حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

نحوه ی دریافت کد مالیاتی جهت ثبت نام کارتخوان

نحوه ی دریافت کد مالیاتی جهت ثبت نام کارتخوان

دریافت کد مالیاتی برای صاحبان کسب و کارها از حدود 3 سال پیش الزامی شده و تمامی مودیان مالیاتی جهت پیگیری پرونده خود باید این کد را از طریق سامانه سازمان امور مالیات کشور دریافت نمایند. برای ثبت پرونده کارتخوان و سایر امور مالیاتی داشتن این کد الزامی بوده و افراد بودن کدمالیاتی اجازه ثبت نام کارتخوان در سامانه مودیان برای پرداخت مالیات را ندارند. ایجاد یک شبکه مالیاتی دقیق که با اطلاعات شبکه‌ بانکی هماهنگ باشد، امکان نظارت بر عملکرد تمامی اشخاصی که در فعالیت‌های اقتصادی شرکت دارند را فراهم می‌کند و به مقابله با تخلفاتی همچون پولشویی و فرار مالیاتی کمک می‌کند. برای آگاهی از نحوه محاسبه مالیات بر کارتخوان و نحوه دریافت کد مالیاتی برای کسب و کار از خود حتما این مقاله از مجموعه تخصصی حسابداری “اکانتیک” را مطالعه نمایید.

نحوه دریافت کد مالیاتی

دریافت کد مالیاتی بسیار آسان است و مودی فقط باید در سامانه tax.gov.ir اطلاع خود را ثبت کرده و پس از آن منتظر کد رهگیری مالیاتی باشد که توسط سازمان امور مالیاتی برای وی پیامک می‌شود. کد مالیاتی یک شناسه 10 رقمی است که برای هر فرد حقیقی یا حقوقی فعال در حوزه اقتصادی توسط سازمان امور مالیات صادر می‌شود. در حال حاضر دریافت کد رهگیری برای همه‌ افراد و شرکت‌هایی الزامی است که نیاز به استفاده از کارتخوان و درگاه پرداخت الکترونیکی دارند، این سیستم بر اساس بخشنامه‌ بانک مرکزی در سال 1399 به صورت کشوری به اجرا درآمده است.این کد جهت تعیین میزان مالیات قابل پرداخت توسط سازمان امور مالیاتی استفاده می‌شود و پس از ثبت، تایید اطلاعات و احراز هویت صادر شده و دیگر تغییر نمی‌کند. هر فرد یا شرکتی که این کد را دریافت کند، موظف به پرداخت مالیات به دولت به صورت سالانه است. اگر  بیشتر از یک کسب‌ و کار دارید، باید برای هریک، یک کد مالیاتی مجزا دریافت کنید.

چه کسانی باید کد مالیاتی دریافت کنند؟

به صورت کلی و طبق ماده 10 و 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، همه کسانی که در کسب و کار خود برای دریافت پول از مشتری از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند باید کد رهگیری مالیاتی برای ثبت پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان داشته باشند. به صورت کلی سه دسته از افراد باید حتما کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند که این افراد شرایط زیرا دارند:

  • گروه اول: همه افرادی که دارای پروانه کسب هستند و مراحل اولیه مانند ثبت نام کد اقتصادی را انجام داده‌اند، طبق قانون ملزم به دریافت کد رهگیری هستند.
  • گروه دوم: افرادی که تازه وارد کسب و کار اقتصادی شده‌اند و نیاز به صدور پروانه اقتصادی و ثبت نام کد اقتصادی دارند. برای این گروه لازم است که تمام مراحل مربوط به صدور پروانه اقتصادی و ثبت نام کد اقتصادی در سامانه انجام شود، این افراد هم ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی هستند.
  • گروه سوم: افرادی که هیچ گونه شناسنامه و کد اقتصادی ندارند، اما صاحب کسب و کار اقتصادی هستند همچون دستفروشان و صاحبان کسب و کارهای خانگی که طبق قانون برای پرداخت مالیات بردرآمد خود باید از سامانه مودیان کد مالیاتی دریافت کنند.

مراحل دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد مالیاتی به منظور ثبت نام کارتخوان و یا پرونده درگاه پرداخت الکترونیکی باید چند مرحله را در سامانه مودیان سازمان مالیات کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir/action/do/show/2 طی کنید تا کد مالیاتی ده رقمی توسط این سازمان برای شما صادر شود. به صورت کلی مراحل ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی به شرح زیر است:

ورود به سایت و بررسی قوانین: وارد سامانه سازمان مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir/action/do/show/2  شوید و پس از مطالعه قوانین این پورتال روی گزینه قرمز رنگ انتهای صفحه کلیک کرده و به صفحه ثبت نام وارد شوید.

مرحله‌ پیش ثبت ‌نام: اگر تا قبل از این هیچ پرونده‌ای ثبت نکرده‌اید یا توسط دیگر افراد به عنوان شریک در سیستم ثبت نشده‌اید باید گزینه “پیش ثبت ‌نام جدید” را انتخاب کرده و مراحل را طی کنید. مرحله‌ پیش ثبت ‌نام در سیستم به شما اجازه می‌دهد اطلاعات اصلی خود را وارد کرده و از بین گزینه‌های مربوط به  انواع مودی همچون افراد حقیقی، شرکت‌ها، اتباع خارجی و سازمان‌های غیرانتفاعی گزینه مربوط به خود را انتخاب کنید و شماره شناسه، کد ملی یا شناسه‌ فراگیر خود را در این بخش وارد نمایید.

در مرحله بعدی اطلاعات هویتی و شماره همراه خود را وارد کرده و یک کد از طریق پیامک دریافت کنید. این کد را در صفحه پیش رو وارد کنید تا به صفحات بعدی منتقل شوید و اطلاعات هویتی و کسب و کار خود را وارد کنید.

پس از تکمیل پرونده گزینه “تایید نهایی اطلاعات” را انتخاب نمایید تا کد رهگیری ده رقمی خود را دریافت کنید. این کد در بالای صفحه  نمایش داده می‌شود و همچنین به شماره تلفن همراهی که وارد کرده‌اید به صورت پیامک ارسال می‌شود. از این صفحه پرینت بگیرید و اطلاعات حساب کاربری ‌به صورت محرمانه برای خود نگهداری کنید.

بررسی مدارک و ثبت نام در سامانه: بعد از طی کردن مرحله قبلی باید حدود یک ساعت منتظر بمانید تا مدارک شما در سامانه سازمان امور مالیاتی تایید شود. پس از تایید مدارک،  نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه امور مالیاتی را از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. در ادامه باید به وب ‌سایت https://register.tax.gov.ir/Pages/Login بروید و با نام کاربری و رمز عبور دریافتی وارد سیستم شوید، پس از ورود پروفایل خود مشاهده می‌کنید که اطلاعات شما در سیستم مالیاتی ثبت شده است. از این به بعد می‌توانید اطلاعات خود را تکمیل یا تصحیح کرده و اطلاعات هویتی خود را استعلام بگیرید.

تکمیل فرایند ثبت ‌نام و استفاده از امکانات سایت: اگر اطلاعاتی که وارد کرده‌اید توسط سازمان امور مالیات کشور مورد تایید باشد، وضعیت پرونده شما به “ثبت‌نام کامل” تغییر می‌کند. در صورت وجود مغایرت در پرونده هم یک پیامک جهت اصلاح اشکالات و مغایرت‌ها به مودی ارسال می‌گردد، پس از تکمیل اطلاعات و ثبت ‌نام در سامانه و تایید اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی و راستی‌آزمایی این اطلاعات، وضعیت ثبت‌ نام به وضعیت نهایی 45 می‌رسد. یعنی ثبت نام شما به عنوان یک مودی کامل شده و من بعد برای ثبت نام کارتخوان و یا سایر پرونده‌های مالیاتی می‌توانید از طریق این سامانه اقدام کنید و از تمامی خدمات پرتال سازمان امور مالیاتی استفاده نمایید.

مدارک لازم جهت دریافت کد مالیاتی

مدارک لازم جهت دریافت کد مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی با هم یکسان نیست و ارائه برخی مدارک صرفا برای اشخاص حقیق الزامی است. علاوه بر مدارک هویتی فرد متقاضی دریافت کد مالیاتی باید، مدارک زیرا جهت دریافت این کد در سامانه مودیان بارگذاری نماید. این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • کپی قبض پایانی محل فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی وکالت‌نامه‌ قائم مقام قانونی
  • کپی جواز کسب
  • کپی کارت ملی
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • اطلاعات هویتی فرد
  • اصل شناسنامه و یا گذرنامه برای افراد غیر ایرانی
  • عکس پرسنلی با ابعاد استاندارد
  • پیش ثبت نام مالی
  • ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت محل کسب و کار
  • کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی و اصل همه اسناد شرکت (شرکت نامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت و…)
  • کپی و اصل آخرین تغییرات در روزنامه رسمی
  • کپی و اصل اسناد شناسایی همه اعضای شرکت
  • کامل کردن دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی اشخاص حقوقی
  • فیش مربوط به پرداخت دو در هزاری سرمایه اولیه شرکت
  • قبوض آب، برق، گاز و تلفن شرکت
  • اسناد مربوط به مالکیت و اجاره نامه دفتر شرکت
  • گواهی مربوط به امضاء توسط مالکان امضاء حقوقی در محل دفترخانه رسمی اسناد
  • وکالت نامه از جانب شرکت در صورتی که مدیرعامل حاضر نباشد.

هزینه دریافت کد رهگیری مالیاتی

دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیک هیچ هزینه‌ای برای مودی ندارد و مالیات برای این دستگاه‌ها تنها به عنوان بخشی از مالیاتی است که برای کسب و کار خود پرداخت می‌کنید. اگر دستگاه پوز دارید و هنوز در سامانه مالیاتی ثبت ‌نام نکرده‌اید، باید در ابتدا کد رهگیری دریافت کرده و سپس برای ثبت نام کارتخوان در سامانه اقدام کنید. پرداخت مالیات کارتخوان در واقع بخشی از مالیات درآمد شما است و مبلغی اضافه بر آن نیست.

تفاوت کد اقتصادی با کد مالیاتی

کد اقتصادی به عنوان شناسه‌ای برای شروع فعالیت مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که کد مالیاتی برای ثبت فعالیت مالیاتی و پرداخت مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کد اقتصادی برای کسب ‌و کارها معادل کد ملی برای افراد حقیقی است، این کد 12 رقمی به عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای واحدهای اقتصادی استفاده می‌شود. سازمان امور مالیات از این کد تا برای شناسایی و ارزیابی پرداخت‌های مالیاتی کسب و کارها استفاده می‌کند. هر کسب و کار یا سازمانی که در حوزه اقتصادی فعالیت داشته باشد، باید کد اقتصادی دریافت کند حتی اگر هنوز کد مالیاتی دریافت نکرده باشد.

کد اینتا مالیاتی چیست؟

کد اینتا مالیاتی یک شناسه  مالیاتی خاص است که برای محاسبه ضرایب مالیاتی و طبقه‌ بندی فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این کد از طریق سامانه‌ امور مالیاتی اخذ می‌شود. پس از ثبت ‌نام در سامانه و دریافت کد رهگیری مالیاتی زمانی که نوع کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهید را مشخص می‌کنید، باید کد مرتبط با نوع فعالیت را انتخاب  کرده و کد اینتا مالیاتی متناظر را استعلام بگیرید.

 سوالات متداول

۱. سازمان مالیات چطور با استفاده از کد رهگیری مالیاتی، میزان مالیات هر کسب و کار را محاسبه می‌کند؟

کد مالیاتی به درگاه پرداخت و دستگاه پوز متصل می‌شود، این اتصال به ارائه ‌دهنده خدمات مالی اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های حساب بانکی شما را رصد کرده و مالیات را بر اساس درآمد شما محاسبه نماید. به موجب قوانین سازمان امور مالیات، بانک مرکزی موظف است اطلاعات حساب بانکی شما را به سازمان مالیات ارائه دهد. از این اطلاعات صرفا به منظور محاسبه مالیات شما استفاده می‌شود.

۲. هزینه‌ لازم برای دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان و درگاه پرداخت چقدر است؟

تمامی فرایند به صورت رایگان انجام می‌شود و نیازی به پرداخت هزینه به سازمان امور مالیاتی جهت دریافت کد رهگیری مالیاتی نیست.

۳. اگر فروشمان یک کسب و کار از طریق مغازه، اینستاگرام و سایت فروش صورت گیرد، صاحب کسب و کار باید چند کد مالیاتی دریافت کند؟

اگر تمامی کانال‌های فروش مرتبط به یک کسب ‌و کار باشد، فقط به یک کد رهگیری مالیاتی نیاز دارید. در واقع کد رهگیری مالیاتی به کسب ‌و کار اختصاص داشته و به پایانه‌های فروش اختصاص ندارد.

۴. آیا برای ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه مالیات باید کد مالیاتی داشته باشیم؟

بله، چنانچه در کسب و کار خود از دستگاه پوز یا کارتخوان استفاده می‌کنید، برای پرداخت مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی در سامانه مودیان باید حتما کد رهگیری مالیاتی داشته باشید.

سخن پایانی

دریافت کد رهگیری مالیاتی در واقع اولین گام برای شروع پرداخت‌های مالیاتی است که باید با ورود اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار در سامانه مالیاتی دریافت شود. پس از دریافت کد مالیاتی می‌توانید برای ثبت نام پرونده کارتخوان جهت پرداخت مالیات اقدام کنید و نرخ مالیات خود از سامانه مودیان استعلام نمایید. اگر برای مدیریت درآمدها و محاسبه مالیات بر درآمد کسب و کار خود نیاز به یک مشاوره حرفه‌ای دارید، می‌توانید خدمات متنوع حسابداری و مالیاتی را از مجموعه “اکانتیک” به صورت تخصصی دریافت کنید. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه حسابداری مشاغل مرتبط با صنعت غذایی همچون رستوران و فست فودها فعالیت دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *