حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که مودیان مشمول مالیات از این سامانه برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و همچنین اتصال پایانه‌ فروشگاهی شان استفاده می‌کنند. تمامی افرادی که صاحب شغل هستند و تمامی شخصیت‌های حقوقی لازم است تا در این سامانه ثبت نام کنند. سازمان امور مالیاتی هدف از تشکیل این سامانه را:

  • کاهش شکاف طبقاتی اجتماعی
  • افزایش سهم مالیات
  • کاهش وابستگی بودجه به نفت
  • ایجاد عدالت مالیاتی
  • و کنترل تورم

می‌دانند. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید وارد این سامانه شوید و ثبت نام کنید و در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کرده‌اید و نمی‌توانید فعالیت داشته باشید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سامانه مودیان مالیاتی چیست و با چه هدفی ایجاد شده است؟

سامانه مودیان مالیاتی چیست و با چه هدفی ایجاد شده است؟

اگر آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir را وارد کنید وارد سایت مودیان مالیاتی می‌شوید. همانطور که در بالا گفته شد این سایت برای ثبت نام افراد مشمول مالیاتی برای ارسال صورتحساب خود ایجاد شده است. طبق قانون هر صاحب کسب و کاری موظف است در این سایت ثبت نام کند. چه فرد حقوقی صاحب کسب و کار و چه شخصیت حقیقی، تفاوتی ندارد و هر دو باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. هدف اصلی این سامانه جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاص است. ثبت نام در این سامانه پس از مصوبه سال ۹۸ لازم گردید. هر شخص صاحب کسب و کار پس از اینکه وارد سامانه مودیان مالیاتی شد یک پوشه کار اختصاصی به او داده می‌شود. از این طریق ارتباط بین شخص مودی و سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد.

مشمولین باید صورتحساب‌های الکرونیکی خود را در زمان‌های مشخص در سامانه ثبت کنند. عدم ارسال صورتحساب‌ها در سایت در زمان مشخص، باعث جریمه حداقلی ۲۳ درصدی می‌شود. در نتیجه به عنوان صاحب کسب و کار باید طریقه کار با این سامانه را بلد باشید.

چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

یکی از سوالاتی که افراد می‌پرسند این است که آیا ما مشمول ثبت نام در سامانه هستیم یا خیر؟ طبق قانون و متن بند ج ماده یک قانون پایانه‌های فروشگاهی،

“کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل های ۴ و ۵ باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۲/۰۳/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد اشخاص مشمول است، مرگ خلاف آن تصریح شده باشد.”

بر اساس این قانون، صاحبان مشاغل و شخصیت‌های حقوقی در فصل ۴ و ۵ قانون مالیات مستقیم، باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. این اشخاص باید زین پس صورت حساب های الکترونیکی خود را از طریق سامانه مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir  ارسال کنند.

چه زمانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کرد؟

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از مهر ۱۴۰۱ شروع شده است و افراد در سه دسته برای ثبت نام تقسیم شده اند:

  1. گروه اول که از روز آغاز تا ۱ آبان فرصت داشتند
  2. گروه دوم تا ۱ آذر
  3. و گروه سوم تا ۲۵ اسفند ماه

باید به وسیله کد ملی و یک شماره تماس به نام شخصیت ثبت نام کننده برای ثبت در این سامانه اقدام نمایند. پس از ثبت نام، اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از صحت سنجی تایید می‌گردد. پس از تایید حساب کاربری شما، پوشه کار مودی ساخته می‌شود و مودی می‌تواند وارد صفحه خود شود.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

س از اینکه متوجه شدید مشمول ثبت نام در این سامانه هستید، و زمان ثبت نام خود را مشخص کردید، اکنون می‌خواهیم مراحل ثبت نام را برای شما به دقت مشخص کنیم:

مرحله ۱: ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir

از طریق گوشی یا کامپیوتر شخصی خود مرورگری را باز کنید (بهتر است بین کروم یا فایرفاکس یکی را انتخاب کنید) و پس از باز شدن مرورگر آدرس اینترنتی سامانه مودیان مالیاتی یعنی tp.tax.gov.ir را تایپ کرده یا بر روی لینک زیر کلیک کنید.:

با توجه به اینکه تمامی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید در این سامانه ثبت نام کنند، به صورت جداگانه نحوه ثبت نام هر کدام را می‌آوریم:

نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان مالیاتی

راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

پس از ورود به سایت، از قسمت مشخص شده، بر روی کلمه ثبت نام کلیک کنید. در فیلد اول کد ملی یا کد فراگیر یا شناسه ملی خود را وارد کنید. در فیلد بعدی شماره همراه را وارد کنید. توجه کنید شماره همراه باید متعلق به فردی باشد که کد ملی آن در بالا درج گردیده است. و در فیلد بعدی تاریخ تولد خود را وارد کنید. در بخش بعدی کد کپچا یا همان حروفی که در تصویر مشخص است را در همان قسمت وارد کنید. در پایان دکمه ثبت را بفشارید.

در این مرحله یک کد تایید برای تایید انطباق کد ملی و شماره ملی بر روی تلفن همراه شما ارسال می‌شود. این کد رمز را بر روی فیلد مشخص وارد کنید.

نحوه ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان مالیاتی

پس از اینکه رمز ارسالی به گوشی تان را وارد کردید دکمه ورود به سامانه را بزنید.

ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان مالیاتی

ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان مالیاتی

اشخاص حقوقی پس از ثبت شرکت به صورت خودکار در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام می‌شوند و یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور برای شرکت ارسال می‌شود. اگر پس از اقدام برای ورود به سامانه متوجه عدم ثبت نام خود شدید باید ثبت نام جداگانه انجام دهید. در این مرحله در تب ثبت نام، پایین دکمه آبی رنگ بزرگ ثبت نام، دکمه ای با عنوان ثبت نام اشخاص حقوقی مشخص شده است.

پس از زدن این دکمه، وارد صفحه جدید می‌شوید.

در صفحه جدید ابتدا یک کد امنیتی وجود دارد که باید در قسمت مشخص شده وارد کنید. سپس نوع مودی را حقوقی انتخاب کنید. در فیلد بعدی نیز شناسه ملی کسب و کار خود را وارد کنید. پس از وارد کردن این اطلاعات احتمالا پیامی مبنی بر اینکه شما هیچ ثبت نامی با شماره یا شناسه ملی خود نداشته و همچنین در شرکا مودیان دیگر نیز حضور ندارید. جهت ثبت نام جدید روی کلید زیر کلیک کنید.

دکمه پیش ثبت نام را بزنید.

مرحله ۲: پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی سامانه مودیان مالیاتی

پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی سامانه مودیان مالیاتی

در صفحه جدید باز شده توضیحاتی در خصوص ثبت نام و فرآیند تایید نهایی آن داده شده است و در ثبت چپ فرمی برای ثبت نام مودی حقیقی قرار داده شده است. در این فرم پس از انتخاب نوع ثبت نام و کد پستی، شماره همراه خود را وارد کنید و در نهایت کد امنیتی را ثبت کنید.

در ادامه یک کد رمز به شماره موبایل ثبت شده ارسال می شود و آن را باید در بخش مشخص شده وارد کنید و دکمه ثبت کد فعالسازی و ادامه را بزنید.

در مرحله بعد اطلاعات هویتی مودی اصلی یا مدیرعامل یا مدیر تسویه نشان داده می‌شود. پس از بررسی اطلاعات و درستی آن ادامه را بزنید.

اطلاعات پایه ثبت نام در مرحله بعد نمایش داده می‌شود. در صورتی که قصد ویرایش اطلاعات را داشتید می‌توانید از طریق دکمه سمت چپ اقدام به ویرایش اطلاعات نمایید. در این بخش اطلاعات اشخاص باید ثبت شود. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در این بخش به صورت جداگانه شامل:

  • اشخاص حقیقی: اطلاعات واحد کسبی، پروانه کسب، اطلاعات اتحادیه و نوع شغل
  • اشخاص حقوقی و تشکلها: اطلاعات ثبتی، نوع شرکت و شماره اقتصادی قدیم

در بخش بعدی اطلاعات کامل شرکا یا اعضا را نیز وارد نمایید.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

پس از اینکه در سامانه ثبت نام کردید، اکنون قصد ورود دارید. پس از ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی، از تب بالا بر روی دکمه ورود کلید کنید. فیلدهای مشخص شده شامل کد ملی یا شناسه ملی و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام مشخص شده را وارد کنید. حروف موجود در تصویر امنیتی را بدون خطا در فیلدخالی مشخص کنید. دکمه ورود را بزنید. پیامکی حاوی رمز یکبار مصرف برای شما ارسال می‌شود. آن را ثبت کنید و وارد سامانه شوید.

در نهایت وارد سامانه مودیان مالیاتی شده‌اید و می‌توانید از سمت راست منوی کامل می‌توانید ببینید و در هر بخشی نیاز به فعالیت داشتید را انتخاب کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *