حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

Search
Close this search box.

روش‌های نوین حسابداری رستوران

روش های نوین حسابداری رستوران _ 1

حسابداری رستوران یکی از مهم ترین فرآيندهایی است که می بایست در رستوران داری مورد توجه قرار گیرد. اگر صاحب رستوران هستید، می بایست نسبت به قوانین مالی و مالیاتی آگاهی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شیوه حسابداری رستوران را انجام دهید. در فرآیند حسابداری رستوران، معمولا بررسی امور مالی توسط صاحب رستوران یا نیروهای داخلی انجام نمی شود. بلکه برای مدیریت بهتر این موارد، از مجموعه های تخصصی حسابداری کمک گرفته می شود که هر کدام از روش های مختلفی بدین منظور استفاده می نمایند.

 

برای حسابداری رستوران از روش های مختلفی استفاده می شود که رایج ترین و پرکاربردترین آن ها، روش های نقدی و تعهدی هستند. البته این روش ها صرفا به رستوران محدود نشده و در کسب و کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت قصد داریم در ادامه این مطلب به بررسی روش های نوین حسابداری رستوران پرداخته و نکاتی را در این باره مطرح نماییم.

روش های نوین حسابداری رستوران _ 3

روش نقدی حسابداری رستوران

روش نقدی به عنوان یکی از رایج‌ترین روش های حسابداری در صنعت رستوران، از جمله شیوه هایی است که سادگی و عدم پیچیدگی آن مشهود است. این روش به صورت بسیار ساده و کارآمد در مدیریت مالی رستوران‌ها به‌کار گرفته می‌شود. در این روش، همانطور که از اسم آن پیداست، تمامی مشتریان بلافاصله پس از مصرف غذا مبلغ آن را پرداخت می‌کنند و بدهکار رستوران نمی‌شوند. بدین ترتیب، حساب‌ها بسیار ساده و بدون پیچیدگی‌های بیشتری انجام می‌شوند و هنگام دریافت هزینه، به سهولت ثبت می‌شوند و هیچ پیچیدگی در حسابداری ایجاد نمی شود.

اگرچه روش نقدی روشی ساده به شمار می آید، اما این سادگی برای بسیاری از رستوران‌ها جذابیت دارد. زیرا همه هزینه‌ها به سرعت و به شکل شفاف به حساب بانکی وارد می‌شوند و هزینه‌های احتمالی هنوز محاسبه و برآورد نشده‌اند. این ممکن است باعث ایجاد یک دید غلط پیرامون سودآوری رستوران شود؛ زیرا درآمد و هزینه‌ها بلافاصله در این روش مقایسه می‌شوند.

به طور کلی، روش نقدی اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما به رستوران‌ها این امکان را می‌دهد که مالیات‌ها و هزینه‌های خود را به سادگی مدیریت کنند و به دلیل سرعت و سادگی اجرای آن، ممکن است در مدیریت مالی و اداری رستوران‌ها مؤثر باشد. اما برای دقت و صحت بیشتر در انجام حسابداری، ممکن است نیاز به رویکردهای دقیق‌تر و پیشرفته‌تر حسابداری باشد.

روش های نوین حسابداری رستوران _ 2

روش تعهدی حسابداری رستوران

روش تعهدی حسابداری، یک رویکرد محاسباتی پیچیده‌تر در حسابداری رستوران است که برخلاف روش نقدی، درآمد‌ها و هزینه‌ها در زمان پرداخت‌شان محاسبه می‌شوند. این روش امکان به دست آوردن یک تصویر دقیق و کامل از سود و زیان رستوران را فراهم می‌کند. با در نظر گرفتن حساب‌های پرداختی و دریافتی، روش تعهدی از یک دید دقیق‌تر و جامع‌تر از نحوه مدیریت هزینه‌ها و درآمدها برخوردار است.

با این رویکرد، رستوران‌ها می‌توانند تصمیم‌های مالی خود را بر اساس اطلاعات دقیق و معتبر اتخاذ کنند. برای رستوران‌هایی که دارای درآمد سرانه بالایی هستند، استفاده از روش نقدی منجر به ارائه اطلاعات ناقص و غیر دقیق می‌شود، در حالی که روش تعهدی این امکان را به آن‌ها می‌دهد که مدیریت دقیق‌تری از درآمد و هزینه‌ها خود داشته باشند.

اگرچه استفاده از روش تعهدی در حسابداری رستوران ممکن است زمان بیشتری را برای مدیریت مالی اختصاص دهد و پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد؛ اما از آنجایی که دقت بیشتری را به کار می گیرد، به‌عنوان روشی معمولی در حسابداری کسب‌وکار‌های رستورانی ترجیح داده می‌شود. بنابراین، بسته به توانایی‌ها و وضعیت مالی رستوران، انتخاب روش حسابداری مناسب یک امر بسیار حیاتی است و توصیه می‌شود در این امر از کمک یک حسابدار با تجربه بهره گرفت. استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری نیز می‌تواند فرآیند اجرای حسابداری را بسیار ساده‌تر و کارآمدتر کند.

این نرم‌افزارها امکان محاسبه دقیق هزینه‌ها، مقایسه هزینه با درآمد، ثبت اسناد حسابداری و مدیریت بهتر فرآیند‌های مالی را به مدیران رستوران ارائه می‌دهند. از این‌رو استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری در سودآوری و بهره‌وری رستوران‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید: اهمیت استفاده از نرم ‌افزار حسابداری رستوران

 

نکته: در اغلب رستوران ها برای حسابداری و بررسی امور مالی از ترکیب دو روش نقدی و تعهدی استفاده می شود. به همین جهت برای تسهیل فرآیند حسابداری و مدیریت اصولی امور مالی، می بایست تمامی تراکنش ها و سفارشات مجموعه در نرم افزار حسابداری ثبت گردد.

 

توجه به دوره های زمانی

در حسابداری رستوران، دوره‌های زمانی مختلف برای ثبت، ارزیابی و مدیریت مالی استفاده می‌شود. این دوره‌ها از جمله دوره روزانه، چهار هفته‌ای، فصلی و سالانه هستند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایا خاصی دارند که به بهترین شکل مدیریت مالی را برای رستوران ها فراهم می‌کنند:

  • دوره روزانه: در این دوره، صندوقدار رستوران هر روز، میزان فروش و درآمد روزانه را محاسبه و با دریافتی‌ها مقایسه می‌کند. علاوه بر این، جزئیات بدهکاری‌های مختلف افراد نیز ثبت و مدیریت می‌شوند.
  • دوره چهار هفته‌ای: این دوره به دلیل تأثیر ایام هفته بر عملکرد رستوران، می‌تواند نقش مهمی در برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دقیق‌تری ایفا کند. با این دوره، می‌توان رفتار مشتریان و درآمد مجموعه را بر اساس ایام هفته تحلیل کرد و برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تری داشت.
  • دوره فصلی: در این دوره، از طریق بازبینی اسناد حسابداری به صورت فصلی، می‌توان مصرف مشتریان رستوران در فصول مختلف سال را بررسی و برنامه‌ریزی مناسبی برای افزایش فروش در هر فصل ارائه داد.
  • دوره سالانه: دوره سالانه یکی از مهم‌ترین دوره‌های حسابداری و مالی در هر رستوران است. در این دوره، مجموع هزینه‌ها، درآمدها و سایر اطلاعات مالی محاسبه و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا برنامه‌ریزی مالی برای سال جدید به بهترین شکل انجام شود.

 

سخن آخر

همان طور که در مطلب فوق اشاره شد، روش های نقدی و تعهدی رایج ترین روش های حسابداری رستوران هستند. با استفاده از این روش ها و به کمک این دوره‌های زمانی، رستوران‌ها می‌توانند مالی خود را به بهترین شکل مدیریت کرده و برنامه‌ریزی‌های مالی دقیق‌تری را انجام دهند تا به موفقیت بیشتری دست یابند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *