راه اندازی سامانه مودیان
برای راهاندازی سامانه مودیان، ابتدا باید در این سامانه ثبتنام کنید. ثبتنام در سامانه مودیان ویژه اشخاص حقوقی و حقیقی مجاز است. علاوه بر ثبتنام، امکان پیشثبتنام و ثبتنام الکترونیکی نیز وجود دارد. در این مقاله، سیستم مودیان را با راهنمایی گامبهگام برای راهاندازی سامانه مودیان معرفی کردهایم.
مودیان با ورود به سامانه میتوانند صورتحسابهای الکترونیکی ارسال کنند، به پایانههای فروشگاهی دسترسی داشته باشند و وضعیت پرونده مالیاتی خود را بررسی کنند. در این راهنما نشان میدهیم که چگونه راهاندازی سامانه مودیان را با موفقیت انجام دهید و فرآیند ثبتنام را تکمیل کنید
ثبت نام در سامانه مودیان یا سازمان امور مالیاتی ویژه برای اشخاص حقوقی و حقیقی مجاز است. به یاد داشته باشید که علاوه بر ثبت نام و ورود به سامانه مودیان، امکان پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی را نیز دارید. از این رو در این مقاله سیستم مودیان را با راهنمای گام به گام فرآیند معرفی کرده ایم.
مودیان با ورود به این سامانه می توانند به راحتی صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند، به پایانه های فروشگاه دسترسی داشته باشند و وضعیت پرونده مالیاتی خود را بررسی کنند.
در این مقاله راهنما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به راحتی وارد برنامه مودیان شوید و ثبت نام کنید
مراحل ثبت نام سامانه مودیان | 5 پیش نیاز اصلی تا تکمیل ثبتنام
ثبت نام در سامانه مودیان کار سختی نیست و با رعایت چند مرحله ساده مودیان می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.
در ادامه مراحل ثبت نام را برای این سامانه توضیح خواهیم داد، اما قبل از آن «سیستم مالیات دهندگان چیست؟» توصیه می کنیم مقاله ما را بخوانید. در سایت اکانتیک بخوانید.
برای ثبت نام در سیستم مودیان چند مرحله، شما نیاز دارید:
مرحله اول: پیش ثبت نام در سامانه مودیان
مرحله دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی
مرحله سوم: گواهی امضای الکترونیکی را از یک مرجع صدور گواهینامه دریافت کنید
مرحله چهار: با ورود به سیستم مالیات دهندگان، یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت کنید
مرحله پنج: دریافت شناسه کالا و خدمات برای صورتحساب الکترونیکی
مرحله ششم: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان
با انجام این مراحل، فرآیند راهاندازی سامانه مودیان تکمیل شده و دسترسی به خدمات مالیاتی آسانتر خواهد شد. استفاده از این سامانه به شما کمک میکند تا مدیریت مالیات را بهصورت دقیق و هوشمند انجام دهید.
برای اطلاعات بیشتر و مشاوره، میتوانید از کارشناسان ما کمک بگیرید. راهاندازی سامانه مودیان راهحلی ساده و سریع برای کسبوکارهای مدرن است.
مرحله اول: ثبت سامانه پیش ثبت نام مالیاتی و کد مالیاتی
ثبت نام سامانه مودیان در وب سایت tax.gov.ir انجام می شود. اما بیایید یک قدم به عقب برگردیم. مرحله پیش ثبت نام الکترونیکی نامیده می شود و در این مرحله مودیان اطلاعات پایه کسب و کار یا فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت می کنند.
اطلاعات و درخواست پیش ثبت نام در سامانه مودیان در این مرحله به صورت آنلاین و سیستماتیک بررسی می شود و معمولا پس از 30 دقیقه نام کاربری و رمز عبور برای ادامه و ثبت نام در سامانه مودیان برای افراد ارسال می شود
مرحله دوم: ثبت نام در سامانه مالیاتی
برخلاف بسیاری از سامانهها، برای ثبت نام در سامانه مدیانی فقط به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید. در عوض، باید قبلاً ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید.
پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی امکان مشاهده و دسترسی به فایل سامانه مودیان وجود دارد.
برای ثبت نام در سامانه مالیاتی و تشکیل پرونده، لازم است وارد درگاه خدمات الکترونیکی ملی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شده و از سربرگ گیرنده، ثبت نام در سامانه مالیاتی را تکمیل کنید. . اطلاعات
اگر واجد شرایط ارزش افزوده هستید، باید قبل از ثبت نام در مودیان برای ارزش افزوده نیز درخواست دهید. این موارد از جمله ارائه لیست بیمه از تکالیف قانونی صاحب کسب و کار است.
کارفرمایان می توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir نسبت به انصراف بیمه کارکنان خود اقدام کنند.
مرحله سوم: گواهی امضای الکترونیکی را از مراجع صدور گواهینامه دریافت کنید
یکی دیگر از شرایط مهم ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شده و گزینه «درخواست گواهی امضای الکترونیکی» را کلیک کنید.
پس از تکمیل مراحل ثبت نام و تایید، کد رهگیری به شما داده می شود. پس از دریافت کد رهگیری باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و از آن ها بلیط امضای الکترونیکی تهیه کنید.
یکی از مزایایی که مودیان پس از ثبت نام در سامانه مودیان می توانند از آن برخوردار شوند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است
پس از تکمیل ثبت نام، با وارد کردن آدرس my.tax.gov.ir می توانید درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» بنویسید و کلیه اطلاعات مالیاتی را مشاهده کنید.
همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله دریافت گواهی امضای الکترونیکی را مطالعه کنی
مرحله چهارم: با ورود به سیستم مالیاتی، یک شناسه منحصر به فرد در یادداشت مالیاتی دریافت کنید
شماره مالیاتی یکتا یک کد 6 رقمی منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می شود. هر فاکتور الکترونیکی هنگام صدور باید دارای یک شماره مالیاتی منحصر به فرد باشد و برخی از این اعداد شماره مالیاتی منحصر به فرد هستند.
برای دریافت شناسه مالیاتی یکتا، کلید عمومی (کلید عمومی) دریافتی پس از دریافت گواهی امضای الکترونیکی باید در پوشه سامانه مودیان وارد شود که در قسمت «شناسه های منحصر به فرد حافظه مالیاتی» به دست آمده است.
پس از دریافت شناسه منحصر به فرد در حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سیستم مودیون را دریافت کنید
مرحله پنجم: با صدور فاکتورهای الکترونیکی، شناسه محصول و خدمات را دریافت کنید
آخرین شرط ثبت نام در سامانه مودیان، اخذ شناسه مشترک کالا و خدمات است. شناسه عمومی کالا و خدمات یک کد منحصر به فرد است که به گروه خاصی از کالاها یا خدمات تعلق دارد.
برای دریافت شناسه کالا و خدمات می توانید از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا از طریق فایل اکسل صادر شده توسط این سازمان با بیش از 34000 قلم کالا و خدمات اقدام کنید.
در صورتی که شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی موجود نیست، می توانید با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران، شناسه کالا و خدمات مورد نظر خود را ایجاد کنید.
برای ارسال فاکتور الکترونیکی، به یک شناسه منحصر به فرد از حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات خود نیاز دارید
چه کسانی باید در مودیان ثبت نام کنند؟
اکنون که با فرآیند ثبت نام سیستم مودیان آشنا شدید، احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که چه کسانی باید در سیستم مودیان ثبت نام کنند؟
در پاسخ به این سوال به ماده ج ماده 1 قانون ارتباطات و نظام مودیان اشاره می کنیم. بر اساس این قانون، «کلیه صاحبان مشاغل (انجمنها و انجمنهای غیرمجاز) و تشکلهای دارای جایگاه قانونی مشمول بند چهارم و پنجم بند سوم قانون مالیاتهای غیرمستقیم مصوب 3/12/1366 همراه با اصلاحات بعدی هستند. به سامانه مالیات دهندگان
بر این اساس “چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟” در پاسخ به این سوال؛ لازم است به دو گروه از مودیان اشاره کنیم:
کلیه اشخاص حقیقی دارای مشاغل صنفی و غیر صنفی
کلیه اشخاص حقوقی هم شرکت های انتفاعی و هم غیر انتفاعی
تمامی این افراد پس از فراخوانی توسط سامانه مودیان باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. در ادامه به بررسی زمان ثبت نام در سامانه مودیان می پردازیم
ثبت الکترونیکی در نظام مالیاتی
بر اساس اطلاعیه اصلاحی متن فصل دوم ضوابط اداری تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، مصوب تابستان 1398، کلیه ثبت نام ها در سازمان امور مالیاتی کشور انجام شده است. به صورت الکترونیکی انجام می شود. طبق معمول نیازی به مراجعه به اداره مالیات محل سکونت نیست. کلیه مراحل پیش ثبت نام، ثبت نام و گزارش مالیاتی به صورت الکترونیکی، آنلاین و از راه دور انجام می شود.
یعنی حتی اعتبار مرحله 44 و نیاز به حضور و بازدید میدانی مودی دیگر لازم نبود. مودیان مالیاتی به صورت الکترونیکی در سامانه مالیاتی ثبت نام می کنند که مسئولیت احراز و تکمیل اطلاعات پرونده ثبتی، تعیین تکلیف واحدهای مالیاتی، احراز و تعیین درج یا معافیت ارزش افزوده و غیره بر عهده سازمان امور مالیاتی است
واجد شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی
از ابتدای سال 1403 تا خرداد ماه کلیه افراد حقیقی که فروش آنها به حد نصاب 14 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است باید فاکتور الکترونیکی صادر و به سامانه مالیاتی ارسال کنند. استفاده مستقیم از سیستم مودیان برای برخی افراد دشوار است. به همین دلیل شرکت های متعددی اقدام به طراحی و پیاده سازی نرم افزار رابط کرده اند
بر اساس ماده 4 قانون ساده سازی تکلیف مودیان، برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و آیین نامه مودیان مالیاتی، اشخاصی که مشمول ارسال صورتحساب نمی شوند، امکان دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران را نخواهند داشت.
افراد این دسته موظفند با استفاده از شناسه کالا/خدمات مندرج در سامانه https://stuffid.tax.gov.ir/ نسبت به صدور فاکتور الکترونیکی با نرخ صفر و ثبت نام در سامانه مدیانی اقدام نمایند
تعهدات صورتحساب الکترونیکی برای اشخاص حقیقی دسته اول
در سامانه مودیان، مسئولیت اشخاص حقیقی بر اساس ضوابط معاملات فصلی به شرح زیر است:
در سال ۱۴۰۳، آستانه فروش خالص کالاها و خدمات برای الزام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به ۱۴ میلیارد تومان (۱۴۰ میلیارد ریال) کاهش یافته است. مودیانی که فروش خالص آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ به این میزان یا بیشتر برسد، از ابتدای دیماه ۱۴۰۳ موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع ۱ یا ۲ و ثبت آن در سامانه مودیان هستند. این تغییرات به منظور افزایش شفافیت مالیاتی و تسهیل نظارت بر تراکنشهای تجاری ایجاد شده است.
این آستانه در سال ۱۴۰۴ به ۱۰ میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.
فروش بالای 14 میلیارد و 400 میلیون تومان تا پایان اسفند 1403 و الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی از 10 تیر 1403.
این قوانین برای پیگیری معاملات دوره ای و افزایش مالیات طراحی شده اند. افراد برای رعایت کامل الزامات قانونی باید این دستورالعمل ها را دنبال کنند
تعداد درخواست بازنویسی روزانه شما از محدوده مجاز فراتر رفته !!! اگه استفاده شما تجاریه، لطفاً نسخه تجاری (PRO) رو تهیه کنید تا بدون محدودیت قادر به استفاده از این سرویس باشید. در غیر این صورت، امکان ارسال درخواست بعدی بازنویسی برای اکانت شما از روز بعد قابل انجام هست. اعتبار رایگان اکانت شما همه روزه در محدوده ساعت 3 بامداد شارژ و قابل استفاده میشه.
تعداد درخواست بازنویسی روزانه شما از محدوده مجاز فراتر رفته !!! اگه استفاده شما تجاریه، لطفاً نسخه تجاری (PRO) رو تهیه کنید تا بدون محدودیت قادر به استفاده از این سرویس باشید. در غیر این صورت، امکان ارسال درخواست بعدی بازنویسی برای اکانت شما از روز بعد قابل انجام هست. اعتبار رایگان اکانت شما همه روزه در محدوده ساعت 3 بامداد شارژ و قابل استفاده میشه
الزامات صورتحساب الکترونیکی برای دسته دوم اشخاص حقیقی در مشاغل حساس
برای دسته دوم افراد، مقررات جدید فاکتور در حوزه های پزشکی، اورژانسی، دارویی، دامپزشکی، فروش تجهیزات پزشکی، حقوقی از جمله وکالت و مشاوره و فروشندگان محصولات و خدمات در زمینه های طلا، جواهرات، پلاتین و سنگ های قیمتی اعمال می شود
این قانون بدون توجه به حجم فروش اعمال می شود و کلیه شرکت های ثبت شده را ملزم به ثبت نام و تشکیل پرونده الکترونیکی برای افزایش شفافیت مالی می کند. با این رویکرد رویکرد جدیدی در اداره امور مالیاتی ایجاد می شود و دقت نظارت بر معاملات بهبود می یابد.
ارسال آسان صورت حساب الکترونیکی با نرم افزار حسابداری
در این مقاله به بررسی کامل مراحل و الزامات ثبت نام در سامانه مودیان پرداخته ایم. ما بر اهمیت دریافت گواهی امضای الکترونیکی، شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ایجاد بستری برای ارسال صورتحساب الکترونیکی تاکید کردیم.
نقش کلیدی نرم افزار حسابداری در تسهیل این فرآیند نیز به ویژه در سهولت ارسال فاکتورهای الکترونیکی برجسته می شود
برای اطلاعات بیشتر و استفاده از این ابزار حرفه ای با کارشناسان ما تماس بگیرید. این گام مهمی برای ساده سازی امور مالیاتی و بهبود مدیریت مالی خواهد بود.
سوالات متداول
زمان ثبت نام سامانه مودیان چه زمانی است؟
اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول مقررات قانون در خصوص ارسال صورتحساب الکترونیکی و صورتحساب فروش موظفند در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نموده و محدودیتی در تاریخ خاصی ندارند.
سامانه مودیان اشخاص حقیقی ثبت نام شده چگونه است؟
ابتدا به آدرس https://tax.gov.ir/action/do/show/2 مراجعه کرده و اطلاعات صفحه را مطالعه کرده و روی دکمه «ثبت نام» در پایین صفحه کلیک کنید.
آدرس ورود به سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
آدرس ورود به سامانه مالیاتی با نام کاربری و ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، https://my.tax.gov.ir/ است.
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان چیست؟
مراحل شامل ثبت نام در سامانه مالیاتی، اخذ گواهی امضای الکترونیکی، اخذ شناسه منحصر به فرد برای فاکتور مالیاتی، اخذ شناسه کالا و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی و تکمیل ثبت نام در سامانه می باشد.