حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

وظایف مدیر رستوران

وظایف مدیر رستوران

وظایف مدیر رستوران با توجه به ظرفیت و خدماتی که در رستوران‌های مختلف ارائه می‌شود با یکدیگر متفاوت است ولی به صورت کلی مدیریت فعالیت روزانه رستوران، اداره کارکنان، مدیریت تامین مواد اولیه، برنامه ‌ریزی منو و قیمت ‌گذاری، رسیدگی مالی و حسابداری جز وظایف مدیریت رستوران است. مدیریت رستوران باید به تمامی بخش‌های فعال از جمله آشپزخانه، انبار، سالن، حسابداری و کارکنان نظارت داشته باشد و برای بهبود تجربه مشتری از حضور در محیط و صرف غذا در رستوران تلاش کند. مدیر رستوران معمولا بر روند مالی و درآمد هم نظارت ویژه دارد و واحد حسابداری رستوران پس از جلسه با مدیر رستوران نسبت به تنظیم انواع اظهارنامه مالیاتی سالانه و ارزش افزوده اقدام می‌کنند. برای انجام امور حسابداری و تهیه اظهارنامه مالیاتی و سایر امور مربوط به حسابداری و مالیات رستوران‌ها، فست فودها و سایر اماکن فروش مواد غذایی می‌توانید از تیم اکانتیک هم به صورت تخصصی مشاوره مالیاتی دریافت کنید.

وظایف مدیر رستوران چیست؟

وظایف مدیر رستوران با توجه به عوامل مختلفی همچون ابعاد کسب و کار تعیین می‌شود، مدیریت رستوران یک شغل چند بعدی است. مدیر رستوران باید توانایی مدیریت منابع انسانی، مالی، عملیاتی و بازاریابی را به صورت همزمان داشته باشد تا رستوران به صورت موفق عمل کند و مشتریان از خدمات رستوران راضی باشند. در واقع اگر مدیر رستوران همه یا بخشی از وظایف خود را به درستی انجام ندهد، عملکرد رستوران با ریسک‌های مختلفی مواجه شده که در آخر ضرر آن به همه مجموعه وارد می‌شود و مدیر رستوران در این شرایط با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم خواهد کرد. به صورت کلی وظایف مدیر رستوران به شرح زیر است:

مدیریت عملیات روزانه:

  • نظارت بر تمامی جوانب عملیاتی رستوران از جمله سرویس مشتریان، آشپزخانه، سفارشات و تحویل غذا.
  • برنامه ‌ریزی و تنظیم ساعات و نوبت‌های کاری برای تمامی پرسنل رستوران.

مدیریت کارکنان:

  • استخدام، آموزش و تربیت کارکنان جدید جهت توسعه و بهبود عملکرد رستوران.
  • ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه بازخورد به آن‌ها.
  • ایجاد انگیزه، تشویق و روحیه دادن به کارکنان.

مدیریت مالی:

  • کنترل هزینه‌ها و مدیریت بودجه رستوران.
  • پیگیری مالیات‌ها و حسابداری روزانه.
  • مدیریت موجودی مواد و کالاهای مورد نیاز.
  • بررسی گردش مالی به صورت هفتگی و یا ماهانه.

تدوین منو و قیمت ‌گذاری:

  • ایجاد منوی رستوران براساس جدیدترین متدهای روز دنیا و تعیین قیمت‌ها با توجه به سطح رستوران.
  • تطابق منو با نیازها و ترجیحات مشتریان.

بهبود تجربه مشتری:

  • ایجاد محیط دلپذیر و جذاب برای مشتریان.
  • رسیدگی به شکایات و نیازهای مشتریان با آرامش و کارآمدی.

حفظ استانداردهای بهداشتی و کیفیت غذا:

  • اطمینان از رعایت دقیق استانداردهای بهداشتی و ایمنی غذا.
  • ارتقاء کیفیت تهیه و ارائه غذا به مشتریان.

بازاریابی و تبلیغات:

  • تدوین استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی برای جلب مشتریان جدید.
  • استفاده از روش‌های مختلف تبلیغات مثل تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در محلی.

مدیریت بحران:

  • حل مسائل و موقعیت‌های بحرانی در رستوران همچون مشکلات با کارکنان یا مشتریان.
  • اتخاذ تدابیر در مواجهه با شرایط غیرمنتظره همچون بحران بهداشتی یا آسیب‌های طبیعی.

مهارت های ضروری مدیر رستوران

مدیر رستوران مسئول اطمینان یافتن از رضایت مشتریان نسبت به کیفیت غذاها و خدمات ارائه شده است، بنابراین یک مدیر موفق در رستوران باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد تا بتواند وظایف مدیریتی رستوران به خوبی انجام دهد. مهارت‌های ضروری برای یک مدیر رستوران عبارتند از:

  • مهارت‌های مدیریتی: یکی از اصلی ترین وظایف مدیر رستوران مدیریت تیم و منابع است، وی باید توانایی مدیریت پرسنل را داشته باشد و در زمینه‌های مختلفی همچون برنامه‌ ریزی، تسهیل ارتباطات، تصمیم‌ گیری قاطع و نظارت بر عملکرد کارکنان دانش و تجربه کافی را داشته باشد.
  • مهارت‌های مالی: یک مدیر موفق باید بتواند بودجه رستوران را به درستی مدیریت کند و هزینه‌ها را کنترل نماید تا رستوران به سوددهی برسد. توانایی در بررسی پرونده مالیاتی رستوران و تنظیم اظهارنامه با کمک تیم مالی و حسابداری هم جز مهارت‌های یک مدیر موفق رستوران است.
  • مهارت‌های بازاریابی: باید بتوانید رستوران را به مشتریان و جامعه هدف معرفی کنید و نظر مشتریان قدیمی و جدید را برای استفاده مجدد از خدمات رستوران جلب نمایید. توانایی انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب یکی از مهمترین اصول و مهارت‌هایی است که مدیر رستوران باید به آن تسلط داشته باشد.
  • مهارت‌های مرتبط با غذا: باید دانش غذایی داشته باشید، یکی از مهارت‌های ضروری برای مدیریت رستوران توانایی طراحی منو با همکاری سرآشپز است. همچنین یکی از وظایف و مهارت‌هایی که مدیر رستوران دارد، نظارت بر کیفیت و بهداشت غذاها است که لازمه آن داشتن دانش کافی در زمینه تهیه غذا است.
  • مهارت‌های ارتباطی: مدیر رستورانی موفق است که توانایی برقراری ارتباط موثر با کارکنان و مشتریان را داشته باشد، این مهارت مهم و ضروری شامل گوش دادن به شکایات مشتریان و حل مشکلات آن‌ها هم است.
  • مهارت‌های زمان‌بندی: مدیر رستوران باید بتواند زمان خود و تیم را مدیریت کند تا فعالیت‌های روزمره رستوران به طور موثر پیش برود.
  • مهارت‌های حل مسئله: مدیر رستورانی موفق است که توانایی حل مشکلات روزمره را داشته باشد و در مواجهه با موقعیت‌های دشوار تصمیمات منطقی بگیرد.
  • مهارت‌های فردی: مدیرانی موفق هستند و توانایی اداره یک رستوران را دارند که اعتماد به نفس، مدیریت استرس، تعامل اجتماعی و انعطاف‌پذیری داشته باشند و در این زمینه خود توسعه دهند.

شرح وظایف مدیر سالن رستوران

شرح وظایف مدیر سالن رستوران بر حسب نوع رستوران متنوع است و در اغلب موارد توسط مدیر رستوران این وظایف تعیین می‌شود ولی به صورت کلی وی باید توانایی مدیریت، برقراری ارتباط خوب با پرسنل و مشتریان، حل مسائل، و تصمیم‌ گیری را داشته باشد. مدیر سالن در واقع بخشی از وظایف مدیر رستوران را در زمان عدم حضوری وی پوشش می‌دهد و مدیر سالن باید تلاش کند تا مشتریان در رستوران از کیفیت غذا و خدمات راضی باشند. در کنار مدیر رستوران، افراد دیگری هم حضور دارند که نقش تاثیرگذاری در عملکرد رستوران ایفا می‌کنند. مدیر سالن رستوران نقش مهمی است و وظایف متعددی را برعهده دارد که مهمترین این وظایف به شرح زیر است:

  • نظارت بر تیم سرویس دهی: مدیر سالن وظیفه نظارت بر عملکرد گارسون‌ها و سایر کارمندان سالن را برعهده دارد. او باید تیم را هدایت کرده و اطمینان حاصل کند که کارکنان به شکل صحیح و حرفه‌ای به مشتریان در سالن خدمات ارائه می‌دهند.
  • مدیریت جریان مشتریان: مدیر سالن باید جریان و ورود و خروج مشتریان را مدیریت کند تا تداوم حرکت و تجربه مشتریان همیشه مثبت باشد.
  • رعایت استانداردهای خدمات: او باید از رعایت استانداردهای خدمات مشتریان اطمینان حاصل کند و تمامی نیازهای مشتریان را به درستی برآورده نماید.
  • مدیریت تخصیص میز: نظارت بر ترتیب و چیدمان میزها در سالن و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان از جمله وظایف مدیر سالن است.
  • مدیریت موجودی و تامین مواد: او باید موجودی نوشیدنی‌ها و سایر مواد مورد نیاز سرویس را مدیریت کرده و مسئول تامین این مواد باشد.
  • رسیدگی به شکایات مشتریان: در صورت بروز مشکلات یا شکایات مشتریان مدیر سالن باید به سرعت و با برخوردی کاملا حرفه‌ای مشکل را حل کرده و مشتریان را راضی کند.

وظایف سوپروایزر رستوران چیست

سوپروایزر یک نقش کلیدی در مدیریت رستوران بر عهده دارد و شرح وظایف وی با توجه به ظرفیت و نوع کاربری رستوران متفاوت است. سوپروایزر رستوران در واقع نقش دستیار مدیر را ایفا می‌‎کند و به عنوان دست راست مدیریت رستوران باید بر همه بخش‌ها نظارت داشته باشد، به صورت کلی وظایف اصلی یک سوپروایزر رستوران شامل موارد زیر است:

  • استخدام و آموزش کارمندان: سوپروایزر مسئول انتخاب و استخدام کارکنان جدید در رستوران است. او باید مطابق با نیازهای رستوران، کارکنان مناسب را انتخاب کند و آن‌ها را برای اجرای وظایفشان آموزش دهد.
  • تدوین برنامه کاری: سوپروایزر باید بر اجرای برنامه کاری هفتگی یا ماهانه پرسنل نظارت داشته باشد. این برنامه شامل تخصیص شیفت‌ها، زمان‌ بندی کاری کارکنان، وظایف مختلف و تخصیص منابع است.
  • مسئولیت نظارت بر عملیات روزمره: سوپروایزر باید بر روند باز و بسته شدن رستوران را نظارت کرده و مطمئن شود که همه چیز به درستی انجام می‌شود. او مسئول راهبری کارکنان در ارائه خدمات به مشتریان، تامین مواد غذایی و کنترل عملکرد آشپزخانه هم است.
  • رسیدگی به مشکلات: در صورت بروز مشکلات یا انتقادات مشتریان سوپروایزر باید به سرعت وارد عمل شود و مشکل را تا جلب رضایت کامل مشتری پیگیری و برطرف نماید.
  • مدیریت ارتباطات: سوپروایزر باید ارتباط موثری با کارمندان و مدیران داشته باشد تا تیم رستوران به خوبی همکاری کند. در واقع سوپروایزر یک رستوران پلی میان کارمندان و مدیران است.

سوالات متداول

  1. ویژگی‌های یک مدیر رستوران خوب چیست؟

    مدیران رستوران‌ها با توجه به سن و نوع شخصیت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند ولی به طور کلی می‌توان اغلب مدیران رستوران‌ها را ماجراجو، جاه ‌طلب، قاطع، خلاق، پرانرژی، مشتاق، با اعتماد به نفس و خوش ‌بین دانست، این افراد همواره به دنبال ایجاد انگیزه در کارکنان خود هستند تا آنها عملکرد بهتری داشته باشند.

  2. مدیر رستوران چه وظایفی دارد؟

    وظایف مدیر رستوران ممکن است بسته به کسب و کار متفاوت باشد، اما معمولاً شامل نظارت بر آماده سازی غذا، بررسی کیفیت و اندازه سروها، سفارش و سازماندهی مواد غذایی و نوشیدنی، نگهداری تجهیزات، رعایت احتیاطات بهداشتی و ایمنی می‌شود.

  3. کدام رستوران‌ها مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

    چلوکبابی‌ها، سالن غذاخوری‌ها، سالن غذاخوری، سفره خانه‌های سنتی، اغذیه فروشی زنجیره ای، کافی شاپ‌ها با مالکیت واحد تجاری مطابق قانون مالیات مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتری هستند.

  4. مدیر رستوران معمولا در چه محل‌هایی می‌تواند مشغول به کار شود؟

    فرصت‌های شغلی مدیران رستوران شامل محیط‌های کاری متنوعی همچون مدیریت رستوران‌های مستقل، محلی، کافه‌ها، رستوران‌های هتل در مقیاس بزرگتر، رستوران‌ها و فست فودها زنجیره‌ای و یا گروه‌های تفریحی می‌شود.

سخن پایانی

مدیریت رستوران‌های بزرگ به خصوص رستوران‌هایی که روزانه حجم زیادی مشتری به آن تردد دارند، کار آسانی نیست و مدیر رستوران باید تجربه و مهارت کافی در اداره بخش‌های مختلف و نظارت بر کار کلیه پرسنل را داشته باشد تا مشکلی در ارائه سرویس به مشتریان ایجاد نشود. در این مقاله تمامی وظایف مدیر رستوران، سوپروایزر و مدیر سالن را شرح دادیم تا در زمان تشکیل تیم مدیریتی برای رستوران بتوانید افراد مناسبی را برای این مشاغل استخدام کنید. همچون برای مدیریت مالی هر چه بهتر رستوران می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *