حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

راه اندازی رستوران از صفر تا صد | تمام چالش های راه اندازی رستوران و مسیر موفقیت

راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران یکی از اولین گزینه‌هایی است که افراد برای سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند. امروز هرفردی که قصد سرمایه گذاری دارد را ببینید قطعا یکی از گزینه‌های او راه اندازی رستوران است. برخی آنقدر به این حرفه علاقه دارند که حاضر هستند یک رستوران هرچند کوچک داشته باشند. اما واقعیت ماجرا این است که راه اندازی رستوران و سپس مدیریت آن یکی از چالش برانگیزترین کارهاست. حتی اگر یک رستوران کوچگ راه اندازی کنید باز هم با چالش های خاص آن مواجه می‌شوید. در طول راه اندازی رستوران با هزینه‌هایی مواجه می‌شوید که اصلا فکرش را هم نمی‌کردید. قطعا در این مسیر مشاوره گرفتن از یک مشاور راه انداز رستوران بسیار عاقلانه است. هرچه فکر بزرگتری در خصوص راه اندازی داشته باشید نیاز به مشاور باتجربه تری دارید. در این مطلب قصد داریم نکاتی که پیش از راه اندازی رستوران باید در نظر بگیرید برای شما شرح دهید.

رستوران داری و رشد زیاد مشتریان

رستوران داری یک مسیر پردرآمد

مشاهدات نشان داده که هرچه بیشتر جلو می‌رویم به تعداد افرادی که ترجیح می‌دهند غذای خود را به جای خانه در رستوران میل کنند بیشتر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در آمریکا حدود ۵۰ سال پیش تنها ۱۵۵هزار رستوران وجود داشت این عدد در سال‌های اخیر به بیش از یک میلیون رسیده است.

تغییر نیازهای افراد و کار کردن تمامی اعضای خانواده و تغییر سبک زندگی باعث رونق گرفتن رستوران ها شود. مردم نسبت به گذشته کمتر غذا درست می‌کنند و ترجیح می‌دهند از بین هزاران گزینه در دسترس خود، یک رستوران را برای صرف غذا انتخاب کنند.

با این توصیفات باید به این نتیجه رسید که رستوران داری یک شغل در حال رشد و درآمدزا است. بله صنعت غذا و نوشیدنی آینده روشنی دارد. اما اینکه در بین مشتریان وسواس و رقبای بسیار زیاد آیا موفقیت شما تضمین شده است رو نمی‌توان با قاطعیت گفت. حتی بزرگترین سرمایه گذاران وارد صنعت رستوران داری شدند اما راه اندازی رستوران آن ها با شکست مواجه شد.

آمار نشان می‌دهد خیلی از رستوران ها در سال اول راه اندازی خود با شکست مواجه می‌شوند. بررسی ها نشان داده نداشتن یک برنامه شروع قوی و دقیق از مهم‌ترین عوامل شکست رستوران‌هاست. البته اینگونه برداشت نکنید که هر کسی رستوران راه اندازی کرد قطعا شکست می‌خورد، اما به خاطر داشته باشید که برای راه اندازی رستوران یک مسیر پیچیده در پیش دارید و باید همه چیز را از قبل خوب پیش بینی کرده باشید. مدیر یکی از شرکت های سرمایه گذاری و راه اندازی رستوران می‌گوید اگرچه راه اندازی رستوران را همه دوست دارند و یک شغل بسیار لذت بخش و با درآمد زیاد است، اما به اندازه بسیار زیادی سخت و پیچیده است. او رستوران داری را را مانند یک پازل با هزاران تکه می‌داند که باید بدانید در هر زمان هر تیکه به درستی در جای خود قرار دارد و به درستی در حال کار کردن است.

برای آنکه در راه اندازی رستوران موفق باشید، باید همه مسیر‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را بدانید. برخی را در این مقاله می‌خوانید و برخی را نیز باید از افراد صاحب سخن و مشاورین راه اندازی رستوران پرس و جو کنید.

شناسایی درست بازار هدف

هر جامعه از افرادی تشکیل شده که می‌توان در دسته بندی های مختلفی قرارشان داد. دسته بندی‌هایی که دارای علایق و سلیقه‌های متنوعی هستند. واقعیتی که باید در راه اندازی رستوران آن را بپذیرید این است که حداقل در سال‌های اول فعالیت خود نمی‌توانید همه افراد جامعه را مخاطب خود قرار دهید. باید انتخاب کنید قصد دارید به چه بخشی از جامعه خدمت ارائه دهید. به این معنی نیست که بقیه افراد را به رستوران راه نمی‌دهید، بلکه اینگونه است که امور طراحی و بازاریابی و… خود را با هدف آن بخش خاص جامعه مدنظر انجام می‌شود. برخی از مشاوران پیشنهاد می‌دهند تمرکز شما تنها روی ۵ الی ۱۰ درصد افراد جامعه باشد و نه بیشتر.

برای آنکه بدانید بازار هدف را چگونه انتخاب کنید باید با یک دسته بندی که بر اساس سن مشخص شده است آشنا باشید.

  • نسل Y که این دسته از افراد جامعه حداکثر ۲۵ سال دارند. این دسته علاقه خاصی به غذاهای تند و البته فست فود دارند. مشتریان دائمی ساندویچ و فست فود هستند و علاقه خاصی به برگرها دارند
  • نسل X  افرادی هستند که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود هستند. برای این افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. ارزش های زندگی برای این نسل بسیار مقدس است. و دنبال فضایی هستند که در آنجا با خانواده و در کمال آرامش باشند.
  • نسل سالمندان نیز افرادی هستند که سن بیش از ۶۰ دارند. درآمد ثابت و نه چندان زیاد بازنشستگی این افراد اجازه استفاده از رستوران‌های گران قیمت را نمی‌دهد. اگر تصمیم دارید این افراد را هدف قرار دهید باید به فکر غذای بسیار سالم و البته قیمت مناسبت باشید.

انتخاب سبک رستوران

کانسپت رستوران

رستوران‌ها را می‌توان تقریبا در سه سبک قرار داد: رستوران متوسط، رستوران بزرگ و زنجیره‌ای و فست فودها.

در برنامه راه اندازی رستوران خود باید سبک موردنظر خود را انتخاب کنید. فست فودها معمولا مناسب افرادی است که برای صرف غذای سریع و البته ارزان به مجموعه شما مراجعه می‌کنند. اغلب فست فودها علاوه بر امکان صرف غذا در سالن، خدمات دلیوری و ارسال را نیز انجام می‌دهد.

رستوران های متوسط به اندازه فست فودها کوچک نیستند اما به اندازه رستوران‌های مجلل نیز بزرگ نیستند. مناسب افرادی است که به دنبال غذاهای رستوران که معمولا از فرهنگ جامعه نشات می‌گیرد و البته قیمت خیلی زیادی ندارند. در رستوران ها افراد غذای خود را سر زمین خود دریافت و میل می‌کنند.

رستوران های بزرگ و مجلل نیز مشخصا نه تنها برای صرف غذ ا بلکه برخی اوقات به جهت انجام مراسم و جلسات کاری استفاده می‌شود. قیمت در این رستوران ها بسیار بالاست اما در کنار آن نوع سرویس دهی و کیفیت غذا نیز بسیار عالی است.

این تنوع سبک رستورانی این مفهوم را می‌رساند که باید در برنامه راه اندازی رستوران خودتان تصمیم نهایی خود را بگیرید و بدانید چه نوع غذایی و با چه سبکی قرار است برای مشتریان‌تان ارائه دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *