مدیریت بحران در حسابداری رستوران چیست؟ چه نکاتی را باید در زمان مدیریت بحران در نظر بگیریم؟ اگر شما هم قصد دارید پاسخ این پرسشها را بدانید، با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به آنها صحبت کنیم. وضعیت بحران در حسابداری از شرایطی است که معمولا در اثر حوادث غیر مترقبه و تصمیمات نادرست مدیران ایجاد میشود.
منظور از بحران در حسابداری چیست؟
برای بررسی موضوع این مقاله که راجع به مدیریت بحران در حسابداری رستوران است، ابتدا باید با مفهوم بحران آشنا شوید. بحران، واژهای است که بسیاری از کسبوکارها ممکن است در اثر سوء مدیریت یا ایجاد اتفاقات غیرمنتظره مانند اپیدمی کرونا، تحریمها و مسائلی از این قبیل، با آن روبرو شوند. در ابتدا راجع به اینکه بحران در حسابداری چیست باید به تعریف زیر اشاره کرد:
- بحران مالی وضعیتی است که در آن، داراییهای افراد به صورت غیر منتظرهای از دست میرود. همچنین در صورتی که شرکت ما به عنوان یک کسب و کار دارای مشکلی در پرداختهای جاری شده و یا نتواند بدهیهای کسبوکار را برطرف کند، به چنین وضعیتی دچار خواهد شد.
نکته: عدم توانایی خرید وسیلهای که خواسته ما است، بحران مالی محسوب نمیشود. بلکه عدم توانایی در پرداخت تعهدات، نمونهای از بحران مالی میباشد.
تاریخچه بحران مالی در سطح کوچک همواره در زندگی انسانها وجود داشته و از زمانی که شرکتها به وجود آمدهاند، ایجاد شده است. با این حال در خصوص اینکه بحران مالی در چه زمانی اولین حالت رسمی خود را در سطح وسیع تجربه کرد، میتوان به بحران اعتباری سال 1772 اشاره نمود. این موضوع پس از استعمار بزرگ و در انگلستان ایجاد شد.
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالاتی که با موضوع economic crisis ارائه شدهاند را مطالعه کنید.
آشنایی با مدیریت بحران در حسابداری رستوران
پادزهر بحران، مدیریت آن است. هرچند که عامل جلوگیری از این اتفاق، تدابیر و مدیریت کارآمد مجموعه میباشد. منظور از مدیریت بحران، مجموعه اقداماتی است که معمولا در قالب استراتژیها و اقداماتی برنامه ریزی شده صورت میگیرند تا مشکل ایجاد شده را خنثی کنند.
مدیریت بحران در حسابداری رستوران به خصوص در زمانهایی اعم از وقوع بلایای طبیعی، بیماریهای همه گیر، اختلال در زنجیره تامین و یا کاهش ناگهانی فروش اهمیت دارد. مدیریت بحران تضمین میکند که بتوانید با چالشهای ایجاد شده کنار آمده و خساراتی که وجود دارند را به حداقل برسانید. سپس ثبات عملیاتی را به کسبوکار خود بازگردانید.
مهمترین عناصری که مدیریت بحران در حسابداری رستوران دارند، عبارتند از:
- مدیریت جریان نقدی: در این بخش، تلاش میشود تا با کنترل بر جریانهای نقدی که میتوانند ضروریات شما را تامین کنند و هزینههای مجموعه شما را برطرف نمایند، سطح بحران را کمتر کرد. در حقیقت شما به عنوان حسابدار یا مدیر مالی تلاش میکنید تا جریان نقدی را روی مسائل مهمتر هدایت کنید.
- اولویت بندی: یکی دیگر از عناصر اصلی مدیریت بحران در حسابداری رستوران، اولویت بندی هزینهها و بودجه شما است. در این حالت شما باید هزینههای غیر ضروری را مدیریت کرده و برای کاهش آنها اقدام کنید. مواردی که میتوان به تعویق انداخت را مشخص نموده و آنها را در زمانی دیگر تسویه نمایید. شما باید بودجه تامین شده را برای هزینههای اضطراری و ایجاد راهکاری جهت کاهش هزینه یا افزایش سود در نظر بگیرید.
- کنترل هزینهها: یکی دیگر از عناصر اصلی مدیریت بحران در حسابداری رستوران، توجه به هزینههای متغیر اعم از غذا، نیروی کار و مخارج تولید است. همچنین شما میتوانید تدابیری را برای کاهش موقت هزینهها و افزایش بهره وری تولیدات خود در نظر بگیرید.
دستیابی به چنین تدابیری در بخش مدیریت بحران رستوران به همراه سلسله مراتبی که دارد، تنها از عهده یک کارشناس و مدیر مالی با تجربه بر میآید. همچنین این افراد با تکیه بر تجربیاتی که دارند، از وقوع بحرانهای مالی جلوگیری میکنند.
نکات مدیریت بحران در حسابداری رستوران
حال که مفهوم و عناصر اصلی مدیریت بحران در حسابداری رستوران را درک کردیم، بد نیست نکاتی را در این زمینه نیز بیان کنیم که عبارتند از:
- یکی از روشهایی که میتواند از وقوع بحرانهای مالی جلوگیری کند، تنوع بخشیدن به درآمدها است. ما در مقالهای جداگانه، راههایی را برای بیشتر کردن درآمد رستورانها بیان کردهایم که توصیه میکنیم حتما آن را مطالعه کنید.
- استفاده از بیمه و صندوقهای ذخیره اضطراری، 2 ابزار مهم برای مدیریت بحران در حسابداری است که میتوانید از آنها برای چنین مواقعی استفاده کنید. البته شما باید استفاده از این بودجه را به عنوان ذخیره کمکی، پس از اولویت بندی هزینهها در نظر بگیرید. بسته به اینکه سود شما چقدر است، مقدار ذخیره بودجه متفاوت خواهد بود.
- دریافت مشاوره مالی یکی دیگر از کارهایی است که اکیدا توصیه میکنیم برای جلوگیری از وقوع مشکلات مشابه و ایجاد بحرانهای مالی از آن بهره ببرید. توصیه میشود همواره بخشی از سود خود را برای رشد و حفظ کسبوکارتان صرف نمایید. مشاورین مالی به شما کمک میکنند تا بتوانید کسبوکار خود را به نقاط سر به سر برسانید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. از سوی دیگر آنها میتوانند استراتژیهای جایگزین را برای شما معرفی کنند.
- از تدابیر دیگری که مربوط به بخش حسابداری نیست اما باید کسبوکار مربوطه آن را مدنظر داشته باشد، میتوان به ارتباط با ذینفعان اشاره نمود. در این حالت سخنگوی مجموعه شما و یا مدیر کسبوکار باید بتواند وضعیت مدیریت شده را به شیوه صحیح به اطلاع طلبکاران و سرمایه گذاران برساند.
- رعایت اصول مدیریت حسابداری به خصوص در تجزیه و تحلیل بهای تمام شده، حجم سود و ضرر و ارائه گزارشها به مدیران مالی، میتواند در شرایط بحرانی یا وضعیتی که در آستانه بحران قرار دارید، به شدت مفید باشد.
شما کاربران میتوانید برای مطالعه نکات مهم مدیریت بحران در حسابداری از تجربیات تیم اکانتیک و متخصصین این مجموعه استفاده کنید.
همچنین بخوانید:اهمیت آموزش کارکنان رستوران در کاهش هزینه ها
پرسش های متداول کاربران
برخی از پرسشهای متداول شما کاربران راجع به مدیریت بحران در حسابداری رستوران عبارتند از:
- برای مدیریت بحران رستوران، چه افرادی مسئولیت دارند؟
تیم حسابداری مجموعه، مدیر مالی و صاحب کسبوکار جزو کسانی هستند که در این بخش باید همکاری کنند. تصمیمات این گروه برای سایر بخشها به خصوص قسمت فروش مهم است.
- چگونه بهترین عملکرد را در مدیریت بحران داشته باشیم؟
اصلیترین عامل موفقیت در چنین وضعیتی، تجربیاتی است که مدیران دارند.