حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

نحوه به‌کار گیری اتباع خارجی در رستوران و کافی شاپ

نحوه به_کار گیری اتباع خارجی در رستوران و کافی شاپ

به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها باید با توجه به شرایط و قوانین خاصی صورت گیرد. عدم توجه به این قوانین می تواند مشکل ساز باشد. با بررسی شرایط به کارگیری اتباع خارجی در کشور ایران و قوانین مرتبط با آن، نسبت به استخدام افراد مناسب برای رستوران و کافی شاپ خود اقدام کنید. در این مقاله اکانتیک این شرایط و قوانین را بررسی خواهیم کرد.

شرایط به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها

اتباع خارجی، به دلایل مختلفی به کشور ما سفر می کنند. بسیاری به دلیل مشکلات در کشورشان، به ایران پناهنده می شوند. با این حال، به کارگیری اتباع خارجی در کافی شاپها و رستوران های شهرهای مختلف ایران، تنها در صورتی امکان پذیر است که فرد خارجی دارای مجوز کار باشد. فرد خارجی باید روادید ورود با حق کار مشخص یا پروانه کار را دریافت کرده باشد. در ادامه به شرایط دریافت روادید و سپس، نحوه دریافت مجوز کار خواهیم پرداخت.

نکات مهم در رابطه با روادید با حق کار مشخص

نحوه صدور مجوز کار برای اتباع خارجی در ایران در ماده های 121 و 129 قانون کار مشخص شده است. برای به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها، داشتن این مجوز ضروری است. پیش از دریافت روادید طبق ماده 121 مسائلی بررسی خواهد شد. طبق این ماده شرایط صدور روادید با حق کار مشخص شامل موارد زیر می شود:

  • هیات فنی اشتغال اتباع خارجی با صدور روادید با حق کار مشخص موافقت کرده باشند.
  • با توجه به اطلاعات موجود در وزارت کار، در میان اتباع ایرانی، متقاضیان کاری که دارای تخصص و تحصیلاتی مشابه با اتباع خارجه هستند، وجود نداشته باشد.
  • تبع خارجی از اطلاعات و تخصص برای شغلی خاص برخوردار باشد.
  • تخصص فرد خارجی در راستای آموزش افراد ایرانی به کار گرفته شود.

شرط صدور پروانه کار برای اتباع خارجی ساکن ایران

طبق ماده 122 قانون کار چنانچه فرد متقاضی یکی از شرایط زیر را داشته باشد، نیازی به روادید ورود با حق کار مشخص نخواهد داشت:

  • تبعه خارجی که حداقل ده سال مداوم در ایران اقامت داشته باشد.
  • تبعه خارجی که دارای همسر ایرانی باشد.
  • مهاجرین کشورهای خارجی خصوصا کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی به شرط داشتن کارت معتبر پناهندگی یا مهاجرت منوط به موافقت کتبی وزارت خانه های کشور و امور خارجه

تعرفه صدور پروانه کار اتباع خارجی

اشاره کردیم که به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها تنها به شرط آنکه فرد مجوز داشته باشد، قابل انجام است. دریافت مجوز رایگان نخواهد بود و هزینه ای خواهد داشت.  طبق گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان :« تعرفه صدور پروانه کار برای اتباع خارجی سرمایه گذار برای دوره سه ساله، 7 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. تعرفه تمدید پروانه کار برای سرمایه گذاران خارجی برای دوره سه ساله نیز در سال جاری، 5 میلیون ریال تعیین شد.»

در ادامه به مسئله تمدید و تجدید پروانه کار و حداقل دستمزد مصوب خواهیم پرداخت. برای به کارگیری اتباع خارجی در کافی شاپها دانستن تمامی این نکات مهم است، چراکه جریمه های نقدی بر اساس حداقل دستمزد تعیین می شود که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت.

مزایای به کارگیری اتباع خارجی در کافی شاپها و رستوران ها

به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها و کافی شاپ ها مزایایی دو جانبه به همراه دارد. اتباع خارجی برای حفظ موقعیت خود و خانواده همواره تلاش می کنند تا بهترین کار را ارائه دهند. همچنین، دستمزد کمتری دریافت می کنند، هر چند بحث دستمزد باید با توجه به میزان تصویب شده باشد. فراهم نمودن کار برای اتباع خارجی این موقعیت را ایجاد می کند تا با فرهنگ آنها آشنا شده و شاید عناصر جدیدی را به محیط رستوران و فضای کار اضافه نمود.

میزان حداقل دستمزد اتباع خارجی

طبق گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان « مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال تعیین کرده است» این میزان ممکن است در سال های مختلف افزایش یا کاهش پیدا کند و باید همواره آخرین اطلاعات را دریافت نمود. در این زمینه و همچنین نحوه دریافت مجوز و تمدید آن می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مرجع صادر کننده روادید و پروانه کار اتباع خارجی

صدور و دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی توسط وزارت کار و امور اجتماعی انجام می شود. با توجه به قوانین و شرایط گفته شده، این وزارت خانه تصمیم می گیرد که آیا پروانه یا روادید لازم را صادر کند یا خیر. در صورتی که هر یک از شرایط برقرار نباشد یا فرد سوء سابقه داشته باشد، وزارت خانه ممکن است درخواست روادید و پروانه کار را رد کند.

ممنوعیت ها و مخاطرات استخدام اتباع خارجی بدون مجوز

استخدام اتباع خارجی تنها به شرط داشتن مجوز کار امکان پذیر است. دریافت مجوز کار طبق مواد 120 و 129 قانون امکان پذیر خواهد بود. با توجه به بند 2 مصوبات که در تاریخ 29 فروردین 1402 معاون امنیتی، انتظامی و دبیر شورای تامین استانداری تهران اشاره کرد که:

«در خصوص به کارگیری اتباع خارجی از افراد دارای مدارک قانونی (کارت آمایش و یا پاسپورت) استفاده کنند.»

این مسئله در دیگر استان ها نیز بیان شده است. در استان البرز طبق ماده 120 و 181 قانون کار، در صورتی که کارفرما اتباعی که فاقد پروانه کار هستند یا اعتبار پروانه آنها پایان یافته، استخدام کند، به 91 تا 180 روز حبس محکوم خواهد شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداردی فارس نیز اشاره کرد:

«بکارگیری اتباع خارجی به عنوان کارگر در مراکز عرضه غذا و نوشیدنی به ویژه در رستوران ها ممنوع است و با کارفرمایان متخلف برخورد قانونی خواهد شد.»

هر چند این مسئله به دلیل آن مطرح شده است که نیروی کار داخلی و پناهندگان مجاز بتوانند وارد محیط کار شوند. در نتیجه، اگر صاحبان مشاغل، از جمله رستوران ها اتباعی را که دارای مجوز هستند استخدام کنند، با مشکلی رو به رو نخواهند شد، در غیر این صورت به جریمه نقدی و حبس محکوم خواهند شد. چنان که محمد علی خادم الرسول، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس گفته است:

«براساس ماده 120 و 181 قانون کار، چنانچه کارفرمایان، از اتباع خارجی فاقد پروانه کار و یا افرادی که مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده بکار گیرند یا اتباع خارجی را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده بپذیرند، تخلف کرده با دستور قضایی مشمول جریمه تا 5 برابر حداقل دستمزد روزانه برای هر روز اشتغال تبعه غیر مجاز و در صورت ادامه تخلف واحد صنفی توسط پلیس اماکن پلمپ خواهند شد.»

بررسی شرایط اعلام شده در ماده 181 قانون کار

اشاره کردیم که به کارگیری اتباع خارجی در کافی شاپها و رستورانها در صورتی که مجوز کار نداشته باشند، چه خطراتی را به همراه خواهد داشت. در این بین قانون 181 را مطرح کردیم. این قانون شامل چه شرایطی می شود؟ طبق این ماده کارفرما در موارد زیر به 91 تا 180 روز حبس محکوم خواهد شد:

  • در صورتی که کارفرما، افراد خارجی فاقد پروانه را استخدام کرده باشد.
  • کارفرما تبعه خارجی را استخدام کرده باشد که مدت اعتبار پروانه کار او به پایان رسیده است
  • کارفرما تبعه خارجی را برای کاری غیر از آنچه در پروانه اش ذکر شده، استخدام کرده باشد.
  • در صورتی که رابطه میان کارفرما و تبعه خارجی قطع شده باشد و کارفرما به وزارت کار اعلام نکرده باشد.

دقت کنید، برای به کارگیری اتباع خارجی در رستورانها به این مسائل توجه داشته باشید. در مورد مسئله آخر و قطع رابطه میان کارفرما و تبعه خارجه، کارفرما باید حداکثر تا 10 روز این مسئله را به وزارت کار اعلام کند.

جریمه های مالی استخدام اتباع بیگانه فاقد پروانه کار

طبق گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، میزان جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه خواهد بود. از آنجایی که دستمزد روزانه در حال حاضر یک میلیون و 769 هزار و 428 ریال است، میزان جریمه معادل 8 میلیون 847 هزار و 140 ریال خواهد بود.

وی همچنین اشاره کرد که بازرسی های مقابله با اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی در سطح استان انجام می شود. مدیر کل افزود «این بازرسی ها منجر به شناسایی 834 نیروی کار خارجی غیر مجاز و معرفی 88 کارفرمای متخلف به مراجع قضایی شد». اگر قصد دارید نیروی کار خارجی را برای کار در رستوران یا کافی شاپ به کار گیرید حتما مسئله داشتن مجوز را بررسی کنید تا از عواقب مالی به دور بمانید.

شرایط صدور فوری پروانه و مجوز کار اتباع خارجی

بر اساس ماده 126 قانون کار امکان صدور فوری پروانه برای اتباع خارجی در شرایط لحاظ شده در ماده، فراهم می شود. چنانچه که در این ماده آورده شده است «در مواردی که مصلحت صنایع کشور اشتغال فوری تبعه بیگانه را به طور استثنائی ایجاب کند، وزیر مربوط مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می نماید و موافقت وزیر کار و امور اجتماعی برای تبعه بیگانه، پروانه کار موقت بدون رعایت تشریفات مربوط به صدور روادید با حق کار مشخص، صادر خواهد شد.»

صدور فوری مجوز تنها در صورتی که وزیر کار موافقت کرده یا به مصلحت صنایع کشور باشد امکان پذیر است. در این حالت، پروانه کار موقت صادر خواهد شد که تنها سه ماه اعتبار خواهد داشت و تمدید آن منوط به تایید هیات فنی اشتغال اتباع بیگانه خواهد بود. این مسئله بیشتر در صنایع بزرگ رخ می دهد و کمتر پیش می آید که برای رستوران ها و کافی شاپ ها عملی شود.

چگونگی تمدید و تجدید پروانه کار 

طبق ماده 124 قانون کار، مدت اعتبار کارت مجوز کار برای اتباع خارجی یک ساله است. طبق همین ماده، می توان یک سال دیگر آن را تمدید یا تجدید کرد. تمدید پروانه تنها با موافقت و تایید هیات فنی اشتغال اتباع خارجی امکان پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

قوانین کار در زمینه استخدام اتباع خارجی بسیار سختگیرانه هستند. فرد متقاضی یا باید روادید با حق کار مشخص داشته یا پروانه کار را کسب کرده باشد. در صورتی که کارفرما نسبت به استخدام فردی که بدون مجوز است، اقدام کند با مجازات رو به رو خواهد شد. برای به کارگیری اتباع خارجی در کافی شاپها و رستوران ها باید به قوانین دقت کنید. در صورت نیاز به مشاوره، با اکانتیک در تماس باشید.

سوالات متداول

  1. آیا می توان تبعه خارجی را برای شغلی به جز آنچه که در پروانه اش آمده استخدام کرد؟

خیر، طبق ماده 181 کارفرما نباید تبعه خارجی را برای کاری غیر از آنچه در پروانه اش ذکر شده، استخدام کرده باشد.

  1. جریمه مالی برای استخدام تبعه خارجی بدون روادید یا پروانه کار چیست؟

جریمه کارفرما بابت هر روز اشتغال پنج برابر دستمزد روزانه تبعه خارجی خواهد بود.

  1. آیا تبعه خارجی که ده سال در ایران زندگی کرده باشد به روادید با حق کار مشخص نیاز دارد؟

خیر، فرد متقاضی باید پروانه یا مجوز کار دریافت کند.

  1. کدام نهاد روادید با حق کار مشخص را صادر می کند؟

صدور روادید توسط وزارت کار و امور اجتماعی انجام می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *