حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

محاسبه حاشیه سود رستوران

حاشیه سود رستوران

حاشیه سود رستوران به سادگی با محاسبه تفاوت بین درآمد ناخالص و هزینه‌های عملیاتی قابل محاسبه است. در واقع با محاسبه حاشیه سود رستوران می‌توان درآمدی که از فروش غذا و نوشیدنی‌های رستوران کسب شده را محاسبه کرد و میزان سوددهی رستوران و عملکرد آن را متوجه شد. حاشیه سود اهمیت زیادی در موفقیت رستوران دارد، برای محاسبه حاشیه سود ابتدا باید تمام درآمدهای رستوران را از هزینه‌های عملیاتی کسر کرد. محاسبه حاشیه سود باید توسط واحد مالی و مدیریت رستوران به صورت دقیق انجام شود تا بتوان براساس این سود میزان موفقیت رستوران را ارزیابی کرد. برای انجام امور حسابداری و محاسبه مخارج رستوران و سایر امور مربوط به حسابداری و مالیات رستوران‌ها، فست فودها و سایر اماکن فروش مواد غذایی می‌توانید از تیم اکانتیک هم به صورت تخصصی مشاوره حسابداری و مالیاتی دریافت کنید.

نحوه محاسبه حاشیه سود رستوران

نحوه محاسبه حاشیه سود رستوران بسیار آسان است، برای این محاسبه باید در طی یک دوره میزان درآمد خالص را تقسیم بر میزان فروش کنید. رستوران‌ها با توجه به ظرفیت و سطحی که دارند حاشیه سودشان با یکدیگر متفاوت است، اما به صورت کلی حاشیه سود رستوران باید بیشتر از 20 درصد باشد تا عملکرد رستوران قابل قبول محسوب شود. برای محاسبه این سود ابتدا باید مواردی را که بیشترین هزینه‌ها را در رستوران شامل می‌شوند را به صورت دقیق مشخص کرد، این هزینه‌ها شامل تبلیغات، هزینه اجاره و یا نگهداری از مکان رستوران، هزینه مواد اولیه، دستمزد کارکنان، هزینه نگهداری تجهیزات و هزینه بیمه جز اصلی ترین مخارجی است که در محاسبه حاشیه سود باید از درآمد کل رستوران کسر کرد. در محاسبه حاشیه سود خالص برای یک رستوران در طی یک دوره میزان درآمد خالص را تقسیم به میزان فروش می‌کنند. برای محاسبه حاشیه سود می‌توانید از فرمول زیر استفاده کرده و رقم سود خالص خود از عملکرد رستوران در یک بازه زمانی مشخص را به دست آورید.

حاشیه سود خالص=درآمد خالص/فروش ناخالص *100

درآمد خالص=درآمد ناخالص-هزینه‌های اجرایی

درآمد ناخالص رستوران چقدر است؟

درآمد ناخالص رستوران به مجموع تمام درآمدهایی اشاره دارد که از فروش هر پرس غذا، نوشیدنی‌ها و سایر خدماتی حاصل می‌شود که رستوران به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برای محاسبه درآمد ناخالص رستوران  شما باید عوامل زیرا در نظر بگیرید:

  • درآمد حاصل از فروش غذا و نوشیدنی‌ها: این مورد در واقع شامل درآمد حاصل از فروش غذاهای منوی رستوران و همچنین نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه‌ها، آب معدنی، قهوه، چای و موارد مشابه می‌شود.
  • درآمد حاصل از خدمات اضافی: خدمات اضافی همچون خدمات ارسال غذا، کیترینگ، تجهیزات آشپزخانه برای مراسم‌های خصوصی و موارد مشابه بدست می‌آید.
  • درآمد حاصل از فروش محصولات جانبی: درآمد حاصل از فروش انواع سس‌ها، انواع نان، دسرها و محصولات مشابه.
  • درآمد حاصل از رویدادها و مواجبات: اگر رستوران شما فضایی برای برگزاری رویدادهای خصوصی یا مراسم عروسی داشته باشد، درآمد حاصل از این موارد هم باید در محاسبه درآمد ناخالص در نظر گرفته شود.

حاشیه سود رستوران

درآمد رستوران داری چقدر است؟

میزان درآمد رستوران یا سود هر پرس غذا خانگی در یک اغذیه فروشی به عوامل متعددی همچون مکان رستوران، منوی ارائه شده، قیمت‌ گذاری، تعداد مشتریان و کیفیت خدمات و غذا بستگی دارد. حاشیه سود معمولا از 10 تا 20 درصد در اکثر موارد متغیر است. اگر رستوران شما با موقعیت مکانی مناسب و منویی جذاب و با کیفیت به همراه خدمات عالی در بین مشتریان شناخته شود و به شهرت خوبی در عرصه رستوران داری دست یابید، حاشیه سود شما از 20 درصد هم بیشتر خواهد شد. برای افزایش حاشیه سود مهم است که مشتریان خود را راضی نگه دارید و از راهکارها و تکنیک‌های مختلف بازاریابی برای جذب مشتری بیشتر استفاده کرد. به طور کلی عوامل زیر بر درآمد رستوران داری موثر است:

  • مکان رستوران: موقعیت جغرافیایی رستوران یکی از عوامل مهم در تعیین درآمد آن است. رستوران‌هایی که در مناطق پر تردد و توریستی واقع شده‌اند، معمولا به درآمد بیشتری در مقایسه با سایر رستوران‌ها دست می‌یابند و حاشیه سود آنها از دیگر رقبا معمولا بیشتر است.
  • منوی رستوران: نوع غذاها و نوشیدنی‌هایی که در منوی رستوران ارائه می‌شود نقش بسیار مهمی در تعیین درآمد و حاشیه سود دارد. تنوع و کیفیت غذاهای ارائه شده می‌تواند بر افزایش رضایت و جذب مشتریان بیشتر تاثیرگذار باشد که این موضوع به طور مستقیم موجب افزایش درآمد رستوران داری می‌شود. کاهش هزینه تهیه مواد اولیه مدیریت موجودی مواد غذایی و بهره‌وری در استفاده از نیروی کار می‌تواند به افزایش حاشیه سود کمک کند.
  • قیمت ‌گذاری مناسب: تعیین قیمت مناسب برای غذا و نوشیدنی‌ها هم بسیار مهم است، در واقع قیمت ‌گذاری اصول و متناسب با خدمات ارائه شده تاثیر چشمگیری بر افزایش و یا کاهش تعداد مشتریان دارد. تعیین قیمت متناسب با محل قرارگیری رستوران می‌تواند سود حاصل از فروش غذا را افزایش دهد.
  • کیفیت خدمات و غذا: ارائه خدمات با کیفیت و غذاهای تازه و خوشمزه می‌تواند مشتریان را راضی نگه دارد و منجر به وفاداری مشتریان قدیمی و جز مشتریان جدید شود که این موضوع بر درآمد رستوران داری به طور مستقیم تاثیرگذار است.
  • استفاده از سیستم آنلاین: رستوران‌هایی که امکان سفارش آنلاین و تحویل غذا به مشتریان را فراهم می‌کنند، معمولا درآمدشان از رقبا بیشتر است. سیستم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند به بهبود درآمد کمک کنند.

 

حاشیه سود رستوران

چهار راهکار برای افزایش حاشیه سود رستوران

برای افزایش حاشیه سود رستوران، اقدامات متعددی را می‌توان انجام داد و این موضوع کاملا وابسته به ظرفیت و توانایی‌های تیم مدیریتی رستوران است. در واقع شما باید براساس شرایط و امکانات خود بهترین راهکارها را برای رسیدن به حاشیه سود مورد نظر انتخاب کنید. اما به طور کلی چهار راهکار زیر برای افزایش حاشیه سود رستوران در اغلب موارد تاثیر مثبتی بر افزایش حاشیه سود دارد:

  1. اضافه کردن غذاها و نوشیدنی‌های جدید با حاشیه سود بالا: داشتن غذاهایی در منو که هزینه تهیه آن کم است، باعث ایجاد ارزش افزوده در فروش شده و سود حاصل از فروش این غذاها و نوشیدنی‌ها باعث بالا رفتن درآمد خالص رستوران می‌شود.
  2. کاهش هزینه‌های خرید مواد اولیه: با تهیه مواد اولیه با کیفیت و کاهش ضایعات می‌توانید هزینه‌های مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حاشیه سود را افزایش دهید. توجه به مدیریت موجودی انبار رستوران و انتخاب تامین ‌کنندگان با بهترین قیمت می‌تواند به شما در بالا بردن حاشیه سود رستوران کمک کند.
  3. افزایش فروش: برنامه ‌ریزی برای جذب مشتریان جدید و افزایش میزان سفارشات هم جز نکات موثر بر افزایش درآمد است. با استفاده از راهکارهای تبلیغاتی مناسب با سلیقه و نیاز مشتری و ارائه خدمات مورد نظر مشتری‌ها می‌توانید درآمد رستوران داری را افزایش دهید. استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مناسب و تبلیغات جذاب می‌تواند به افزایش تعداد مشتریان و بالا رفتن درآمد رستوران کمک کند.
  4. مدیریت هوشمندانه نیروی کار: با تنظیم جدول کاری منطقی و استفاده بهینه از پرسنل در زمان‌های اوج حضور مشتریان در رستوران می‌توانید هزینه‌های مربوط به استخدام نیروی کار را کاهش داده و به افزایش حاشیه سود کمک کنید.

 

سوالات متداول

۱. حاشیه سود رستوران چگونه محاسبه می‌شود؟

حاشیه سود یک رستوران با محاسبه اختلاف میان هزینه‌های عملیاتی رستوران و درآمدهای ناخالص به دست می‌آید. درآمد ناخالص شامل درآمد حاصل از فروش غذا و نوشیدنی‌ها، در حالی که هزینه‌های عملیاتی شامل هزینه‌هایی می‌شود که برای اجرای رستوران صرف می‌شود.

۲. هزینه‌های عملیاتی رستوران چیست؟

هزینه‌های عملیاتی رستوران شامل هزینه خرید مواد اولیه غذایی و نوشیدنی، تعمیر و نگهداری تجهیزات رستوران، حقوق پرسنل، بیمه، هزینه اجاره مکان رستوران، هزینه‌های دیزاین و زیباسازی رستوران، مالیات و هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات جهت جذب مشتریان می‌شود.

۳. حداقل حاشیه سود یک رستوران چقدر است؟

به صورت کلی حداقل حاشیه سود برای رستوران‌ها باید بالای 20 درصد باشد، در واقع رستورانی که حاشیه سود آن کمتر از این میزان است در حال ضرر کردن بوده و باید دلایل این موضوع به دقت بررسی و مشکلات احتمالی جهت افزایش حاشیه سود برطرف شود.

۴. بهترین راهکار برای افزایش حاشیه سود یک رستوران چیست؟

راهکارهای مختلفی برای افزایش حاشیه سود در صنعت رستوران داری وجود دارد، اما کاهش هزینه‌های خرید مواد اولیه و انتخاب استراتژی صحیح بازاریابی جز عوامل تاثیر گذار در اغلب رستوران‌ها براساس افزایش درآمد و در نهایت بالا رفتن حاشیه سود است.

سخن پایانی

برای موفقیت در صنعت رستوران داری مهم است که حاشیه سود را بالا نگه دارید و تلاش کنید هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برسانید تا به سودآوری مطلوب دست یابید. همچنین، مدیریت موثر مواد اولیه، قیمت‌ گذاری مناسب، بهبود عملکرد پرسنل و جذب مشتریان جدید نیز می‌تواند به افزایش حاشیه سود کمک کند. توجه داشته باشید که رستوران‌ها معمولا با حاشیه سود نسبتا پایین عمل می‌کنند، اما با مدیریت موثر و افزایش بهره‌ وری می‌توانند به موفقیت دست یابند و درآمد و حاشیه سود خود را افزایش دهند. اگر برای مدیریت درآمدهای خالص و ناخالص خود نیاز به یک مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید و حاشیه سود خود در صنعت غذا را در کوتاه مدت و با کمک حسابدارهای با تجربه اکانتیک افزایش دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *