حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

همه چیز درباره مالیات کارتخوان

مالیات کارتخوان
راهنمای مطالعه:

دولت برای محاسبه مالیات کارتخوان چند سالی است دست به کار شده و با تصویب “قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” در 21 مهر سال 1398 به صورت قانونی از صاحبان این دستکاه‌ها مالیات دریافت می‌کند. در واقع دولت به ازای تراکنش‌هایی که با دستگاه پوز (POS) یا همان کارتخوان انجام می‌گیرد از دارنده دستگاه مبلغی را به عنوان مالیات اخذ می‌کند. اگر برای کسب و کار خود ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی هستید و نیاز به مشورت با یک تیم حسابداری قوی دارید، به صورت تخصص می‌توانید از تیم اکانتیک مشاوره حسابداری و مالیاتی دریافت کنید.

مبلغ مالیات کارتخوان چقدر است؟ | نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان فرمول پیچیده‌ای ندارد و این مبلغ براساس نوع حساب مودی در پرونده مالیاتی و تعداد تراکنش‌های روزانه دستگاه محاسبه می‌شود. هر دستگاه کارتخوان یک کد “یکتا” دارد که این کد توسط بانک مرکزی صادر شده و در هنگام اتصال پرونده مالیاتی به دستگاه کارتخوان باید از این کد استفاده شود. اگر صاحب دستگاه پرونده مالیاتی برای کارتخوان داشته باشد، نرخ مالیات به ازای مجموعه کارکرد با نرخ‌های مختلف محاسبه می‌شود. به صورت کلی نحوه محاسبه مالیات دستگاه‌های کارتخوان برای افراد با شرایط و مشاغل مختلف به شرح زیر است:

  • اشخاصی که دستگاه کارتخوان (پوز) خود را در سامانه مالیاتی ثبت کرده‌اند، باید مالیات دستگاه پوز خود را همچون سایر مشاغل محاسبه و به دولت پرداخت کنند.
  • این مالیات بر اساس نوع فعالیت شغلی آنها (تولیدی، خدماتی، یا بازرگانی) محاسبه شده و نرخ آن بین 10 تا 25 درصد متغیر است.
  • این اشخاص نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه پوز ندارند. اما در صورتی که اطلاعات تراکنش‌های دستگاه پوز آن‌ها با واقعیت مغایرت داشته باشد، ملزم به پرداخت مالیات اضافی می‌شوند.
  • در مواردی که دارندگان دستگاه پوز ثبت نام مالیاتی خود را انجام ندهند، باید مالیات دستگاه کارتخوان را همچنین به علاوه مالیات مرتبط با فعالیت شغلی خود پرداخت کنند. به عبارت دیگر این مالیات به عنوان جریمه برای عدم رعایت قوانین مالیاتی و ثبت نام در سامانه مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

قانون مالیات کارتخوان چیست؟

“قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان” در 21 مهر سال 1398 در 11 ماده به تصویب مجلس رسید، اما اجرایی شدن این قانون به صورت رسمی از سال 1400 آغاز شد. بانک مرکزی از سال 1400 موظف شده مشخصات تمامی اشخاصی که کارت خوان، دستگاه پوز بانکی و درگاه پرداخت الکترونیک به صورت آنلاین دارند را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید تا دولت براساس تعداد و میزان تراکنش مالی این دستگاه‌ها بتواند از صاحب دستگاه مالیات کارتخوان دریافت کند. به صورت کلی همه کسانی که از سال 1400 به بعد متقاضی دریافت دستگاه پوز یا درگاه پرداخت اینترنتی شده‌اند، قبل از دریافت آن باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند و کد یکتای دستگاه کارتخوان و یا درگاه آنلاین خود را در پرونده مالیاتی خود وارد نمایند. در واقع راه اتصال پرونده مالیاتی به دستگاه پوز، استفاده از کد یکتا است، بانک مرکزی با ارائه این کد توانسته مسیر سازمان مالیات در دریافت کد از دستگاه‌های کارتخوان را هموار کند. متن قانون مالیات دستگاه کارتخوان که بانک مرکزی در آن ملزم به همکاری با سازمان امور مالیاتی شده به شرح زیر است:

“بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آن‌ها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

تبصره:  پس از انقضای موعد (گذشت زمان) مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های پوز بانکی (pos) و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مودی معین توسط سازمان امور مالیاتی تایید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است. بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.”

 درصد مالیات کارتخوان ها

مالیات دستگاه‌های کارتخوان طبق قانون بر حسب سود به دست آورده از آن محاسبه می‌شود، در واقع  نرخ مالیات این دستگاه‌ها بر حسب مبلغ تراکنش‌ها و سود حاصل از آن محاسبه می‌گردد. به صورت کلی مالیات دستگاه‌های کارتخوان به سه دسته تقسیم بندی شده است، کسانی که سود کارکرد دستگاه کارتخوان آنها کمتر از 50 میلیون تومان است، معاف از مالیات هستند و برای سود بیشتر از این مبلغ صاحبان دستگاه‌های پوز باید مبلغی بین 15 تا 25 درصد از سود خود را مالیات بدهند.

 نحوه استعلام و پرداخت مالیات کارتخوان

برای اینکه بتوانید مالیات دستگاه کارتخوان خود را بپردازید باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوید. افراد حقیقی و حقوقی برای استعلام و پرداخت مالیات خود می‌توانند با ورود به این سامانه به راحتی به صورت اینترنتی از وضعیت پرونده مالیاتی خود با خبر شوند و نسبت به مبلغ مالیات و پرداخت آن اقدام نمایند. البته فقط افرادی مجاز به ورود به این سامانه هستند که قبلا در آن ثبت نام کرده باشند. همچنین برای پرداخت مالیات دستگاه‌های کارتخوان می‌توانید از خدمات سامانه امور مودیان سازمان امور مالیاتی به شرح زیر استفاده کنید:

باید در مرحله اول با وارد کردن اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز عبور خود وارد صفحه اصلی سایت my.tax.gov.ir شوید و سپس از منوی سمت راست روی گزینه‌های “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” و “الصاق به پرونده” به ترتیب کلیک کنید.

در بخش “دستگاه‌های کارتخوان الصاق نشده” هم می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک نمایید، پس از تکمیل اطلاعات مربوط به این بخش دستگاه کارتخوان شما به پرونده مالیاتی متصل شده و بعد از این فرآیند شما به راحتی می‌توانید نرخ مالیات خود را از طریق سامانه استعلام بگیرید.

 کد مالیاتی کارتخوان چیست؟

کد مالیاتی کارتخوان در واقع یک کد اختصاصی برای هر دستگاه پوز است که به صورت مستقیم به پرونده مالیاتی صاحب دستگاه متصل بوده و براساس آن مالیات محاسبه شده از دستگاه قابل استعلام و پرداخت است. همه افرادی که در مغازه یا محل کسب و کار خود دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت آنلاین دارند، باید با ورود به سامانه مودیان امور مالیاتی، دستگاه کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی متصل کنند تا بعد از وصل شدن دستگاه به پرونده یک کد مالیاتی مختص آن دستگاه صادر شود. افراد تنها در صورتی مجاز به استفاده از دستگاه کارتخوان و ارائه درگاه پرداخت الکترونیکی در سایت فروشگاهی خود هستید که کد مالیاتی برای دستگاه دریافت کرده باشند. در حال حاضر دریافت این کد برای همه مودیانی الزامی است که دستگاه پوز و یا درگاه پرداخت آنلاین دارند.

 فرمول محاسبه مالیات کارتخوان 1402؛ مالیات کارتخوان چند درصد است؟

طبق قانون مصوب مجلس در سال 1402 هم تمامی صاحبان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت موظف به پرداخت مالیات هستند. البته توجه داشته باشید که نرخ مالیات دستگاه کارتخوان برای همه مشاغل تولیدی، بازرگانی و خدماتی یکسان نیست و برای هر صنف شرایط محاسبه و درصد ها متفاوت است. به صورت کلی نحوه محاسبه و فرمول درصد مالیات دستگاه‌های کارتخوان به شرح زیر است:

  • گروه اول: کسانی که درآمد مشمول مالیات سالانه آنها از 1 تا 200 میلیون تومان است باید 15 درصد مالیات برای دستگاه کارتخوان بپردازند.
  • گروه دوم: کسانی که درآمد مشمول مالیات سالانه آنها 200 تا 400 میلیون تومان است باید 20 درصد مالیات برای دستگاه کارتخوان بپردازند.
  • گروه سوم: کسانی که درآمد مشمول مالیات سالانه آنها بیش از 400 میلیون تومان است باید 25 درصد مالیات برای دستگاه کارتخوان بپردازند.

پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

اگر دستگاه کارتخوان و یا درگاه آنلاین پرداخت دارید، باید با ورود به سامانه  سازمان امور مالیاتی کشور برای دستگاه پوز و یا درگاه اینترنتی خود پرونده مالیاتی تشکیل دهید. پس از تکمیل پرونده در سامانه مودیان شما با استفاده از کد ملی و کد رهگیری پرونده مالیاتی خود می‌توانید وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی my.tax.gov.ir شوید و پرونده کارتخوان‌های متصل به این سامانه را مشاهده کنید.

برای استعلام مالیات کارتخوان چه باید کرد؟

پس از اینکه پرونده دستگاه کارتخوان شما به پرونده مالیاتی صاحب دستگاه متصل شد، صاحب دستگاه می‌تواند به صورت مستمر با ورود به این سامانه مبلغ مالیات کارتخوان را استعلام بگیرد. برای اینکه بتوانید تمامی دستگاه‌های پوزکه به نام شما در سامانه ثبت شده است را مشاهده کنید، باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کرده باشید. البته این سامانه فقط مختص افرادی است که در آن ثبت نام کرده‌اند. در صورتی که دستگاه کارتخوان به نام خود دارید و تا به امروز نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام نکرده‌اید، باید در ابتدا جهت تشکیل پرونده مالیاتی وارد سایت tax.gov.ir شوید و مراحل پیش ثبت نام الکترونیک، صحت سنجی اطلاعات، تولید و ارسال اطلاعات کاربری و ثبت نام الکترونیک را تکمیل نمایید تا به صورت رسمی دستگاه پوز شما به سامانه مودیان اداره مالیات متصل شود.

ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

پس از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir شما با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که برای شما پیامک شده می‌توانید وارد این سامانه شوید و از منویی که در سمت راست صفحه قرار دارد روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی دو گزینه “الصاق به پرونده” و “درخواست غیرفعال‌سازی” به شما نشان داده می‌شود که برای اتصال دستگاه به پرونده باید گزینه “الصاق به پرونده” را انتخاب کنید. با این کار دستگاه شما به پرونده متصل می‌شود و از این به بعد می‌توانید برای استعلام و پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود به راحتی از طریق سامانه اقدام کنید.

سایت مالیات کارتخوان چیست؟

همه کسانی که پرونده مالیاتی دارند، برای ورود به سایت مربوط به مالیات کارتخوان باید از طریق آدرس my.tax.gov.ir اقدام کنند. برای ورود و ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی محدودیتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد. در سایت همه افراد به صورت پیش فرض می‌توانند به عنوان فرد حقیقی ثبت نام کنند، البته برای اشخاص حقوقی هم منو جداگانه در این سایت تعبیه شده است. اشخاص حقیقی به‌ راحتی می‌توانند برای استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی از طریق این سامانه اقدام نمایند.

 لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

افرادی که به دلایل مختلف قصد لغو پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان خود را دارند، باید با ورود به سامانه از منوی سمت راست روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنند. با ورود به این منو تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به شما نشان داده می‌شود. در این بخش می‌توانید با کلیک روی دستگاه مورد نظر درخواست “غیر فعال سازی” آن را به صورت قانونی و رسمی ثبت نمایید.

محاسبه نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مطابق قانون مصوب مجلس، نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم با نرخ 15 تا 25 درصدی از سود حاصل از درآمد آنها دریافت می‌شود. برای درآمد تا 200 میلیون تومان در یک سال، نرخ مالیات 15 درصد است. برای درآمد بین 200 میلیون تومان و 400 میلیون تومان در یکسال نرخ مالیات افزایش می‌یابد و به 20 درصد می‌رسد. برای درآمد بالاتر از 400 میلیون تومان در یکسال هم نرخ مالیات به صورت 25 درصدی محاسبه می‌شود.

مالیات ۵۰ میلیون کارت‌خوان چقدر است؟

تمامی تراکنش‌های انجام شده از طریق دستگاه کارت‌خوان مشمول مالیات بر درآمد است، در واقع فقط کسانی از پرداخت مالیات معاف هستند که سود آنها کمتر از 50 میلیون تومان باشد. در واقع کسانی که سود کارکرد دستگاه کارتخوان آنها کمتر از 50 میلیون تومان باشد، معاف از مالیات هستند و افراد با توجه به رقم کارکرد خود برای مبلغ‌های بیشتر از 50 میلیون تومان باید 15 الی 25 درصد مالیات پرداخت نمایند. توجه داشته باشید که نرخ مالیات برای همه اصناف یکسان نیست. برای محاسبه درصد مالیات کارتخوان در مشاغل مختلف می‌توان از محاسبه ضریب مالیات بر اساس جدول اینتا کد یا محاسبه نرخ مالیات بر درآمد بر اساس مبلغ واریزی استفاده کرد.

محاسبه ضریب مالیاتی صنف کارت‌خوان بر اساس جدول اینتا کد

محاسبه ضریب مالیاتی دستگاه کارتخوان هر صنف براساس اینتا کد انجام می‌شود و این کدها در یک جدول بیان شده است. ضریب‌های مالیاتی برخی اصناف بر اساس جدول اینتا کد به شرح زیر است:

اینتا کددرصد
اینتا کد قصابی8 درصد
اینتا کد فروش پوشاک13 تا 18 درصد (برحسب نوع پارچه)
اینتا کد وکلا55 درصد
اینتا کد کافی‌شاپ33 درصد
اینتا کد کافی‌نت18 درصد
اینتا کد صنف خرده ‌فروشی ماهی10 درصد
اینتا کد خواروبارفروشی12 تا 15 درصد (برحسب نوع محصول)

ثبت حساب بانکی در پرونده مالیات دستگاه کارتخوان

طبق ماده 10 قانون مصوب مجلس در مورد مالیات پایانه‌های فروشگاهی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند حساب‌های تجاری خود را در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ثبت و به دولت اعلام نمایند. اشخاص حقیقی شامل تمام اصناف و افرادی که مغازه یا فروشگاهی دارند نیز وارد این دستور می‌شوند. مراحل ثبت حساب‌های بانکی در سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:

  • به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کرده و با نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شوید.
  • در صفحه مربوطه بر روی “پرونده‌های مالیاتی” کلیک کرده و سپس بر روی “پرونده‌های درآمد” کلیک کنید.
  • سپس بر روی “ورود و ویرایش” کلیک کنید تا وارد سامانه ثبت‌نام الکترونیک شوید.
  • در صفحه جدید بر روی “نمایش و ویرایش اطلاعات” کلیک کنید.
  • در بخش “حساب‌ها/مجوزها” امکان ویرایش شماره‌های حساب بانکی و اضافه‌کردن حساب جدید داده شده است. بر روی “الصاق حساب‌های بانکی تجاری به این پرونده” کلیک کنید.
  • در صفحه جدید، درخواست ویرایش را تایید کرده و بر روی دکمه “ارسال درخواست” کلیک کنید.
  • در این مرحله، شماره شبای وارد شده توسط شما از سامانه سیاح برای تایید مالکیت استفاده می‌شود. نتیجه استعلام می‌تواند در چهار حالت باشد:
  • دارای تاییدیه بانک: شماره شبای وارد شده به شماره ملی شما تعلق دارد.
  • عدم تایید توسط بانک: شماره شبای وارد شده نادرست است یا برای شماره ملی شما ثبت نشده است.
  • در انتظار تاییدیه بانک: استعلام بانک هنوز تکمیل نشده است.
  • تکراری در ثبت‌نام: شماره شبای وارد شده قبلاً برای ثبت‌نام در سامانه استفاده شده است.
  • در صورتی که شماره شبای شما تاییدیه بانک داشته باشد و وضعیت “دارای تاییدیه بانک” باشد، با کلیک بر روی “تایید نهایی اطلاعات ثبت‌نام” شماره حساب بانکی به نام شما در سامانه ثبت می‌شود.

    ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک

    شرایط ثبت نام پرونده مالیاتی برای دستگاه کارتخوان شاپرک تفاوت خاصی با سایر دستگاه‌های کارتخوان ندارد و این دستگاه هم مشمول قانون مالیات دستگاه‌های کارتخوان است. به طور کلی می‌توان گفت که شما پس از تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد مالیاتی مشمول مالیات دستگاه کارتخوان می‌شوید. در واقع نوع دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت اینترنتی تاثیری بر قانون مالیات ندارد و همه در برابر قانون یکسان هستند. همه دارندگان دستگاه‌های کارتخوان شاپرک باید وارد سامانه my.tax.gov.ir شوند و دستگاه کارتخوان خود را به پرونده متصل نمایند.

    عدم ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

    ثبت نکردن دستگاه پوز در سامانه امور مالیاتی پیامدهای مختلفی همچون جریمه مالی و قطع دستگاه کارتخوان توسط بانک مرکزی را به دنبال دارد. به همین دلیل همه صاحبان مشاغلی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند باید در سامانه ثبت نام کرده و دستگاه کارتخوان خود را به پرونده مالیات وصل نمایند. برخی از صاحبان دستگاه‌های کارتخوان برای دور زدن قانون و عدم پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان اقدام به تراکنش به صورت کارت به کارت می‌کنند که این موضوع از رصد اداره مالیات خارج نیست و در صورتی که از روش‌های دیگری همچون انتقال وجه به صورت کارت به کارت برای دریافت مبلغ از مشتریان استفاده شود، بازهم مشمول مالیات و جریمه خواهد شد. بنابراین توجه به رعایت مقررات مالیاتی بسیار مهم و حیاتی است.

    کارتخوان بدون مالیات

    همه دستگاه‌های کارتخوان مشمول قانون مالیات هستند، مگر مشاغلی که در قانون به صورت واضح معافیت مالیاتی دارند که آنها هم ملزم به ثبت اظهارنامه هستند. به دلیل اینکه تراکنش‌های همه کارتخوان‌ها توسط سازمان امور مالیاتی رصد می‌شود و اصناف باید بابت تمام تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه‌های پوز دارند مالیات پرداخت کنند، عده‌ای سوءاستفاده‌گر وعده فروش دستگاه‌های کارتخوان بدون مالیات را می‌دهند که این موضوع خلاف قانون است و همه صاحبان مشاغلی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند ملزم به پرداخت مالیات هستند.‌

    اگر مالک دستگاه کارت‌خوان با صاحب جواز کسب یکسان نباشد، باید اظهارنامه‌های مجزایی را ارسال کنند؟

    بله، در شرایطی که صاحب جواز کسب و با مالک دستگاه کارتخوان یکسان نباشد، صاحب جواز باید به صورت جداگانه اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کرده و به دولت ارائه دهد. البته این قانون در شرایطی است که این دو نفر پرونده مالیاتی مشارکتی نداشته باشند.

     من چند سالی هست که دستگاه پوز دارم؛ تکلیف سال‌های قبل و مالیات آن‌ها چه می‌شود؟

    در حال حاضر سازمان امور مالیاتی تا 5 سال گذشته تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان را بررسی کرده و براساس تراکنش‌ها از مودی درخواست مالیات می‌کند. البته این کار در شرایطی انجام می‌شود که اطلاعاتی به دست سازمان برسد مبنی بر اینکه مودی خرید و فروشی داشته و به این سازمان گزارش نداده است. در شرایطی که وارد حساب بانکی شوند و این موضوع اثبات شود، طبق قانون از وی برای 5 سال گذشته هم مالیات اخذ می‌گردد. بنابراین اگر در سال‌های قبل با کد ملی شما خرید یا فروشی ثبت نگردیده باشد و یا سازمان وارد تراکنش‌های بانکی شما نشود این موضوع مشخص نمی‌شود.

     آیا تمامی کسانی که دستگاه کارت‌خوان دارند، باید مالیات پرداخت کنند؟ دستگاه کارت‌خوان بدون مالیات هم داریم؟

    بله، بدون هیچ استثنایی تمام افراد حقیقی و حقوقی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند باید مالیات کارتخوان بپردازند، مگر کسانی که در قانون به طور مستقیم معافیت برای آنها در نظر گرفته شده است. در سیستم مالیاتی کشورمان برخی افراد و شغل‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند، این معافیت‌ها در قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده که در سال 1366 تصویب و در مصوبات بعدی هم اصلاح شده است. افراد معاف از مالیات فقط باید اظهارنامه به دولت ارائه دهند و نرخ مالیاتی برای آنها صفر است. این معافیت‌ها برای اشخاص مختلفی با توجه به قوانین اعمال می‌شود، در حال حاضر افراد فعال در مشاغلی همچون کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند.

     سوالات متداول

    1. آیا تمامی وایزی‌ها به حساب متصل به دستگاه پز مشمول مالیات است؟

      تمامی واریزی‌ها به حساب‌های بانکی اشخاص به منزله درآمد آن شخص محسوب می‌شود، حال چنانچه این شخص ادعا دارد که واریزی خاصی درآمد ایشان نبوده،باید با ارائه مدارک این موضوع را ثابت کند.

    2. مالیات دستگاه کارتخوان 1402  چند درصد است؟

      مالیات دستگاه کارتخوان 1402 بر اساس مالیات مشاغل محاسبه شده یعنی شما همان مالیات مشاغل خودتان را پرداخت می‌کنید مگر اینکه مشخص شود که شما مابه التفاوت زیادی بین درآمد رسمی و غیر رسمی وجود داشته باشد.

    3. آیا استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی امکان پذیر است؟

      بله، برای استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی باید با مراجعه به نشانی tax.gov.ir ابتدا پرونده مالیاتی تشکیل دهید، سپس در سایت my.tax.gov.ir اطلاعات دستگاه کارتخوان خود را تکمیل کنید.

    4. آیا همه دارندگان دستگاه کارتخوان باید مالیات بدهند؟

      بله، طبق قانون مصوب مجلس همه صاحبان دستگاه‌های کارتخوان موظف به پرداخت مالیات برای تراکنش‌های خود از دستگاه پوز و یا درگاه اینترنتی هستند.

    سخن پایانی

    برای محاسبه مالیات کارتخوان باید در ابتدا پرونده مالیاتی داشته باشید و سپس با ورود به سامانه مربوط دستگاه کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی متصل نماید تا دولت براساس تراکنش‌های سالانه از شما با نرخ مشخصی مالیات دریافت نماید. اگر برای مدیریت درآمدها و محاسبه مالیات بر درآمد کسب و کار خود در حوزه صنایع غذایی و رستوران نیاز به یک مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را  از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه حسابداری مشاغل مرتبط با صنعت غذایی همچون رستوران و فست فودها فعالیت دارد.

    مقالات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *