حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

استعلام مالیات کارتخوان

استعلام مالیات کارتخوان

استعلام مالیات کارتخوان یکی از موارد است که مودیان مالیاتی دارنده دستگاه پوز یا همان کارتخوان برای دریافت پول از مشتریان کسب و کار خود به دنبال دریافت آن هستند. اگر در مغازه و یا محل کسب و کار خود دستگاه کارتخوان دارید، باید برای پرداخت مالیات این دستگاه یک پرونده در وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir ثبت کرده باشید تا عملکرد دستگاه شما توسط بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی گزارش داده شود و براساس آن برای شما مالیات کارتخوان محاسبه گردد. مودیانی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، برای پرداخت و استعلام این مالیات می‌توانند وارد سامانه شوند و نرخ مالیات محاسبه شده را رویت کرده و نسبت به موارد خاص اعتراض خود را اعلام کنند. الزام پرداخت مالیات برای دستگاه‌های کارتخوان از سال 1400 آغاز شده و در حال حاضر از تمامی کسب و کارهای دارند دستگاه پوز این مالیات اخذ می‌گردد. آگاهی از نحوه محاسبه مالیات بردرآمد و کارتخوان جز مواردی است که باید صاحبان کسب و کار از آن مطلع باشند و یا در این زمینه با افراد مجرب همچون حسابداران و کارشناسان مجموعه تخصصی اکانتیک مشورت کنند.

استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی

برای استعلام مالیات کارتخوان می‌توانید به صورت اینترنتی وارد سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود در این سامانه پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان خود را مشاهده کنید. افرادی می‌توانند از این طریق استعلام مالیات کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را بگیرند که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده و رمز عبور داشته باشند. دستگاه‌های کارتخوان به تازگی مشمول مالیات شده‌اند و افرادی که از این طریق درآمد دارند باید با ارائه اظهارنامه، مالیات خود را پرداخت نمایند. سازمان امور مالیاتی کشور پس از تشکیل پرونده برای دستگاه کارتخوان توسط صاحب آن از بانک مرکزی کد یکتایی را برای بررسی تراکنش‌های مالی دستگاه کارتخوان دریافت کرده و براساس تراکنش‌های صاحب حساب از وی مالیات دریافت می‌کند. نرخ مالیات دستگاه کارتخوان در سه گروه شغلی خدماتی، بازرگانی و تولیدی با یکدیگر متفاوت است و بین 10 تا 25 درصد درآمد دستگاه کارتخوان این مالیات محاسبه می‌شود. در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی در سامانه برای دستگاه پوز، این دستگاه توسط بانک مرکزی تا زمان تشکیل پرونده قطع می‌گردد.

ثبت نام پرونده مالیات کارتخوان

ثبت نام پرونده مالیات کارتخوان به آسانی و فقط با استفاده از مدارک از طریق اینترنت انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری برای تشکیل پرونده نیست، برای ثبت نام و استعلام مالیات کارتخوان باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید. پس از ورود به این سامانه باید روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید و سپس در صفحه جدید درخواست غیرفعال‌سازی و یا الصاق به پرونده برای درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و یا دستگاه‌های کارتخوان را ثبت نمایید. با انتخاب دستگاه پوز مورد نظر می‌توانید آن را به سامانه مودیان مالیاتی وصل کرده و هر زمان که نیاز داشتید برای استعلام مالیات به این سامانه مراجعه نمایید. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال 1398 تصویب شده، این قانون تعیین مالیات بر تمامی تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان در مشاغل خدماتی، تولیدی و بازرگانی را اجباری می‌کند. براساس ماده ۱۱ این قانون بانک مرکزی ایران از سال 1400 موظف است تا مشخصات افرادی که دارای درگاه‌های پرداخت الکترونیکی یا دستگاه‌های کارتخوان هستند را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهد.

نرخ مالیات دستگاه کارتخوان

میزان مالیات بر دستگاه‌های کارتخوان بسته به مازاد سود از 35 میلیون تومان به بالا متغیر می‌شود، درصد مالیات بر دستگاه‌های کارتخوان مشابه مالیات بر درآمد مشاغل محاسبه می‌گردد. بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی تراکنش‌های انجام شده با دستگاه‌های کارتخوان به عنوان فعالیت شغلی محسوب مشده و مالیات بر آنها تعلق می‌گیرد. درصد مالیات به صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • ●       15 درصد: برای مازاد سود نسبت به 35 میلیون و 600 هزار تومان تا 50 میلیون تومان.
  • ●       20 درصد: براساس مازاد سود نسبت به 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان.
  • ●       25 درصد: برای مازاد سود بیشتر از 100 میلیون تومان.

مشاغل معاف از مالیات پوز

استفاده از دستگاه‌های کارتخوان یا همان دستگاه پوز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و نیاز روزافزون مردم به سرعت در پرداخت‌ها، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش در استفاده از این دستگاه‌ها در تمامی کسب و کارها قابل مشاهده است، به همین دلیل دولت تصمیم گرفته از سال 1400 از تمامی مشاغل و افراد دارنده دستگاه کارتخوان مالیات دریافت کند. اما در این بین طبق قانون برخی از افراد و مشاغل از پرداخت این مالیات معاف هستند. این مشاغل عبارتند از:

  • باشگاه‌ها و موسسات ورزشی
  • مدارس غیرانتفاعی در همه مقاطع تحصیلی
  • کارگاه صنایع دستی و قالیبافی
  • انتشارات و مطبوعات دارای مجوز از وزارت ارشاد در تمامی زمینه‌ها
  • آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با مجوز

مالیات کارتخوان دست فروش

بسیاری از دست فروش‌ها برای اینکه بتوانند به مشتریانی که به جای پول کارت بانکی دارند هم جنس بفروشند، اقدام به دریافت دستگاه کارتخوان سیار می‌کنند که این دستگاه هم مشمول قانون مالیات کارتخوان می‌شود. البته با توجه به سود پایین این افراد از فروش کالاهای خود مالیات دستگاه کارتخوان دستفروش‌ها شامل قانون سود مازاد کمتر از 35 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود که معمولا از پرداخت مالیات معاف هستند. اما اگر سود مازادی بین 35 میلیون و 600 هزار تومان تا 50 میلیون تومان داشته باشند، باید 15 درصد مالیات را پرداخت کنند.

مراحل لغو مالیات کارتخوان

برای لغو مالیات دستگاه کارتخوان خود باید با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید و سپس در پروفایل خود مطابق مراحل زیر لغو پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان مورد نظر را انجام دهید. پس از ثبت نام و ورود به سامانه با توجه به اطلاعات ارسال شده برای شما می‌توانید برای لغو مالیات کارتخوان مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. در مرورگر خود آدرس سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir را وارد کرده و سپس با نام کاربری و رمز عبور وارد ناحیه کاربری خود شوید.
  2. در بخش کاربری خود روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید تا تمامی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی شما که پرونده مالیاتی دارند برای شما به نمایش در آیند.
  3. در این صفحه علاوه بر کارتخوان‌هایی که شما برای آنها پرونده ثبت کرده‌اید، در انتهای این صفحه دستگاه‌های کارتخوانی که بانک مرکزی آنها را برای غیرفعال ‌سازی معرفی خواهد کرد هم با جزئیات کامل به شما نشان داده می‌شود تا در صورت نیاز برای ثبت پرونده اقدام نمایید.
  4. در مرحله آخر برای لغو پرونده مالیاتی دستگاه پوز خود می‌توانید روی گزینه “درخواست غیرفعال‌ سازی” برای دستگاه‌های کارتخوان و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی کلیک کرده و پرونده مالیاتی این دستگاه را ببندید.

 سوالات متداول

۱. آیا استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی امکان پذیر است؟

بله، برای استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی باید با مراجعه به نشانی tax.gov.ir ابتدا پرونده مالیاتی تشکیل دهید، سپس در سایت my.tax.gov.ir اطلاعات دستگاه کارتخوان خود را تکمیل کنید.

۲. آیا مالیات دستگاه‌های کارتخوان به صورت سالانه محاسبه می‌شود؟

بله، مالیات دستگاه های کارتخوان یا دستگاه پوز به صورت سالانه و بعد از ارائه‌ی اظهارنامه‌ عملکرد مالیاتی محاسبه می‌گردد.

۳. کدام مشاغل باید مالیات کارتخوان پرداخت کنند؟

در حال حاضر تمامی مشاغلی که جز کسب و کارهای بازرگانی، خدماتی و تولیدی هستند با نرخ‌های مختلف ملزم به پرداخت مالیات می‌باشند. این مشاغل به صورت کلی عبارتند از وکلا، آرایشگاه‌ها، مراکز اقامتی، میوه و تره بار، مشاوران املاک، مشاوران حقوقی، مشاوران خانواده، دفاتر اسناد رسمی، خشکبار فروشی‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی، گیم نت ها و کافی‌نت ها، لوازم تحریر و نوشت افزار، قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، تالارهای پذیرایی و کلیه رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه جز مشاغلی هستند که در صورت داشتن کارتخوان باید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازند.

۴. آیا دستگاه کارتخوان بدون مالیات هم داریم؟

بله، چنانچه فعالیت‌های مودی در گروه موارد معاف یا نرخ صفر مالیاتی باشد، به شرطی که اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تحویل سازمان امور مالیاتی دهد از پرداخت مالیات کارتخوان معاف خواهد بود.

سخن پایانی

اگر برای کسب و کار خود از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنید، احتمالا یکی از چالش‌های اساسی شما مرتبط با پرداخت مالیات بر روی این دستگاه‌ها است. در این مقاله در مورد روش استعلام مالیات کارتخوان با ورود به سامانه مودیان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم تا با استفاده از آن بتوانید پرونده خود را در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی ثبت کنید. اگر برای مدیریت درآمدها و محاسبه مالیات بر درآمد کسب و کار خود نیاز به یک مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه حسابداری مشاغل مرتبط با صنعت غذایی همچون رستوران و فست فودها فعالیت دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *