حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

7 راهکار مهم که به شما در کنترل و بهبود اوضاع مالی رستوران کمک خواهد کرد

افتتاح یک رستوران تقریبا برای همه جذاب بوده،  اما باید به این نکته دقت داشته باشیم که برای افتتاح رستوران  فقط نیاز به یک سرآشپز خوب و یک فضای مناسب برای افتتاح رستوران نیست.

برای پیشرفت و بقا در این صنعت، نه تنها باید بدانید که چگونه به تولید غذا بپردازید، بلکه باید به چگونه فروختن غذا، نرخ گذاری و حتی محاسبه بهای تمام شده غذا نیز آگاهی داشته باشید.

حتی اگر حسابدار نیستید برای بقا در این صنعت باید حداقل‌هایی از حسابداری را بدانید. برای بازی با اعداد کمی خود را  آماده کنید تا مطمئن شوید که چه چیزی در حال وقوع است و چه چیزی سر جای خود نیست. برای اینکه کار را برای شما راحت‌تر کنیم، در اینجا نکاتی برای حسابداری رستوران داریم که باید به آنها توجه کنید، این موارد موجب این میشود تا گزارشهای حسابدار شما برایتان قابل درک باشد.

درک زبان حسابداری

مشاوره خواستن از مردم یک چیز است و درک آن چیز دیگری! برای اینکه بتوانید با موفقیت در حسابداری رستوران خود تسلط پیدا کنید، بهترین اقدام یادگیری زبان حسابداری است. واژگانی مانند بدهکار و بستانکار، ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و بطور کلی صورت‌های مالی، واژگان رایج در حوزه حسابداری هستند که شما به عنوان یک کارآفرین باید با آنها آشنا باشید. ما از شما نمی‌خواهیم که خودتان حسابدار شوید، بلکه فقط قوانین و اصطلاحات اولیه را بدانید تا بتوانید به طور کامل متوجه اتفاقاتی که در واحد حسابداری شمادر حال انجام است باشید و بدانید حسابدار شما در طول روز یا دوره‌های مشخص چه کار می‌کرده است. اگر زبان آنها را درک کنید، می توانید بهتر با آنها کار کنید و حسابداری امور مالی روزانه برای شما آسان تر می‌شود.

در انجام هزینه دقت و صرفه جویی کنید

تمام هزینه‌ها یا پرداختی‌های خود را به واحد حسابداری رستوران خود  اعلام نمایید حتی اگر ناچیز باشد. برخلاف این که رستوران شغلی به ظاهر پر درآمد است، باید بگوییم میانگین سود خالص بر اساس آخرین آمار و ارقام جهانی بین 18 تا 22 درصد اعلام شده است. هزینه های رستوران خود را جدی بگیرید چرا که دست کم گرفتن آنها می‌تواند شما را به سمت یک بحران مالی سوق دهد.

پس با ارائه تمامی اسناد هزینه ای  به حسابداری رستوران خود کمک کنید تا هزینه های شما را به موقع و قابل اتکا ثبت نماید و با آنالیز بهای تمام شده غذا و کنترل سربار ، شما را در بهبود اوضاع مالی رستوران و در نهایت سودآوری رستوران یاری نماید.

حسابداری را به یک تمرین روزانه تبدیل کنید

درآمدها و هزینه‌های روزانه رستوران خود را حتی به صورت سرانگشتی محاسبه کنید و این کار را به یک عادت تبدیل کنید. به این ترتیب بر اوضاع مالی خود به صورت کلی اشراف پیدا خواهید کرد و با در نظر گرفتن اوضاع مالی خود میتوانید راحت تر ایده پردازی کنید و برنامه ریزی داشته باشید. برای توسعه رستوران و با تکرار روزمره این محاسبات به الگوهایی برای مقایسه درآمد و هزینه های خود در روزهای مختلف خواهید رسید و روزهای خاصِ بیزینس خود را پیدا خواهید کرد. مثل روزهای پرفروش و کم فروش، یا غذاهای خاص، یعنی غذاهای کم فروش و پر فروش و غیره. با اطلاع از آن رویدادها، می‌توانید استراتژی پیشرفت رستوران خود را  بهینه کنید. چرا که با این کار میتوانید عددی به موضوع نگاه کنید و تصمیمات بهتری در توسعه کسب و کار خود داشته باشید.

هزینه های خود را بدانید و آنالیز کنید

در مرحله بعد، برای محاسبه موفقیت آمیز امور مالی رستوران خود، باید بدانید که هزینه های شما چقدر است؛ ثابت و متغیر .

 هزینه های ثابت آنهایی هستند که ثابت می مانند. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند اجاره، استهلاک تجهیزات، تا حدودی حقوق و بیمه کارکنان و این دست هزینه‌ها می‌شود که بطور کلی افزایش و کاهش تولید و فروش تاثیر بسزایی در آن ندارد.

 هزینه‌های جاری که بیشتر به عنوان هزینه متغیر شناخته می‌شوند، هزینه‌هایی هستند که برای راه‌اندازی رستوران ضروری هستند اما تغییر می‌کنند. مانند مواد اولیه رستوران، سربار و هزینه های اداری تشکیلاتی و غیره. چرا که این هزینه ها معمولا با افزایش تولید و فروش افزایش پیدا کرده و بالعکس . آگاهی از این هزینه‌ها توسط حسابداری رستوران باعث می‌شود در بلندمدت بتوانید آن‌ها را کنترل کنید.

P&L یا همان profit and loss statement ایجاد کنید

نکته بعدی برای حسابداری رستوران، ایجاد صورت سود و زیان است. صورت سود و زیان سندی است که تفکیک هزینه ها و درآمد شما را برای سهولت درک ذکر می‌کند. هر هزینه و درآمدی مانند هزینه های نیروی کار، صورتحساب ها، فروش و غیره را می توان از طریق ایجاد P&L که همچنین قابل تنظیم است، ردیابی کرد. اگرچه توصیه می‌شود که صورت‌های سود و زیان هفتگی را بسته به نوع رستوران، دقت و نیاز خود ایجاد کنید. می‌توانید صورت‌های سود و زیان سالانه یا ماهانه را نیز ایجاد کنید. داشتن دانش P&L رستوران برای هر رستوران داری ضروری است و به او کمک می‌کند تا بینش بهتری نسبت به تجارت پیدا کند.

سیستم فروش مناسب داشته باشید

روی یک سیستم فروش سرمایه گذاری کنید که می تواند به شما در حفظ گزارشات فروش کمک کند. هدف حسابداری معمولی فقط دانستن هزینه‌ها و سود نیست، بلکه درک این موضوع است که پول به کجا می رود و چه چیزی پول نقد ایجاد می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید. یک سیستم فروش مناسب به شما در تفکیک دقیق اقلام منو و میزان فروش هرکدام کمک میکند تا بتوانید اقلام پرطرفدار و کم طرفدار خود را شناسایی کنید و با حذف و اضافه این اقلام به افزایش تولید و فروش خود کمک کنید.

مشورت و نظر سنجی کنید

از حسابداران این حوزه مشورت بخواهید و از رستوران داران دیگر نیز بپرسید که چگونه حساب‌های خود را نگهداری می‌کنند و یا چگونه رستوران خود را اداره می‌کنند ؟

مشاوره فقط تصویر واضح تری از آنچه که ممکن است رخ دهد و شما به آن نگاهی نداشتید یا در تمام مدت اشتباه انجام داده اید، به شما می‌دهد.

ما می دانیم که حسابداری رستوران می تواند یک کار سنگین باشد، به خصوص اگر علاقه ای به اعداد و ارقام نداشته نباشید، اما امروزه یک رستوران فقط یک اغذیه فروشی نیست  بلکه یک صنعت است و مانند هر کسب و کار دیگر حسابداری در رستوران یک امر ضروری است و نیاز به حسابدار رستوران متخصص میباشد.

اکانتیک تنها مجموعه ارائه دهنده خدمات تخصصی حسابداری رستوران آماده هرگونه مشاوره و همکاری در زمینه استقرار حسابدار رستوران و نرم افزار حسابداری رستورانی میباشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *