خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟ یکی از معضلاتی که مودیان در تعامل با سامانه مالیاتی با آن روبرو میشوند، خطاهایی است که این پلتفرم اینترنتی نشان میدهد. در این حالت توصیه میکنیم حتما علت اصلی مشکل را درک کرده و برای رفع آن اقدام کنید. برای رسیدن به این هدف، با ما همراه باشید تا به بررسی علل و انواع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی بپردازیم.
منظور از خطا در ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟
همانطور که میدانید، سامانه مودیان یکی از پلتفرمهای الکترونیکی است که از سال 1390 به بعد اجرایی شده و در طول این مدت، گزارشهای متعددی در مورد ارورها و مشکلات آن مطرح شدهاند. این سامانه تنها مرجع تعامل مستقیم مودی با سازمان مالیاتی است. شما میتوانید برای انجام وظایف مالیاتی خود اعم از ارسال اظهارنامههای عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده، ثبت و تغییر اطلاعات کسبوکار و غیره، به این وب سایت مراجعه کنید. به همین جهت میخواهیم در این مقاله، به بررسی برخی خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی بپردازیم. شما میتوانید به کمک آنها برای رفع هرگونه مشکلی که در سامانه مشاهده کنید، اقدام نمایید.
یکی از معایبی که ایجاد سامانههای الکترونیک دارد، عدم انعطاف پذیری آنها است. این موضوع باعث میشود تا در صورت وارد کردن اطلاعات یا ورودیهای نامعتبر، سامانه خطایی را به شما نشان داده و از پیشرفت کار شما جلوگیری کند. البته این موضوع یک نقطه قوت هم به شمار میآید. برخلاف گذشته که درج اطلاعات نادرست باعث میشد تا پرونده در مرحله رسیدگی، دچار ابهاماتی شود، این مشکل در همان مراحل ابتدایی به شما نمایش داده میشود و از نیمه کاره ماندن درخواست شما جلوگیری خواهد شد.
خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی با توجه به برنامه ریزی که برای سیستم انجام شده، متفاوت بوده و میتواند براساس دادههای ورودی شما یا مشکلات خود سیستم باشد. در هر صورت، شما میتوانید برای رفع این خطاها، از طریق مقالاتی نظیر این محتوا و یا تماس با سازمان امور مالیاتی اقدام کنید.
حال با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیتر خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی بپردازیم.
آشنایی با خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی
از جمله خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی که میبایست به آنها توجه نمایید، باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:
- کد خطای 508: این خطا مربوط به نقص اطلاعات پرونده الکترونیکی میشود که معمولا رایج است. زمانی که این خطا را مشاهده میکنید، باید اطلاعاتی که در سامانه مودیان درج کردهاید اعم از محل فعالیت و یا نوع کسبوکار را مشخص کرده و سپس برای رفع خطای 508 اقدام شود. معمولا هنگام مشاهده این خطا، پرونده مالیاتی شما در وضعیت 45 قرار میگیرد که سیستم مانع از ارسال اظهارنامه خواهد شد.
- کد خطای 103: این مورد که در گذشته دیده میشد، بیشتر مربوط به سیستم امنیتی کامپیوتر شما است که در ارتباط با سایتهای مختلف، لایههای امنیتی را ایجاد میکنند. شما باید مواردی همچون فایروال، پروکسی سیستم یا آنتی ویروس خود را در هنگام مشاهده خطای 103 غیر فعال کنید. معمولا زمانی که قصد ارسال نهایی اظهارنامه را داشته باشید، میتوان این خطا را مشاهده کرد.
- کد خطای 50: راه حل رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی بدین صورت است که شما نباید ارسال اظهارنامه را به روزهای انتهایی موکول کنید. معمولا در این مواقع، شاهد ترافیک و بار سنگین روی سرورهای سامانه هستیم که نمیتوانند حجم کامل درخواستها را پذیرش کنند. در نتیجه شما باید یا در روزهای پیشین و یا با تغییر زمان ارسال اظهارنامه (چند ساعت عقب یا جلوتر)، نسبت به ارسال این سند اقدام نمایید.
- کد خطای 500: این خطا زمانی ایجاد میشود که نرم افزار مالیاتی شما، دارای نسخهای قدیمی نسبت به تنظیمات به روز شده سامانه مودیان است. معمولا سامانه مودیان به صورت سالانه یا هر چند ماه یکبار، دارای تغییراتی میشود که نرم افزارهای حسابداری یا غیره باید با آن منطبق شوند. برای رفع این علت قطعی سامانه مالیات یا نرم افزاری که دارید، کافیست سیستم خود را بروزرسانی کنید.
- خطای 504: این مورد مرتبط به پرونده مالیاتی شما میشود. در این حالت شما باید نسبت به تکمیل پروندهای که نزد سازمان دارید اقدام کنید. برای این کار میتوانید به اطلاعات درج شده در سامانه مراجعه کرده و یا نزد اداره مالیات و کارشناس مربوطه به صورت حضوری بروید.
همچنین بخوانید: معرفی انواع اظهارنامه مالیاتی
دیگر خطاهای سامانه مالیاتی در ارسال اظهارنامه
در ادامه بررسی خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی، همچنین میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد که عبارتند از:
- خطای 21: زمانی که امضای شما معتبر نبوده، تاریخ و اعتبار آن منقضی شده و یا مشکلی در خصوص اعتبار سنجی آن وجود داشته باشد، این خطا رخ میدهد.
- خطای 20: این موضوع مرتبط به اطلاعات هویتی مودی است و زمانی رخ میدهد که کد ملی یا کد پستی و شناسه ملی، مشکل داشته باشد.
- خطای 401: اگر نسبت به ارسال اظهارنامه اجاره املاک اقدام میکنید، این خطا نشان دهنده آن میباشد که کد پستی یکی از مستاجرها قبلا ارسال شده است. همچنین این خطا نشان میدهد که پیش از این برای این ملک یک مستاجر وجود دارد.
- خطای 103: در صورتی اتصال اینترنت شما دارای مشکل است و نتوانید به سرورهای سامانه متصل شوید، این خطا قابل مشاهده است.
- خطای 50: در صورتی که سرور در حال به روزرسانی باشد، میتوان این مشکل را مشاهده کرد.
- خطای 10: این خطا نشان میدهد که سرور دارای ترافیک بالا است. توصیه میکنیم چند ساعت یا دقیقه بعد مراجعه کنید.
پرسش های متداول
در انتها راجع به برخی پرسشهای متداول پیرامون خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی میتوان گفت:
- در صورتی که با خطایی آشنا نباشیم، چکار کنیم؟: برای این حالت میتوانید از طریق ارتباط تلفنی با سازمان امور مالیاتی، مشکلات خود را برطرف کنید. برای این کار، به سایت intamedia.ir، صفحه ارتباط با ما مراجعه نمایید. همچنین میتوانید با شماره 1526 تماس بگیرید.
- بهترین راهکار برای جلوگیری از وقوع خطاهای سامانه مودیان چیست؟: راه حلی که ما توصیه میکنیم، استفاده از یک مشاور مالیاتی است. این افراد با تخصص و تسلط کامل، میتوانند برای رفع مشکلات مربوطه و ارسال اظهارنامهها که اطلاعات مختلفی را از مودی دریافت میکنند، به شما مشاوره دهند.