حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

حسابداری مالیاتی چیست؟ + وظایف حسابدار مالیاتی

حسابداری مالیاتی چیست؟ + وظایف حسابدار مالیاتی

حسابداری مالیات به مجموعه‌ای از اطلاعات حسابداری اطلاق می‌شود که بیشتر به محاسبه و گزارش مالیات مربوط می‌شود تا نمایش صورت‌های مالی عمومی. اگر می‌خواهید بدانید که حسابداری مالیاتی چیست (tax accounting) و وظایف حسابدار مالیاتی چیست در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

حسابداری مالیاتی (tax accounting) چیست؟

نگهداری سوابق مالی برای استفاده دولت به عنوان حسابداری مالیاتی شناخته می‌شود. افراد در سطح فردی و سازمان‌ها، شرکت‌ها و سایر موسسات به این نوع از حسابداری نیاز دارند. نکته حائز اهمیت در خصوص حسابداری مالیاتی این است که ممکن است افرادی که حتی موظف به پرداخت مالیات نیستند، همچنان ملزم به شرکت در فرآیند حسابداری مالیاتی هستند. حسابداری مالیاتی به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان نظارت بر پول‌های مرتبط با شرکت‌ها و افراد (اعم از ورودی و خروجی) را فراهم می‌کند.

حسابداری مالیاتی زیربخشی از حسابداری است که بر تهیه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت تعهدات مالیاتی تمرکز دارد. حسابداری مالیاتی برای مشاغل دشوارتر است؛ زیرا نظارت بیشتر بر استفاده از وجوه و تعیین درآمد مشمول مالیات است و معاف از مالیات است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، چارچوب سیستم‌های حسابداری که به عنوان حسابداری مالیاتی شناخته می‌شود، عمدتاً به گزارش مالیات‌ها مربوط می‌شود تا ارائه صورت‌های مالی به مردم و به صورت عمومی. حسابداری مالیات بر درآمد برای تعیین سود مشمول مالیات و میزان مالیاتی که باید پرداخت شود ضروری است. این صورت‌ها برای اهداف حسابرسی مالیاتی حفظ می‌شوند و همه این کارها در اظهارنامه مالیاتی به عنوان بخشی از خود اظهارنامه گنجانده شده است.

حسابداری مالیاتی به جای تمرکز بر تهیه صورت‌های مالی عمومی، در درجه اول به تهیه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌ها و مدیریت پرداخت‌ها می‌پردازد. هنگام محاسبه درآمد مشمول مالیات شرکت شما، حسابداری مالیاتی درآمد حاصل از کسب و کار شما و هر گونه کسر و اعتبار دولتی را که می‌توانید واجد شرایط آن باشید در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، درآمد ثبت شده در صورت سود و زیان ممکن است لزوماً با درآمد مشمول مالیات یکسان نباشد.

حسابدار مالیاتی کیست؟

حسابداران مالیاتی به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کنند تا اظهارنامه مالیاتی دقیقی را تهیه و تنظیم کنند که تمام استانداردهای قانونی را رعایت کند. آنها همچنین از دانش خود در مورد قوانین مالیاتی برای کمک به مشتریان برای افزایش پس انداز و اجتناب از مجازات استفاده می‌کنند. برخی از حسابداران مالیاتی دارای موقعیت شغلی دائمی داخلی در کسب و کارها هستند. برخی دیگر برای ارائه دهندگان خدمات حقوق و دستمزد یا شرکت‌های حسابداری کار می‌کنند. سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های خدمات مالی نیز حسابداران مالیاتی را استخدام می‌کنند.

وظایف حسابدار مالیاتی چیست؟

حسابداران مالیاتی برای تهیه اسناد اظهارنامه مالیاتی که از قوانین و مقررات پیروی می‌کنند با مشتریان همکاری می‌کنند. قبل از زمان مالیات، این متخصصان به مشتریان کمک می‌کنند تا برنامه‌ای برای رسیدن به اهداف مالی مورد نظر خود ایجاد کنند. حسابداران مالیاتی اغلب در طول زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی ساعات بیشتری کار می‌کنند. مسئولیت‌های آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بررسی صورت‌های مالی

حسابداران مالیاتی با مشتریان کار می‌کنند تا تصویر روشنی از وضعیت مالی کلی آنها به دست آورند. حسابداران تمام صورت‌های مالی مربوطه را بررسی می‌کنند تا دقیق‌ترین دید را از امور مالی مشتری به دست آورند. آنها باید مطمئن شوند که همه مواد با قوانین و مقررات مالیاتی مطابقت دارند.

برنامه ریزی برای بودجه

یکی از مسئولیت‌های اصلی حسابداران مالیاتی کمک به مشتریان خود در صرفه جویی در هزینه و پایبندی به بودجه مناسب است. حسابداران همچنین به مشتریان در افزایش درآمد و بهبود سودآوری کمک می‌کنند. این وظیفه شامل توضیح چگونگی تأثیر تغییرات درآمد بر اظهارنامه مالیاتی مشتریان است.

سازماندهی سوابق مالی

در کنار تهیه اسناد اظهارنامه مالیاتی، حسابداران مالیاتی به مشتریان کمک می‌کنند تا سوابق مالی شخصی خود را سازماندهی کنند. حسابداران مالیاتی اطلاعات مشتریان خود را در پرونده نگهداری می‌کنند تا در صورت لزوم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

محاسبه مالیات

حسابداران مالیاتی، مالیاتی را که مشتریان خود بدهکار هستند محاسبه می‌کنند و اظهارنامه مالیاتی خود را آماده می‌کنند. آنها مشتریان را از هرگونه بازپرداخت یا مانده بدهی مطلع می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که مشتریان از جریمه برای مهلت‌های از دست رفته اجتناب می‌کنند.

بازرسی سیستم‌های حسابداری

حسابداران مالیاتی موفق باید سیستم‌های حسابداری خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند که تا حد امکان کارآمد و موثر هستند. انجام این کار به حسابداران اجازه می‌دهد تا هر گونه مشکل یا خطا را تصحیح کنند.

برقراری ارتباط با مشتریان

افراد و صاحبان مشاغل دوست دارند در روند اظهارنامه مالیاتی خود درگیر بمانند. برای مشتریان مهم است که فرآیند تشکیل پرونده را درک کنند و بدانند که با اظهارنامه مالیاتی خود چه انتظاری دارند. حسابداران مالیاتی باید با مشتریان خود در ارتباط باشند و اطلاعات به موقع را در اختیار آنها قرار دهند.

مهارت‌های حسابدار مالیاتی چیست؟

آشنایی با قوانین مالیاتی

کارشناسان حسابداری مالیاتی بر دانش دقیق کلیه قوانین و مقررات مالیاتی متکی هستند که برای مشتریان خود استفاده می‌کنند. دانش آنها باید در رابطه با قوانین مالیاتی ایران به روز باشد.

آشنایی با بهترین روش‌های حسابداری

متخصصان مالیات باید مسیرهای رو به جلو را بر اساس داده‌های خام ترسیم کنند. این فرآیند بر اساس بهترین شیوه‌های حسابداری ایجاد شده است. مهارت‌های کلیدی حوزه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل حساب، گزارش مالی، حسابرسی، و مالیات بر درآمد و حقوق و دستمزد را پوشش می‌دهد.

آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری

حسابداران به طور فزاینده‌ای به نرم افزارهای تخصصی و ابزارهای فناوری مبتنی بر ابر متکی هستند. کارشناسان مالیاتی از تسلط بر نرم افزارهای حسابداری عمومی و مالیاتی سود می‌برند.

مدیریت دارایی

افراد و سازمان‌ها برای مشاوره مالیاتی در مورد چگونگی کاهش بدهی مالیاتی خود به متخصصان مالیاتی وابسته هستند. به این ترتیب، برتری در مدیریت استراتژیک دارایی یک مهارت کلیدی برای کارشناسان مالیاتی است.

آشنایی با محاسبات پیچیده

مانند همه پرسنل حسابداری، کارشناسان مالیاتی با حجم زیادی از داده‌ها کار می‌کنند. متخصصان مالیاتی باید در با تحلیل اعداد و نتیجه گیری از آنها آشنایی کامل داشته باشند.

مدیریت زمان

اکثر متخصصان حسابداری مالیاتی در فصل مالیات بسیار مشغول هستند. آنها باید در مدیریت زمان عالی باشند تا کارشان تحت تأثیر قرار نگیرند.

همکاری و کار تیمی

کارشناسان حسابداری مالیاتی به طور منظم با مشتریان خود برای شفاف سازی جزئیات مالی و ارائه مشاوره در تعامل هستند. یک چشم انداز مشارکتی به متخصصان کمک می‌کند تا جنبه بین فردی وظایف خود را مدیریت کنند.

توجه به جزئیات

در حسابداری مالیاتی، اشتباهات کوچک می‌تواند منجر به بدهی‌های عمده شود. این حرفه جایی برای اشتباه ندارد.

سوالات متداول

حسابدار مالیاتی چیست؟

حسابداران مالیاتی متخصصان مالی هستند که در تهیه اسناد مالیاتی و مشاوره به مشتریان در امور مالیاتی تخصص دارند. آنها توصیه‌هایی در مورد نحوه مدیریت دارایی‌ها و زمان تراکنش‌های مالی برای کاهش بدهی‌های مالیاتی ارائه می‌دهند.

آیا مشاوران مالیاتی حسابدار هستند؟

برخی از مشاوران مالیاتی حسابدار هستند در حالی که برخی نه. به جای حسابداران، کارفرمایان می‌توانند مشاوران مالیاتی و مالی را نیز استخدام کنند. مشاوران مالیاتی ممکن است دارای سوابق تحصیلی در ترکیبی از حسابداری، حقوق و امور مالی باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *