حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان باید به وسیله کد ملی و با دریافت کد مالیاتی در سامانه خدمات سازمان مالیاتی ایران به نشانی  my.tax.gov.ir انجام شود. پس از تصویب قانون “پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” در سال 1398 و اجرایی شدن این قانون برای تمامی دارندگان دستگاه‌های پوز و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی از سال 1400، همه دارندگان موظف به ثبت پرونده مالیاتی کارتخوان در سامانه شدند. این فرآیند فعال‌ سازی دستگاه کارت خوان شامل مراحل مختلفی است که یکی از این مراحل ثبت دستگاه در درگاه ملی خدمات مالیات است. این سامانه علاوه بر امکان ثبت دستگاه‌های کارتخوان، شرایط استعلام مالیات کارتخوان را هم برای مودیان فراهم کرده است. با توجه به فراگیر شدن استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در اغلب مشاغل و کسب و کارها در ادامه قصد داریم مراحل ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان را با جزئیات کامل در اختیار شما بگذاریم. همچنین آگاهی از نحوه محاسبه مالیات بر کارتخوان جز مواردی است که باید صاحبان کسب و کار نسبت به آن توجه کافی داشته باشند و یا در این زمینه با افراد مجرب همچون حسابداران و کارشناسان مجموعه تخصصی اکانتیک مشورت کنند.

مراحل ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان

ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان در سامانه خدمات سازمان مالیات به نشانی my.tax.gov.ir بسیار آسان است و شما فقط به کد رهگیری مالیاتی و کد ملی صاحب دستگاه پوز برای ثبت نام در این سامانه نیاز دارید. همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارنده دستگاه کارتخوان باید برای استفاده از این دستگاه مالیات پرداخت کنند، این مالیات در واقع بخشی از مالیات بر درآمد است که نرخ آن از طریق بررسی تراکنش‌های دستگاه پوز محاسبه می‌شود. برای تشکیل پرونده مالیاتی دستگاه پوز باید به عنوان مودی مالیاتی کد رهگیری داشته باشید تا با استفاده از این کد بتوانید وارد سامانه شوید. به صورت کلی برای ثبت نام مالیاتی دستگاه پوز باید مراحل زیر را به صورت اینترنتی انجام دهید تا دستگاه شما به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شود، این مراحل به شرح زیر است:

  1. وارد مرورگر خود شوید و آدرس درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی my.tax.gov.ir را جستجو کنید.
  2. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید.
  3. بعد از وارد کردن اطلاعات، کد امنیتی را نیز وارد کرده و بر روی دکمه “ورود به پنل کاربری” کلیک کنید.
  4. پس از کلیک بر روی دکمه ورود، یک کد احراز هویت به شماره موبایل شما که در سامانه ثبت کرده‌اید پیامک می‌شود، باید این کد را در کادر مربوطه وارد کنید و سپس بر روی گزینه “پرونده‌های الکترونیک” کلیک نمایید.
  5. در صفحه جدید پرونده‌های فعال مالیاتی شما نمایش داده می‌شود، برای ادامه فعال‌سازی کارتخوان در سامانه مالیاتی روی  دکمه “جزئیات پرونده” کلیک کنید.
  6. اگر پرونده‌ای برای شما نشان داده نمی‌شود، باید ابتدا پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید. برای این کار، گزینه “ایجاد پرونده مالیاتی” را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.
  7. پس از ورود به صفحه ایجاد پرونده مالیاتی گزینه “ورود و ویرایش” را انتخاب کنید.
  8. در این مرحله وضعیت پرونده شما در گام سوم به نام “شروع ثبت‌ نام” قرار دارد. اگر پرونده دارای نقصی باشد با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود و باید آن را اصلاح کنید تا ادامه مراحل فعالسازی انجام شود.
  9. پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز پرونده به گام چهارم به نام “ثبت ‌نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی” تغییر وضعیت می‌دهد.
  10. برای الصاق درگاه‌های پرداخت به پرونده مالیاتی گزینه “پایانه‌های فروش” را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  11. در این بخش تمامی دستگاه‌های کارتخوانی که با نام شما به ثبت رسیده را مشاهده خواهید کرد. برای الصاق کارتخوان مدنظر خود به پرونده مالیاتی گزینه “الصاق” را انتخاب کرده و دستگاه پوز را به سامانه متصل کنید.
  12. با انتخاب گزینه الصاق دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی متصل شده و در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی ثبت آن نهایی می‌شود و ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان با موفقیت به اتمام می‌رسد، بعد از آن شما می‌توانید از طریق این سامانه پرونده دستگاه پوز خود را پیگیری نمایید.

دریافت کد مالیاتی برای ثبت مالیاتی کارتخوان

برای اینکه بتوانید در سامانه خدمات مالیاتی کشور ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان و تشکیل پرونده برای دستگاه پوز را انجام دهید باید حتما کد مالیاتی داشته باشید. برای دریافت این کد ده رقمی مودی باید وارد سامانه tax.gov.ir شود و اطلاعات خود را ثبت کرده و منتظر ارسال کد رهگیری مالیاتی بماند. در حال حاضر دریافت کد رهگیری برای همه‌ افراد و شرکت‌هایی الزامی است که نیاز به استفاده از کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی دارند. این کد برای تعیین میزان مالیات قابل پرداخت به سازمان امور مالیاتی استفاده می‌شود و پس از ثبت، تایید اطلاعات و احراز هویت صادر می‌گردد و قابلیت تغییر نیست. هر فرد یا شرکتی که این کد را دریافت کند، مکلف به پرداخت مالیات به دولت به صورت سالانه است.

مدارک لازم برای ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان

برای ثبت نام و فعال‌ سازی دستگاه پوز در سامانه مالیاتی نیاز به ارائه مدارک خاصی نیست، زیرا همه مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود. در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir افراد در زمان ثبت نام و دریافت کد مالیاتی موظف به ارائه مدارک هویتی خود و مشخصات دستگاه پوز هستند، این اطلاعات فقط در سامانه مورد ثبت و استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه ثبت نام مالیاتی کارتخوان

هزینه ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان از طریق سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور صاحب دستگاه انجام می‌شود و این ثبت نام هیچ هزینه‌ای ندارد. در سیستم مالیاتی کشور مالیات دستگاه پوز به طور مستقل و جداگانه وجود ندارد و مالیات دستگاه پوز در واقع بخشی از مالیات بر درآمد کسب و کارها است.  با این حال میزان تراکنش‌های انجام شده توسط دستگاه پوز یکی از عوامل تعیین مالیات افراد حقیقی و حقوقی است.

پیامد عدم ثبت نام دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی

مهم ترین و اصلی ترین پیامد عدم ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی قطع شده دستگاه از سمت بانک مرکزی است که باعث ایجاد مشکل و مختل شدن روند کسب و کار می‌شود. در ابتدا بانک مرکزی برای شما اخطار صادر می‌کند و شما را به ثبت دستگاه پوز یا درگاه پرداخت الکترونیکی در سامانه مالیاتی فراخوانده و از شما بابت پیگیری این موضوع توضیح می‌خواهد. اگر صاحب دستگاه پوز این اخطار را جدی نگیرد، بانک مرکزی هم دستگاه کارتخوان را قطع کرده و تا زمان ثبت پرونده در سامانه این دستگاه غیر فعال باقی می‎ماند.

 سوالات متداول

۱. آیا ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی الزامی است؟

 بله، طبق قانون تمامی دارندگان دستگاه های پوز باید دستگاه خود را در سامانه امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir ثبت نمایند.

۲. ثبت مالیاتی دستگاه کارتخوان از طریق چه سایتی و به چه شکلی باید انجام شود؟

ثبت نام مالیاتی دستگاه های کارتخوان و پوز از طریق سایت tax.gov.ir انجام می شود و مودیان باید با ورود به این سایت به راحتی می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند و کد مالیاتی کارتخوان و پوز خود را دریافت کنند.

۳. کدام مشاغل باید دستگاه پوز را در سامانه مالیاتی ثبت كنند؟

در حال حاضر تمامی مشاغلی که جز کسب و کارهای بازرگانی، خدماتی و تولیدی هستند با نرخ‌های مختلف ملزم به پرداخت مالیات می‌باشند. این مشاغل به صورت کلی عبارتند از وکلا، آرایشگاه‌ها، مراکز اقامتی، میوه و تره بار، مشاوران املاک، مشاوران حقوقی، مشاوران خانواده، دفاتر اسناد رسمی، خشکبار فروشی‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی، گیم نت ها و کافی‌نت ها، لوازم تحریر و نوشت افزار، قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، تالارهای پذیرایی و کلیه رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه جز مشاغلی هستند که در صورت داشتن کارتخوان باید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازند.

۴. برای فعال سازی مالیات کارتخوان چه مدارکی نیاز است؟

متقاضیان برای فعال سازی دستگاه کارت خوان از طریق درگاه ملی خدمات مالیات نیازی به ارائه مدرک ندارند.

سخن پایانی

عدم رعایت قوانین مالیاتی و عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی کشور ممکن است منجر به از دست دادن اعتماد مشتریان شما شود، مشتریان معمولا ترجیح می‌دهند خرید خود را از طریق دستگاه پوز انجام دهند و در صورت ثبت نشد این دستگاه در سامانه و قطعی آن احتمال اینکه از خرید منصرف شوند خیلی دور از ذهن نیست به همین دلیل صاحبان مشاغل باید نسبت به پیگیری و ثبت دستگاه پوز خود در سامانه خدمات مالیاتی اقدام کنند. اگر برای مدیریت درآمدها و محاسبه مالیات بر درآمد کسب و کار خود نیاز به یک مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه حسابداری مشاغل مرتبط با صنعت غذایی همچون رستوران و فست فودها فعالیت دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *