حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ | چطور شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنیم؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست

مودیان امور مالیاتی برای اینکه امکان ارسال صورت‌حساب در سامانه مودیان را داشته باشند، باید نسبت به دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی اقدام کنند. در واقع دریافت این شناسه برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی ضروری بوده و عدم دریافت آن مشمول جرایمی خواهد بود. بنابراین بعد از تشکیل پرونده و دریافت گواهی امضای دیجیتال (CSR)، قدم بعدی دریافت شناسه یکتا از درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است. اما این شناسه چیست و چه کاربردی دارد؟ چطور می‌توان آن را دریافت کرد؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

همه مودیان امور مالیاتی موظف هستند به سامانه مودیان متصل شده و صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را در آن بارگذاری کنند. اما سوال اصلی اینجاست، چطور صورت‌حساب همه مودیان از یکدیگر تفکیک می‌شود؟ سازمان امور مالیاتی برای اینکار از یک کد 6 رقمی استفاده می‌کند که به آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی می‌گویند. این کد منحصر به فرد بوده و به هر حافظه مالیاتی اختصاص می‌دهند تا صورت‌حساب‌ها از یکدیگر تفکیک شوند.

این شناسه شامل اعداد و حروف انگلیسی بوده و در ابتدای همه صورت‌حساب‌های ارسالی به سامانه مودیان باید وجود داشته باشد. در صورتی که از نرم افزارهای حسابداری برای صدور و ارسال صورت‌حساب استفاده می‌کنید، باید این کد را در قسمت مربوطه وارد نمایید. دقت داشته باشید که از هر روشی که بخواهید استفاده کنید، دریافت و ثبت شناسه یکتا حافظه مالیاتی لازم و ضروری است.

دریافت این شناسه در ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی آمده و آن را یکی از وظایف مودیان مالیاتی دانسته است. بر طبق این ماده قانون، شناسه یکتا حافظه مالیاتی یک نوع حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات صورت‌حساب‌ها از آن استفاده می‌شود. این شناسه می‌تواند به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد.

چطور شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنیم؟

برای دریافت این شناسه ابتدا باید گواهی مهر سازمانی یا همان گواهی امضای دیجیتال (CSR) را دریافت کنید که در مقاله جداگانه‌ای آن را به طور کامل آموزش داده‌ایم. بعد از اینکه این گواهی را دریافت کردید، کلید عمومی یا Public key در اختیار شما گذاشته می‌شود که باید آن را در کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

1. پس از انجام کارهای بالا، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.

2. در بخش پروفایل کاربری گزینه «ورود به کارپوشه» را انتخاب کنید.

3. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، لیست همه پرونده‌های مالیاتی شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه ورود به پوشه می‌توانید نسبت به دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی اقدام کنید.

4. گزینه «شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی» را که در سمت راست صفحه قرار دارد را انتخاب و در سمت چپ صفحه بر روی دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی کلیک نمایید.

5. یکی از روش‌های ارسال صورت‌حساب الکترونیکی را انتخاب کرده و به مرحله بعد بروید.

6. در این مرحله باید کلید عمومی را که از طریق نرم افزارهای حسابداری یا سایت gica به دست آورده‌اید را بارگذاری و مرحله بعد را انتخاب کنید.

7. با انجام کارهای بالا، کد پستی و آدرس شما نمایش داده می‌شود. اگر این اطلاعات درست هستند، دکمه بعدی را بزنید.

8. در صورتی که دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارید، باید در این مرحله آن را مشخص نمایید. البته انجام اینکار اختیاری بوده و می‌توانید با زدن دکمه بعدی از این مرحله بگذرید.

9. اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی (نرم افزار حسابداری یا فروشگاهی) را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.

10. اگر فروشگاه شما چندین شعبه داشته باشد، در این بخش کد پستی و آدرس همه شعبات نماید داده می‌شود.

11. با کلیک کردن بر روی دکمه اتمام، مراحل انجام کار به پایان رسیده و شناسه یکتا حافظه مالیاتی شما نمایش داده خواهد شد.

شناسه کالاها و خدمات چیست؟

بعد از دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، باید نسبت به دریافت شناسه کالاها و خدمات خود اقدام نمایید. در حالت کلی این شناسه به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود که با توجه به دستورالعمل سازمان امور مالیاتی، مودیان فقط باید شناسه عمومی را دریافت کنند.

شناسه عمومی یک کد منحصر به فرد است که به دسته‌ای از کالاها یا خدمات تعلق می‌گیرد.

شناسه کالا و خدمات

چطور شناسه کالا و خدمات را دریافت کنیم؟

برای دریافت این شناسه راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه قصد داریم هر یک از آن‌ها را توضیح دهید.

1. دریافت شناسه کالا و خدمات از سایت  Stuffid(سازمان امور مالیاتی)

اگر قصد دریافت شناسه کالا و خدمات را از سایت سازمان امور مالیاتی دارید، به آدرس stuffed.tax.gov.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به این سایت، تصویری شبیه به تصویر زیر را خواهید دید.

این سامانه از چهار بخش تشکیل شده که عبارتند از:

  • دریافت کل فایل شناسه کالا و شناسه خدمات
  • دریافت فایل شناسه کالا و شناسه خدمت در یک بازه زمانی
  • دریافت فایل شناسه کالا و شناسه خدمت مشخص
  • دریافت فایل شناسه کالا و شناسه خدمت بر اساس شناسه/شرح شناسه

در هر کدام از این بخش‌ها بعد از انتخاب فایل دریافتی و فرمت آن، کد امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی دکمه دریافت فایل کلیک کنید. با اینکار یک فایل دانلود می‌شود که در آن شناسه کالا و خدمات وجود دارد.

2. دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامعه تجارت

اگر با استفاده از سامانه بالا نتوانستید شناسه کالا و خدمات را پیدا کنید، باید به سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.ir مراجعه نمایید. پس از ثبت نام در این سامانه و وارد شدن به حساب کاربری، امکان ایجاد شناسه کالا و خدمات وجود دارد.

3. دریافت فایل اکسل شناسه کالا و خدمات

سازمان امور مالیاتی برای دسترسی راحت مودیان به این شناسه‌ها، یک فایل اکسل با بیش از 34000 قلم کالا و خدمات را درست کرده که با جستجو در اینترنت می‌توانید آن را پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

برای اینکه بتوانید صورت‌حساب‌های الکترونیکی را در سامانه مودیان بارگذاری کنید، دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی لازم و ضروری است. در این نوشته سعی کردیم همه نکات مربوط به این موضوع را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که مورد رضایتتان واقع شده باشد.

سوالات متداول

شناسه یکتا مالیاتی چه کاربردی دارد؟

هر صورت‌حساب الکترونیکی که صادر می‌کنید باید شماره مالیاتی منحصر به فرد داشته باشد که 6 رقم اول آن را شناسه یکتا حافظه مالیاتی تشکیل می‌دهد. هدف از انجام اینکار، تفکیک صورت‌حساب‌های مودیان از یکدیگر است.

قبل از دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی به چه فایلی نیاز داریم؟

قبل از دریافت این شناسه باید گواهی مهر سازمانی یا همان CSR را با مراجعه به سامانه gica.ir دریافت کنید.

شناسه کالا و خدمات چه کاربردی دارد؟

شناسه کالا یک کد منحصر به فرد است که با توجه به دستورالعمل سازمان امور مالیاتی، باید در همه صورت‌حساب‌های الکترونیکی وجود داشته باشد. این شناسه در واقع به یک دسته از کالا و خدمات تعلق می‌گیرد.

چطور می‌توانیم شناسه کالا و خدمات را دریافت کنیم؟

برای اینکار می‌توانید به سامانه سازمان امور مالیاتی یا سامانه جامع تجارت مراجعه کنید. همچنین امکان دانلود فایل اکسل آن از اینترنت نیز وجود دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *