حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

کنترل مدیریت هزینه مهمترین مسئله در اصول حسابداری رستوران‌ها

کنترل مدیریت هزینه مهمترین مسئله در اصول حسابداری رستوران‌ها (قسمت اول)

این روزها با توجه به پیشرفت اصول مدیریت رستوران‌ها دیگر نمی‌شود مانند قدیم و تنها با استفاده از حساب دفتری و اسناد و فاکتورها هزینه‌های رستوران را حساب و کتاب کرد. با توجه به اهمیت کنترل مدیریت هزینه یا کاست کنترل، نیاز است که به صورت اصولی به ریز مواردی که برای رستوران خریداری و در نهایت به دست مشتری می‌رسد نظارت و کنترل داشت.

آشپزخانه هر رستوران مرکز اصلی کاست کنترل

آشپزخانه، قلب تپنده هر رستورانی است. اصلی‌ترین فرآیندهای هر رستوران در سیستم آشپزخانه تعریف می‌شوند. از ابتدای ورود مواد غذایی تا آماده سازی، طبخ و شکل ارائه و سرو غذا در یک زنجیره به هم پیوسته قرار دارند که نیاز است به دقت مورد بررسی و عیب یابی قرار بگیرد.

تیم کارشناسان اکانتیک با خدمات کاست کنترل رستوران، و اصلاح و بهبود فرآیندها به شما کمک می‌کنند تا به صورت اصولی کسب و کارتان را متحول کنید و نقاط ضعف و مشکلات سیستم را بشناسید.

بهتر است در ابتدا با چند تعریف ابتدایی شروع کنیم:
سود و زیان دو مفهوم اساسی در اصول حسابداری هستند؛ همان طور که می‌دانید بعد از کم کردن مجموع هزینه ها از درآمد سود و زیان مشخص می‌شود.

با توجه به اینکه رستوران داری بازار پر رقابت و غیر انحصاری است، نمی‌توان بدون در نظر گرفتن سایر رقبا در مورد قیمت غذا و خدمات تصمیم گیری کرد و به صورت بی رویه قیمت‌ها را افزایش داد. به همین دلیل مساله سود آوری و اهمیت دادن به هزینه ها از نکات مهمی است که بایستی به دقت بررسی شود.

از لحظه ورود مواد اولیه به رستوران تا سرو غذا توسط مشتری در یک فرآیند تعریف می‌شود. بسیاری از رستوران‌ها با این سوال مهم مواجه هستند که چرا با توجه به اینکه در این فرآیند درست عمل می‌کنند از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار نیستند؟

روش‌های کنترل هزینه در رستوران

جواب این پرسش مهم در مدیریت هزینه‌های نهفته رستوران و کنترل مدیریت هزینه همه مواردی است که در رستوران جریان دارد.

همان طوری که می‌دانید، یک بخش بسیار مهم در هزینه رستوران ها بخش مواد غذایی است که تهیه می‌شود؛ مواد اولیه غذایی بیشترین هدررفت و دور ریز را دارند و نکته اینجاست که کنترل هزینه ها در این بخش می‌تواند کاملا تحت کنترل و حساب شده باشد.

چک لیست پیشنهادی برای کنترل هزینه‌ها:

مواردی که در ادامه ذکر می‌شود اموری هستند که در خصوص اداره و کنترل هزینه ها نیاز است به دقت مورد بررسی و توجه قرار بگیرند:

1- اصلاح جریان فرآیندهای رستوران یکی از اصلی ترین اموری است که باید در این زمینه صورت بگیرد؛ اصلاح منو،فرآیند خرید، انبار، آشپزخانه، قیمت گذاری غذای ارائه شده در رستوران، شیوه سفارش گذاری و … مواردی است که بایستی با دقت دنبال شده و در صورت نیاز برنامه ریزی مجدد شوند.

2- مواد اولیه باید به ترتیبی تهیه شود که کمبود و اضافه مواد غذایی تلنبار شده در رستوران نداشته باشید.

3- مراحل سفارش گذاری بایستی اصلاح شوند.در غیر اینصورت هدررفت مواد غذایی زیاد و خارج از کنترل خواهد بود.

4- برای منوی غذا بایستی رسپی تهیه شود.

5- با اصلاح فرآیند مواد غذایی و تهیه دقیق غذا بر اساس رسپی میزان هزینه کرد برای هر پرس غذا تعیین و مشخص میشود.

6- با انبارگردانی درست و به موقع از اسراف، هدررفت و زباله شدن مواد غذایی جلوگیری خواهد شد.

7- هزینه گذاری و بودجه بندی هر منو مشخص شود.

8- ظرفیت خالی روزهای رستوران و هزینه این روزها محاسبه شود.

9- بررسی کاست هزینه سربه سر رستوران

10- بررسی و تحلیل فروش و چرایی قوت و ضعف آن

11- بررسی منو رستوران و همچنین بررسی این نکته که کدام آیتم های سرو شده بیشتر مورد استقبال مشتریان هستند و کدام سود بیشتری دارند.

12- بررسی و اصلاح مدام کیفیت مواد اولیه و اقلامی که برای رستوران خریداری میشود.

13- بررسی و همچین اصلاح مدام روش و فرآیند طبخ و سرو غذا

14- مراقبت و نظارت بر انبار و ورود و خروج مواد اولیه

15- بررسی و کنترل فرآیند سرو غذای با کیفیت به مشتریان رستوران

توصیه مهم: برای کنترل و بررسی هزینه‌های رستوران این اصول 15گانه را به صورت چک لیست انجام بهینه کار در دست داشته باشید. اجرای مرتب تک تک این امور به شما کمک می‌کند تا کاست کنترل مرتبی برای اداره رستوران خود داشته باشید.

مشکلات اساسی در کاست کنترل رستوران

اما چنانچه شما خواننده عزیز از کسانی هستید که مدت‌هاست در عرصه رستوران داری و سرو غذا فعالیت می‌کنید ممکن است با خواندن مواردی که در ادامه می‌آید بتوانید به مشکلات و نواقص فرآیند کاری خودتان پی ببرید.
تیم مشاوران اکانتیک در کنارتان هستند تا با همراهی شما در فرآیند از تهیه و فروش، مشکلات را شناسایی و رستوران شما را به مرحله سود آوری برسانند.

در حوزه تهیه مواد اولیه و ورود به آشپزخانه

  • در مورد موجودی مواد اولیه دقیق باشید و این موجودی را به حداقل برسانید

بهتر است میزان موجودی مواد اولیه در رستوران شما منطبق بر نیازهای فروش و سرو انواع غذاهایی باشد که ارائه می‌کنید. چرا که نگهداری بیش از حد مواد غذایی باعث افزایش ضایعات خواهد بود. در خصوص ارزیابی زمان خرید مواد اولیه این نکته را به خاطر بسپارید که باید این کار محصول به محصول و با در نظر گرفتن زمان تجدید سفارش هر کدام از مواد اولیه مصرف شده در رستوران شما جداگانه بررسی شود.

  • هر روز مواد غذایی اصلی را کنترل کنید

با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین بخش‌هایی که باید در آن کاست کنترل اعمال شود در خصوص هزینه‌های مواد غذایی است، به همین دلیل باید هرروز مواد غذایی مصرفی و اصلی در رستوران شما چک شوند.
برای این کار ابتدا بببنید کدام مواد غذایی بیشترین هزینه را داشته است. سپس موجودی فعلی را بررسی و شمارش کنید. بعد از آن میزان مواد غذایی که خریداری کرده‌اید را به این موجودی اضافه نمائید. مجموع این دو عدد نشان دهنده مقداری از مواد غذایی است که قرار است برای مصرف وعده‌های غذایی مصرف شود.
در پایان روز هم باقی مواد مانده را بررسی کنید. مقدار مواد مصرف شده را با تعداد وعده‌های غذایی سرو شده تطبیق دهید و در مرحله بعدی این میزان از مواد غذایی را با میزان فروش تطبیق دهید.

چنانچه میزان مواد غذایی مصرف شده بیشتر از مصرف قابل پیش بینی یا میزان فروش شما باشد، باید به دقت این مورد را پیگیری و بررسی کنید تا ببینید در کدام مرحله از فرآیند تهیه تا فروش دچار مشکل هستید؛ این موارد ممکن است بی دقتی در مصرف مواد اولیه، دور ریز بیش از حد و یا حتی مواردی مانند امانت دار نبودن کارکنان شما باشد.

  • تامین اقلام مصرفی از منابع دست اول

با خرید از منابع دست اول و قطع کردن دست واسطه‌ها می‌توانید مواد غذایی با قیمت تمام شده مناسب‌تری برای رستوران خود تهیه کنید. به این ترتیب این میزان از صرفه جویی در تهیه مواد اولیه را می‌توانید به عنوان سود روی غذای خود بکشید.
تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای رستوران از منابع دست اول یکی از مواردی است که جدا باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد. رستوران‌های زیادی هستند که با استفاده از این روش سود خوبی به دست آورده‌اند.

  • برای رستوران خود کیفیت مواد اولیه تعریف کنید

باور کنید که همه چیز در جزئیات است و دقت به جزئیات یکی از عوامل موفقیت است. شما با بررسی دقیق کیفیت مختلف مواد غذایی مختلف برای غذاهای متنوعی که در رستورانتان طبخ می‌کنید، می‌توانید در قیمت تهیه مواد اولیه تغییر ایجاد کنید. چه بسا یکی از مواد اولیه با قیمت مناسب و با کیفیت متوسط بتواند نیاز آشپرخانه شما را به صورت کامل پوشش دهد و نیاز نباشد با خرید از منابع دست دوم قیمت بیشتری برای مواد اولیه بپردازید.

  • خرید مواد اولیه منطبق با نیاز

بهتر است منطبق با نیاز رستوران خریداری مواد اولیه انجام شود. چرا که بیش از اندازه خرید کردن یکی از راه‌هایی که شما ناخواسته باعث هدر رفت سرمایه و همچینین اسراف مواد اولیه می‌شوید.

  • سفارش خرید بر اساس لیست

خرید مواد اولیه رستوران بایستی بر اساس اطلاعاتی باشد که از خریدهای قبلی انجام داده و بایگانی کرده‌اید. نکاتی مانند میزان و نوع سفارش، قیمت‌های خرید قبلی و … به شما کمک می‌کند تا این موارد را با خرید فعلی از خریدار چک کنید و بر طبق لیست پیش بروید تا اشتباهی در خصوص میزان و نوع جنس تحویلی پیش نیاید.

  • بررسی سطل‌های زباله را جدی بگیرید

آموزش کارکنان آشپزخانه در این مورد حرف اول را میزند. شما با آموزش درست و اصولی کارکنان آشپرخانه می‌توانید در مورد به حداقل رسیدن ضایعات مواد غذایی موفق باشید. با اختصاص یک کیسه زباله مخصوص به هر کدام از پرسنل و بررسی ضایعات و زباله‌هایی که در طول روز جمع آوری می‌شود، میتوانید در هر مرحله به کارکنان در خصوص مصرف بهینه و دور نریختن مواد اولیه تذکر و آموزش دهید.

  • نصب دوربین های مدار بسته در بیرون رستوران

برای جلوگیری از هرگونه سرقت و دستبرد ناخواسته به مواد اولیه در آشپزخانه رستوران و همچنین برای نظارت به عملکرد کارکنان برای اینکه مواد اولیه را به سطل‌های زباله انتقال ندهند توصیه می‌شود در محل زباله‌های بیرون رستوران دوربین نصب کنید. اگر در آشپرخانه شما میزان مواد اولیه با پرس‌های غذای آماده شده همخوانی ندارد، ممکن است با بازبینی دوربین محل زباله، مواردی مشخص شود.

  • چک نهایی زباله ها

این راه حل نیز یکی دیگر از کارهایی است که برای بررسی میزان مصرف مواد اولیه در رستوران می‌توانید انجام دهید. اینکه زباله ها بدون نظارت مدیر داخلی رستوران از فضای آشپزخانه خارج نشود. با این کار به نوعی از هر گونه سواستفاده احتمالی جلوگیری خواهد شد.

  • چک مجدد زباله‌ها در بخش ظرفشویی

گاهی به صورت ناخواسته قاشق و چنگال، یا ظرف‌ها در بخش ظرفشویی به اشتباه زباله فرض شده و دور ریخته میشوند. برای  مدیریت و کاهش هزینه ها بهتر است حتما زباله‌ها در این بخش چک شوند.

  • فضای مناسب برای دسته‌بندی ظروف

به ظرف‌های تمیز و کثیف به تفکیک در آشپزخانه فضای مناسبی اختصاص بدهید.

  • ترازوی دقیق

مواد غذایی خریداری شده را به دقت وزن کشی کنید. با این کار فرصت هر گونه تخلف از طرف فروشندگان و همچنین نیروی انسانی شما را از بین می‌رود. تامین کنندگان نیز به این ترتیب می‌دانند که شما بدون وزن کردن کالا، مواد اولیه را تحویل نخواهید گرفت و عملا راه هرگونه خطا بسته می‌ماند.

  • نظارت بر نحوه بهینه استفاده از مواد غذایی

یکی از مواردی که در هنگام آماده سازی مواد اولیه در آشپزخانه احتمال دارد با آن مواجه شوید هدررفت مواد اولیه غذایی است. این میزان در زمان طولانی مدت مقدار قابل توجهی خواهد بود و روی هزینه هر آیتم منو تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل بهتر است به این موارد دقت کافی داشته باشید و همچنین از این مواد در دورچین غذاها یا سوپ و سس‌ها استفاده کنید.

  • فرآیند آماده‌سازی مواد اولیه

با توجه به اینکه ممکن است رستوران شما در ساعات به خصوصی شلوغ باشد نیاز است که بعضی اقلام مواد غذایی از پیش آماده سازی شوند تا حداقل زمان برای تهیه و پخت و پز لازم باشد.

  • مرجع پخت داشته باشید

بهتر است برای بهبود عملکرد گروه آشپزی و همچنین اطمینان از طبخ یکسان، مواد غذایی لازم برای هر منو و میزان لازم از هر یک از مواد غذایی در جای مناسبی جلوی دید آشپزها باشد. با این کار بدون گیج شدن و به سادگی رسپی درست ارائه و آماده می‌شود.

  • اندازه هر پرس مشخص باشد

با این روش هر پرس غذا با میزان مشخص و وزن شده مواد اولیه غذایی تهیه و آماده می‌شود.

  • قدر مواد اولیه را بدانید

استفاده درست و بهینه از مواد اولیه نکته‌ای است که باید در رستوران شما به آن اهمیت داده شود.کم کردن دور ریز مواد اولیه و استفاده مجدد از آن در غذاهایی که در رستوران طبخ می‌شود مانند انواع سوپ و یا سس ها از اهمیت زیادی برخورداراست

  • ورود به انبار ممنوع !حتی شما…

انبار مواد اولیه بخشی از رستوران است که افراد متفرقه به هیچ وجه نباید اجازه حضور در آنجا را داشته باشند. با عدم حضور افراد متفرقه حتی مامور خرید به انبار، جلوی وسوسه و هرگونه اشتباه احتمالی از طرف کارکنان را محدود خواهید کرد.

  • لیست سفارش بسازید

برای استفاده درست و جلوگیری از اسراف مواد اولیه در آشپرخانه و همچنین میزان مصرف هر کدام از اقلام مواد غذایی برای هر منو، لیست سفارش آماده کنید و برای هر بخش جداگانه بگذارید تا میزان مصرف انواع گوشت و مواد پروتئینی، اقلامی مانند برنج و حبوبات، روغن، انواع نوشابه و … مشخص شود. به این ترتیب در پایان هر ماه یا هفته با توجه به لیست سفارش می‌توانید میزان مصرف اقلام مختلف را بررسی کنید.

قیمت گذاری و کنترل هزینه‌های غذا

  • اقلام رایگان در منو

یکی از مواردی که هنگام تنظیم منو باید به آن دقت داشته باشید ارائه کالا، غذا یا خدمات رایگان است. هزینه سرشکن این اقلام باید در هنگام قیمت گذاری حتما لحاظ شود.

  • هر آیتم منو چه قیمتی دارد؟

برای اینکه سود پیش بینی شده شما از فروش غذا مشخص شود لازم است که هزینه تمام شده هر کدام از غذاهای منو به صورت کامل محاسبه شوند.
 با توجه به اینکه هر آیتم منو شما به چه مقدار مواد اولیه نیاز دارد و هم چنین قیمت روز مواد اولیه غذایی می‌توانید قیمت هر آیتم / هر بند منو را تعیین کنید و سپس با قیمت فروش مقایسه کنید.

  • استاندارد سازی قیمت‌ها

در صورتی‌که میخواهید هزینه‌های دقیق غذا محاسبه شود و کنترل دقیقی در این خصوص داشته باشید می بایست به روشی که قبل تر اشاره کردیم هزینه هر آیتم منو را محاسبه نمائید. در مرحله بعد میزان فروش را بررسی کنید.

 قدم بعدی این است که هزینه محاسبه شده هر غذا در تعداد فروش ضرب شود تا به این ترتیب بتوانید هزینه استاندارد هر آیتم منو را به دست بیاورید. با این کار مشخص می‌شود که میزان مصرف مواد غذایی چه اندازه است و آیا در این میان مواد غذایی بهینه مصرف میشوند یا خیر؟

  • سودناخالص کجاست؟

در منو هر رستوران بایستی روی آیتم‌هایی دقت کنید که بالاترین حاشیه سود را دارند. به این ترتیب دیگر فقط با در نظر گرفتن قیمت تمام شده مواد اولیه، قیمت نهایی را در مد نظر قرار نمی دهید بلکه روی آیتم هایی تمرکز می‌کنید که ممکن است قیمت مواد اولیه بالاتری داشته باشد ولی در عوض سود حاشیه بالاتری هم با ارائه آنها نصیب رستوران خواهد شد. (استیک یا غذای دریایی)

  • محاسبه هزینه‌های جانبی در هر منو

دسته‌ای از هزینه‌های پنهان در منو مواد غذایی رستورانها وجود دارد که در مجموع و در پایان سال می‌تواند رقم قابل توجهی باشد. این مواد مانند انواع سس، ترشی، و … باید در قیمت گذاری آیتم های منو مورد بررسی و قیمت گذاری قرار بگیرد و هر چند وقت یکبار با توجه به افزایش یا کاهش قیمت مواد غذایی مجددا بررسی شود.

  • بیرون بر آری یا خیر

مشخص کنید که در ساعات شلوغی رستوران قرار است سفارش بیرون بر بپذیرید یا خیر. چون قطعا سفارش بیرون بر بر زمان ارائه خدمات به مشتریان داخل سالن اثر خواهد گذاشت. کارشناسان اکانتیک به همین دلیل پیشنهاد می‌کنند که در ساعات شلوغی برای حفظ کیفیت و احترام به مشتریان حضوری و در صورتی که تدارکی برای این بخش به صورت جداگانه ندیده اید،خروجی غذای بیرون بر نداشته باشید.

  • بررسی و گزارش‌گیری هفتگی از حقوق و قیمت تمام شده مواد اولیه غذایی

بهتر است بدانید که بیشترین هزینه رستوران برای تهیه مواد اولیه غذایی و حقوق کارمندان صرف می‌شود. با در نظر گرفتن این نکته بهتر است هر هفته هزینه‌های حقوق و دستمزد و مواد غذایی فروخته شده را محاسبه و به صورت گزارش آماده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا بتوانید سود و زیان خود را بهتر حساب کنید.

جمع هزینه حقوق و دستمزد و مواد اولیه بهای اولیه نامیده میشود؛ و تمام رستوران‌هایی که در سطح دنیا عملکرد موفقی دارند این گزارش را به صورت هفتگی بررسی می‌کنند. به این ترتیب به فرض ایجاد هر گونه مشکل می‌توان سریع اقدامات لازم را انجام داد.

  • کنترل هزینه مواد مصرفی

تجربه بررسی هزینه‌ها در سیستم رستوران‌داری نشان داده است که هزینه‌های موارد بهداشتی و امور نظافتی یکی از بخش‌های هزینه سربار هستند.

توصیه می‌شود برای کنترل مصرف و بهینه سازی هزینه میزان مصرف مواد مصرفی مانند دستمال کاغذی، انواع شوینده و موادی شبیه به اینها برآورد شود و به میزان لازم در ابتدای هر روز در دسترس مسئول مربوطه قرار گیرد.

  • چک و بررسی وضعیت روزانه صندوق

صندوق رستوران یکی از بخش‌هایی است که باید به دقت بررسی شود. در پایان روز بایستی میزان وجه نقد + میزان موجودی هر دستگاه پوز با مبلغ فروش یکسان باشد. به این نکته دقت کنید که میزان موجودی دستگاه‌های POS گزارش موجودی مربوط به همان روز لحاظ شود. در واقع نباید گزارش روز قبل بعد از ساعت ۱۲ در گزارش حساب وارد شود. چرا که این مورد یکی از موضوعات رایج و حفره‌های صندوقداری است و ممکن است صندوقدار رستوران شما بخواهد با این روش کسری صندوق را پنهان کند.

  • رسیدگی به صندوق رستوران

با توجه به گردش قابل توجه پول نقد در ساختار فروش رستوران‌ها توصیه می‌شود برای جلوگیری از هرگونه خطا و اشتباه به صورت رندوم گاهی دریافتی صندوق و تعداد فروش را با هم تطبیق داده و پول موجود را شمارش کنید. چون ممکن است حجم بالای پول نقد باعث تخلف صندوقدارها شود.

برای سامان دادن به این وضعیت میتوانید وجه نقد صندوق را مستقیما به حساب بانک واریز کنید. راه دیگر این است که مقداری وجه نقد مانند تنخواه در دسترس صندوقدار قرار دهید. تا حساب وجه نقد صندوق و حاصل از فروش کاملا مشخص و جدا به صورت دست نخورده باقی بماند.

کاست کنترل نیروی انسانی

  • در مورد هزینه نیروی انسانی دقیق باشید

برای محاسبه حقوق کارمندان و پرسنل سالن لازم است که برنامه ریزی دقیق داشته داشته باشید. برای برآورد هزینه روزانه حقوق کارکنان نیاز است که ساعات کاری هر فرد ضرب در هر ساعت حقوق هر کارمند شود.

  • سیستم‌ها را به روز کنید

استفاده از سیستم سفارش گیری دستی در رستوران باعث خطای انسانی، کندی و بی نظمی می‍‌‌شود. با استفاده از سیستم مکانیزه سفارش گیری روند سفارش و پذیرایی از مشتریان حضوری در رستوران سرعت پیدا کرده و این امر همچین در فرآیند فروش اثر می‌گذارد.

  • ردیابی ساعات حضور پرسنل

با استفاده از سیستم‌های حضور و غیاب کارمندان شما میتوانید به صورت رندوم و بدون اطلاع قبلی در مورد حضور و انجام کار پرسنل، ساعات شروع به کار و خاتمه، حضور مرتب در مجموعه رستوران و … را کنترل و بررسی کنید.
 به این ترتیب این سیستم به شما کمک می‌کند تا حقوق کارمندان بهینه صرف شود.

  • تعریف و محدود کردن دسترسی‌های سیستمی

به دلیل اینکه امروزه بخش فروش و سفارش‌گیری غذا اصولا به صورت سیستمی است لازم است تا میزان دسترسی هر کدام از کارمندان و پرسنل در این سیستم بر حسب میزان اختیارات و ظایف آنها تعریف شود. این کار باعث جلوگیری از هرگونه خطای انسانی و سواستفاده‌های احتمالی کارمندان و صندوقداران خواهد شد.

  • نسبت مشتری و پرسنل

در بررسی وضعیت موفقیت یا عدم موفقیت روند کاری رستوران‌ها نسبت میزان فروش به ساعات کاری رستوران یکی از مواردی که بررسی می‌شود.
 عدد حاصل هر چه بالاتر باشد رستوران در وضعیت بهتری قرار دارد. اما با پایین بودن این عدد باید مواردی مانند ساعت کاری کارکنان، میزان فروش و اموری شبیه به این را بررسی کنید.

یک روش دیگر محاسبه نسبت تعداد مشتری بر ساعت کاری رستوران شما است. در این مورد نیز عدد بالا نشان دهنده وضعیت خوب و روال بودن اوضاع است. با بررسی این مورد شما می‌توانید در مورد میزان وقت و پرسنل لازم برای هر مشتری نیز تصمیم گیری کنید.

  • آموزش پرسنل

لازم است که پرسنل رستوران آموزش ببینند تا به نوعی مولتی تسک باشند و بتوانند در بخش های مختلف رستوران در صورت نیاز حضور داشته باشند. این روش کمک میکند تا بتوانید برای زمان‌های حضور کارکنان در رستوران زمان بندی بهتری داشته باشید.

  • پرسنل نیمه وقت

یکی از روشهای کنترل هزینه‌ها، دعوت به همکاری از پرسنل پاره وقت است. به این ترتیب در صورت شلوغ بودن رستوران نیروها افزایش پیدا میکنند و در زمان های خلوتی نیز تعداد کارمندان به نسبت کمتر خواهند بود.

  • استفاده بهینه زمان کارکنان

بررسی وضعیت کارکنان رستوران در ساعات مختلف و در شیفت های متفاوت نشان دهنده نوع عملکرد آنها در زمانی است که در رستوران و آشپرخانه آن مشغول به کار هستند. بررسی ها نشان می‌دهد که هر چه زمان کمتری برای انجام کاری وجود داشته باشد کارکنان با سرعت بالاتری آن کار را انجام می‌دهند. شما میتوانید با بررسی زمان حضور کاکنان در ابتدا و انتهای زمان شیفت از نوع کارکرد و سرعت عمل آنها آگاه شوید و برای زمانبندی درست برنامه ریزی کنید.

  • برنامه هفتگی برای شیفت کارکنان

برای استفاده بهینه از حضور کارکنان و بهینه سازی پرداخت‌ها بهتر است با توجه به میزان فروش و ساعات شلوغی و خلوتی رستوران برای حضور کارکنان برنامه ریزی کنید. در روزهای شلوغ تر میتوانید ساعات کار و حضور آنها در رستوران را تغییر دهید.

  • بهینه سازی مصرف انرژی

دقت کنید که برای صرفه جویی در هزینه‌‌ها در ساعات و زمان‌هایی که نیاز نیست وسائل برقی و الکترونیکی (خنک کننده و گرم کننده) را خاموش کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *