وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟
مشاوره مالیاتی یکی از نیاز های فعالان اقتصادی می باشد. کسب و کار های مختلف و شرکت ها در آغاز و پایان سال مالی نیاز به مشاوره مالیاتی دارند. برای این یک کسب و کار بتواند رشد نماید برنامه ریزی مالیاتی و مشاوره مربوط به آن می تواند بسیار کمک کننده ظاهر شود. افراد قبل از هر کاری می بایست با وظایف و کار های یک مشاور مالیاتی آشنا شوند.
افراد می توانند با استخدام یک مشاوره مالیاتی بسیار از مشکلات خود را فراموش نمایند. زمانی که موضوع مالیات به میان آورده می شود بسیاری از افراد سردرگم می شوند. مالیات و پرداخت آن اخیرا در کشور تبدیل به یک دغدغه شده است. افراد معمولا با قوانین مالیاتی آشنایی ندارند و در مورد محاسبه و پرداخت آن مشکلاتی دارند. زمانی که موضوع بحث مالیات یک کسب و کار بزرگ باشد این مشکل نیز بزرگتر خواهد بود.
قوانین مالیاتی دارای ماده و تبصره هایی است که فقط افراد متخصص بر آن ها تسلط دارند.
اولین و مهم ترین وظیفه ی یک مشاوره مالیاتی توانایی حل و فصل کردن پرونده های مالیاتی است. زمانی که این توانایی در یک مشاور وجود داشته باشد می توان گفت که استخدام وی کاملا منطقی می باشد.
مورد دیگری که می بایست در ارتباط با وظایف یک مشاوره مالیاتی ذکر گردد مربوط به تنظیم گزارش ها است. یک مشاور مالیاتی وظیفه دارد تا گزارش هایی تنظیم کند که به کمک کارکنان شرکت بیاید و از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد.
قابل ذکر است که مشاور مالیاتی وظیفه دارد محاسبات مالیاتی را به صورت دقیق انجام دهد. این موضوع نیز بسیار مهم می باشد و در صورتی که به درستی انجام نشود مشکلاتی از قبیل جریمه مالیاتی در انتظار صاحبین کسب و کار خواهد بود. بنابراین باید در استخدام مشاوره مالیاتی نهایت دقت را به عمل بیاورید و افراد دارای مهارت و تجربه را به کار بگیرید.
مزیت های استخدام یک مشاوره مالیاتی
استخدام مشاوره مالیاتی دارای مزیت های مختلفی می باشد و شامل یک یا دو مورد نیست. اولین و مهم ترین مزیت استخدام مشاوره مالیاتی مربوط به پرداخت درست و به موقع مالیات است. به این ترتیب که افراد با استخدام یک فرد خبره در این زمینه می توانند مقدار مالیات کسب و کار خود را به دقیق ترین شکل ممکن محاسبه کنند. پس از محاسبه مقدار دقیق مالیات افراد می توانند از دانش مشاور خود استفاده کنند و مقدار مالیات خود را کاهش دهند. در وهله بعدی افراد می توانند با استفاده از توانایی مشاور مالیاتی خود اقدام به تعیین زمان کافی برای پرداخت مالیات کسب و کار خود نمایند.
یکی از بهترین مزیت هایی که استخدام مشاور مالیاتی دارد عدم پرداخت جرایم مالیاتی است. یک مشاور خبره می تواند اقدامات مربوط به محاسبه و پرداخت مالیات را به بهترین شکل انجام دهند. تمامی اقدامات یک مشاور مالیاتی در راستای قانون بوده و هیچ تخلفی انجام نمی گیرد. همین موضوع می تواند از تخلفات سهوی که ناشی از عدم تسلط به قوانین مالیاتی است جلوگیری می کند.
مورد دیگری که می بایست در ارتباط با مزیت های استخدام مشاور مالیاتی ذکر گردد رشد کسب و کار است. زمانی که یک مشاور مالیاتی مقدار مالیات را با استفاده از روش های قانونی کاهش می دهد در واقع به نوعی بودجه مورد نیاز یک کسب و کار را افزایش می دهد. افراد می توانند از موضوع در جهت رشد کسب و کار خود استفاده کنند.
صرفه جویی در زمان و هزینه های مختلف از جمله دیگر مزیت های استخدام مشاور مالیاتی است. افرادی که صاحب کسب و کار های بزرگ هستند معمولا نیاز به برون سپاری بخش های مختلفی از کسب و کار خود دارند. با برون سپاری بخش مالیات افراد می توانند در زمان و هزینه های مختلف صرفه جویی نمایند.
در یک جمع بندی کلی و مختصر باید گفت که استخدام مشاور مالیاتی دارای مزیت های زیادی است و انجام این کار خصوصا برای کسب و کار های بزرگ نیاز بوده و دارای ارزش می باشد.
همچنین بخوانید: مهمترین اصنافی که به مشاوره مالیاتی نیاز دارند
هزینه های مربوط به مشاوره های مالیاتی
هزینه های مربوط به استخدام مشاور مالیاتی منحصر به فرد است و به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. اولین مورد مربوط به خدماتی است که می خواهید از فرد مشاور دریافت کنید. افراد می بایست در مرحله اول لیست خدمات مورد نیاز خود را آماده کنند. با توجه به این لیست مشخص می گردد که هزینه های مربوط به مشاوره مالیاتی چقدر خواهد شد.
مورد دیگر شرکت مالیاتی است که افراد نیاز به خدمات آن دارند. معمولا شرکت های مختلف در زمینه ارائه خدمات مالیاتی هزینه های متفاوتی نسبت به یکدیگر از مشتریان خود دریافت می کنند. توصیه می شود از خدمات شرکتی استفاده کنید که دارای سابقه کافی، کارکنان خبره و خدمات با کیفیت است.
همچنین گفتنی است که ارائه خدمات با هزینه های بالا دلیل بر کیفیت خدمات نخواهد بود. بهتر است افراد خدمات مربوط به مشاوره مالیاتی را از شرکت و یا متخصصی دریافت کنند که هزینه های معقولی از مشتریان در قبال خدمات خود دریافت می کنند.
نکته دیگری که باید ذکر گردد مربوط به پیچیدگی پرونده های مالیاتی است. هر چه پرونده های مالیاتی سنگین تر و پیچیده تر باشد برای حل و فصل آن می بایست هزینه های بیش تری متقبل شد.
حل و فصل کردن مشکلات مالیاتی توسط مشاورین در شهرستان ها معمولا کم تر است.
جمع بندی
استخدام مشاوره مالیاتی دارای مزیت های منحصر به فرد و زیادی می باشد. مشاورین مالیاتی وظایف و توانمندی هایی دارند که به درد کسب و کار های زیادی می خورد. افراد می بایست در وهله اول یک شرکت مالیاتی مناسب و یک مشاور مالیاتی خبره برای کارهایشان استخدام کنند.
در صورتی که انتخاب خوبی در این زمینه به عمل نیاید شاهد صرف هزینه های بیهوده خواهید بود.
پس از استخدام یک فرد و یا شرکت مناسب می توانید از مزیت های آن بهره مند شوید. توصیه می شود که اگر دارای تخصص در زمینه قوانین مالیاتی نمی باشید حتما از یک فرد متخصص برای پیشبرد مقاصد مالیاتی خود کمک بگیرید.
شک نداشته باشید که هزینه های مربوط به مشاوره مالیاتی کم تر از هزینه های اشتباهات مالیاتی می باشد.