حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

Search
Close this search box.

کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی در رستوران

کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی در رستوران

مدیریت و کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی می تواند به شکل قابل توجهی بر درآمد رستوران تاثیر بگذارد. در اصل، ایجاد تعادل بین ارائه خدمات و کاست کنترل منابع انسانی می تواند به عنوان یک امر ضروری برای موفقیت در صنعت رستوران‌ در نظر گرفته شود. سرو غذا در رستوران تنها یکی از جنبه های این کسب و کار است. به همین جهت صاحب این مجموعه می بایست از مجموعه مهارت های مرتبط با رستوران و تجارت برخوردار باشد.

بیشترین هزینه راه اندازی رستوران، به مواد غذایی مربوط می شود و پس از آن، منابع انسانی به عنوان یک پدیده هزینه زا شناخته می شوند. در این مطلب نیز قصد داریم به بررسی استراتژی های کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی رستوران بپردازیم و نکات متعددی را در این زمینه مطرح نماییم.

 

هزینه نیروی کار رستوران چقدر است؟

به صورت کلی هزینه های منابع انسانی رستوران از موارد متعددی نظیر دستمزد، مزایا، مالیات، جبران خسارت نیروی کار و… تشکیل می شود. این هزینه ها بخش مهمی از هزینه های رایج رستوران هستند که مدیریت موثر آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا عدم تعادل در این هزینه ها می تواند با افزایش بی رویه هزینه های موجود به افت حاشیه سود مجموعه منجر گردد. از طرف دیگر استفاده از نیروی انسانی کم یا بدون مهارت می تواند موجب عدم رضایت مشتریان شده و به نحوی دیگر سودآوری رستوران را با مشکل روبرو سازد.

 

کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی در رستوران_2

چطور می توانیم درصد هزینه منابع انسانی را محاسبه کنیم؟

به صورت کلی برای محاسبه هزینه های نیروی کار رستوران می توانیم از دو روش زیر استفاده نماییم:

  • در روش اول به عنوان درصدی از میزان فروش، شما می بایست کل هزینه های مربوط به نیروی انسانی را بر درآمد کل تقسیم نموده و آن را در ۱۰۰ ضرب نمایید.
  • در روش دوم به عنوان درصدی از کل هزینه های عملیاتی رستوران می بایست کل هزینه مربوط به منابع انسانی را بر کل هزینه های عملیاتی مجموعه تقسیم نموده و آن را در ۱۰۰ ضرب کنید.

 

بهترین استراتژی های کنترل هزینه (کاست کنترل)

در این بخش به بررسی مهم ترین راهبردهایی می پردازیم که می توان برای کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی در رستوران مورد استفاده قرار داد:

 

آشنایی با قوانین کار رستوران

پیش از هر چیز می بایست با قوانین کار رستوران آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که تمامی فرآيندها مطابق قانون کار انجام می شود. همچنین در مورد حداقل ساعت کاری، میزان دستمزد و قوانین مربوط به اضافه کاری اطلاع کسب کرده و در مورد هر یک از این موارد گزارش هایی را آماده کنید. بدین ترتیب می توانید یک استراتژی اصولی برای منابع انسانی خود تدوین کنید.

همچنین بخوانید: کاست کنترل (cost control) ، مدیریت و کنترل هزینه های رستوران

برنامه ریزی و مدیریت کارکنان رستوران

در گام بعد می بایست کارمندان رستوران را بر اساس تقاضای مشتریان بهینه سازی کرده و برنامه ریزی نمایید. استفاده از سطوح بهینه نیروی انسانی کمک می کند تا بتوانید بدون دغدغه به همه نیازهای مشتریان پاسخ دهید. همچنین بهینه سازی و برنامه ریزی برای به کارگیری کارکنان می تواند هزینه نیروی کار را به طرز چشمگیر کاهش دهد. همچنین این اقدام در نهایت به کنترل هزینه منابع انسانی منجر می گردد.

 

برای کنترل هزینه منابع انسانی، برنامه را به شکل مستمر مرور کنید

برای کاهش هزینه ها و کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی می بایست به صورت مستمر برای مرور برنامه های خود اقدام نمایید. سعی کنید به هیچ عنوان برنامه مربوط به هفته های پیشین را کپی و پیست نکنید و برای تدوین برنامه جدید وقت صرف کنید. زمانی که برای تجزیه و تحلیل وضعیت صرف می کنید، کمک می کند تا وظایف کارکنان و نیروی انسانی رستوران خود را با توجه به تقاضای مشتریان بهینه سازی کنید و در این زمینه همواره به روز بمانید.

کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی در رستوران_3

برنامه زمانی خود را بر اساس پیش بینی میزان فروش تدوین نمایید

یکی دیگر از روش های کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی این است که برنامه خود را بر اساس پیش بینی میزان فروش بچینید. سعی کنید تا تصمیمات و برنامه ریزی های شما به جای تکیه بر شهود، بر تجزیه و تحلیل استوار باشد. بدین منظور می توانید داده های فروش را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و زمان های شلوغ و پیک کاری خود را مشخص کنید. این به شما کمک می کند تا منابع انسانی خود را برای دوره های پرتقاضا آماده کنید و بتوانید خدمات بهتری ارائه دهید.

 

برای مدیریت نیروی انسانی و کاست کنترل، از نرم افزار استفاده کنید

یکی از راه های بسیار کاربردی برای کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی، استفاده از نرم افزار است. برخی از رستوران ها فاقد نیروی انسانی کافی هستند و این موجب می شود که در زمان شلوغی سفارش ها نگران پیشبرد کار خود باشند. به همین جهت می توانید برای برنامه ریزی شیفت ها و بهینه سازی نیروی انسانی خود از نرم افزار استفاده کرده و به شکل اصولی برای برنامه ریزی شیفت ها اقدام کنید.

 

برای آموزش نیروی کار خود هزینه کنید

به یاد داشته باشید که استخدام نیروی کار برای رستوران تنها یک روی سکه است. از سوی دیگر می بایست شما برای آموزش کارکنان خود وقت گذاشته و هزینه کنید. شاید در ظاهر این مورد به ایجاد هزینه منجر گردد، اما در بلند مدت یکی از روش های کنترل هزینه (کاست کنترل) که بازدهی بسیار بالایی را برای رستوران به همراه خواهد آورد. در نهایت افزایش مهارت های کارکنان رستوران موجب می شود که رضایت مشتریان نیز بسته به سطح مهارت افزایش پیدا کند.

 

سخن آخر

همان طور که در مطالب بالا مطرح شد، کنترل هزینه (کاست کنترل) منابع انسانی یکی از مهم ترین روش های بهینه سازی نیروی کار رستوران است. توجه به مطالب فوق و به کار گیری آن ها می تواند با رشد منابع انسانی رستوران و تقویت مهارت کارکنان به رشد رستوران منجر گردد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *