود قراردار بسته‌اید که در این قرارداد به عنوان کارفرما باید برای تسویه حساب بیمه، این نکات را در نظر بگیرید:

  • ابتدا شما در سامانه الکترونیکی خرید و فروش به عنوان کارفرما باید گزارشی از قرارداد را ثبت کنید.
  • شما به عنوان مجری کار باید برای قرارداد ثبت شده، از تامین اجتماعی یک کد کارگاه بگیرید.
  • بر اساس اینکه قرارداد در چه سالی ثبت شده است، درصدی به عنوان مالیات از هر مبلغ پرداختی از طرف کارفرما، کسر می‌شود.
  • بر اساس اینکه در چه سالی قرارداد کار ثبت شده است، مبلغی به عنوان سپرده بیمه، از هر پرداخت پیمانکار به مجری کار، کسر می‌شود.
  • چه مجری کار یک نفر باشد، چه چند نفر و چه یک شرکت باشد، باز هم باید برای دریافت سند تسویه حساب از سازمان تامین اجتماعی، اقدام کند.

در این مطلب با مفهوم و روند دریافت مفاصا حساب بیمه آشنا شدید. این سند در واقع به طرفین قرارداد در شفاف سازی تسویه حساب بیمه کمک کرده و روال انجام قرارداد را محکم و قانونی می‌کند. اگر قصد دارید برای حسابداری بیمه اقدام کنید، بهتر است ابتدا با تمام مراحل و مدارک موردنیاز برای آن، آشنا باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *