حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

چالش های مدیران مالی

چالش های مدیریت مالی

فشارهایی که در سال‌های اخیر روی مدیران امور مالی قرار دارد، قابل چشم پوشی نیست. چرا که این فشارها روی کسب و کار تاثیر زیادی داشته و ممکن است به آن ضربه مهلکی وارد کند. شما به عنوان یک مدیر امور مالی کاربلد باید بتوانید این چالش‌ها را به نحو احسن کنار بزنید. این کار مستلزم استفاده از تکنیک‌های بروز است. برای افزایش عملکرد با کیفیت باید راهکارهای سابق کنار گذاشته شوند.

دلایل اهمیت مدیریت مالی در سازمان‌

به این نکته توجه کنید که انتظارات سازمان‌ها از مدیران مالی در طول زمان بیش‌تر شده است. در گذشته واحد مالی درشرکت‌ها یک واحد جدا و متمایز بود و به صورت سنتی اداره می‌شد. همچنین امور مالی تمرکزش را روی انجام وظایف خود قرار می‌داد. با گذشت زمان و پیشرفت سازمان‌ها مدیران مالی به این موضوع احتیاج دارند که به تجربیات گذشته خود تجدید نظر داشته، در مسیر رشد حرکت کنند و مشارکت بیشتری با بقیه واحدها داشته باشند. همچنین جهت گیری استراتژی مالی را ارائه دهند تا بتوانند در تصمیم گیری‌های سطح بالای شرکت، دست داشته باشند. تمامی سازمان‌‌ها علاوه بر وظایفی که یک مدیر مالی انجام می‌دهد، می‌توانند از عملکرد بالای آن بهره‌مند شوند. به صورت کلی یک مدیر مالی بر سلامت مالی یک سازمان نظارت داشته و باید مطمئن شود که آن‌ها روند مطمئنی برای حیات خود پیش گرفته اند. وظایف سازمان‌ها نظارت بر جریان نقدی، تعیین سودآوری، مدیریت هزینه و تولید اطلاعات مالی دقیق است.

تاثیر موفقیت مدیر مالی روی موفقیت سازمان ها

همانطور که می‌دانید موفقیت مدیران مالی برای سازمان‌ها ارزش و اهمیت زیادی دارد. این اهمیت شامل حجم، سرعت و تنوع داده‌ها می‌شود. یکی از اصلی‌ترین شاخص‌ها برای سنجش موفقیت هر سازمانی، عملکرد مثبت و رو به رشد واحد مدیریت مالی در یک سازمان است. بنابراین باید از یک سمت چالش‌ها و موانعی که پیش روی سازمان قرار دارد را شناسایی کرده و برای هر کدام چاره‌ای داشته باشد. به همین علت هم چند چالش اصلی و اساسی که مدیران مالی شرکت‌ها با آن روبرو هستند را باید مورد بررسی قرار داد.

چالش های مدیران مالی سازمان ها

همانطور که اشاره شد، برخورد مدیران مالی با چالش‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. از جمله چالش‌ها و مشکلات موجود برای مدیران مالی به شرح زیر است.

تداخل و یا مشارکت نکردن تمامی افراد سازمان در فرآیندها

یک سری فرآیند در سازمان‌ها اتفاق می افتد که به بودجه و برنامه ریزی راه پیدا می‌کند و همین عامل مانع از مشارکت تمامی افراد در این فرآیندها می‍‌شود. چالشی که در این مورد مدیران مالی با آن روبرو هستند، این است که چگونه از طریق برنامه ریزی مناسب از تداخل فرایندهای بخش‌هایی مانند تولید، فروش و آنچه که اتفاق می‌افتد به درستی پیش بینی کرده و مشارکت افراد در زمین‌های مختلف را تقویت کنند.

  • راهکار موجود برای این چالش: مدیران مالی باید با استفاده از همکاری سایر واحدهای سازمانی  و مشارکت بیش‌تر افراد عملیات بودجه و برنامه ریزی را به هم پیوند و ارتباط دهند. همچنین مدیران مالی می‌توانند هر کدام از فرایندها را با دقت بیش‌تری مورد ارزیابی قرار داده تا در آن‌ها تداخلی ایجاد نشود و در نتیجه افراد متخصص را برای اصلاح هر کدام از این فرایندها و برنامه ریزی مستمر اختصاص دهد.

عدم تشخیص محرک های کلیدی سازمان‌ ها

مدیران مالی در اکثر اوقات سعی دارند بیشتر واحد سازمانی خود را به عنوان جزیره‌ای در میان بقیه سازمان‌هایی ببینند که قادر به همکاری موثر با واحدهای کسب و کار برای تعیین محرک کلیدی نیستند. همین عامل باعث عدم ایجاد ارتباط صحیح بین محرک‌های کلیدی و واحدهای سازمانی می‌شود. بنابراین سازمان نمی‌تواند در مورد مسائل آینده نگری کند.

  • راهکار چالش: همه مدیران مالی در رابطه با این چالش باید بتوانند رویکرد سازمان محور در پیش بگیرند و خودشان را با سازمان پیش ببرند. همچنین نباید خود را از سازمان جدا بدانند. در نتیجه شما می‌توانید سناریوهای زیادی پیش رو داشته باشید، تا بتوانید با آزمایش فرضیه‌های بیشتر در سازمان آینده نگری کنید. مثلا اگر چالشی مانند افزایش هزینه پیش رو باشد، در این صورت چه تاثیری روی نیروی کار می‌گذارد. با وجود این چالش مدیر مالی باید سناریو مختلفی برای هر تغییری بچیند.

دیر سازگار شدن با تغییرات

برخی از کارکنان مالی و همچنین مدیران مالی معمولا خود را با تغییر شرایط وفق نمی‌دهند یا این اتفاق به سختی انجام می‌شود. به خصوص زمانی‌که محصول یا یک خدمت جدید قرار است به بازار عرضه شود، این مقاومت در برابر تغییر را بیش‌تر حس می‌کنید. ممکن است در این موقعیت بگویید:

  • انجام این کار زمان زیادی از ما می‌گیرد.
  • راه دیگری برای این‌کار وجود ندارد
  • انجام کار دارای ریسک بالایی است.

راهکار این چالش: یکی از بهترین راه‌کارها برای شما این است که تغییراتی که در سازمان می‌دانید رخ می‌دهد را با تجزیه و تحلیل‌های مالی همراه کنید، تا بتوانید روی تغییرات به صورت دقیقی متمرکز شوید. مثلا اگر شما به عنوان تیم مالی با شرکت‌های معتبر همکاری کنید، به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که محرک‌های تغییر چیست؟ همچنین به این درک می‌رسید که کجا چگونه کیفیت محصول یا خدمات سازمانتان را بهبود ببخشید.

فراهم کردن منابع مالی برای پروژه ها

اگر سازمان شما بخواهد در یک ماه معین نیرویی استخدام کند، احتمالا قرار است دو ماه زودتر این تصمیم را بگیرد و همچنین می‌داند که جذب نیرو احتمالا تا ماه‌های بعدی نیز طول می‌کشد. همچنین این مسئله برای جذب بودجه سازمان هم صدق می‌کند. در این شرایط ممکن است فشار زیادی روی مدیران مالی باشد و همچنین نگرانی جمعی سازمان بالا می‌رود. به دلیل این‌که با تامین نشدن منابع مالی مناسب، ممکن است کل پروژه از دست رود.

  • راهکار چالش: بهتر است به صورت مستمر در مورد گرفتن منابع مالی در پروژه‌های مالی مهم با مدیران عالی گفتگو داشته باشید. زمانی که به صورت منظم و برنامه ریزی شده با مدیر مربوطه صحبت کنید به اندازه کافی می‌توانید در این مواقع تصمیمات درستی بگیرید.

تاثیر دانش فنی دیجیتال برای رشد مدیران امور مالی

برای این که یک مدیر مالی موفق باشید، جهت اجرای اولویت‌ها مهم نیاز دارید تا فناوری دیجیتال را بهتر درک کنید. این‌کار به درک دو فناوری مهم دارد:

  • بلوک چین: این فناوری اجازه می‌دهد داده‌ها با دفتر کل غیرمتمرکز مبادله شوند و می‌تواند گزارشگری سازمان شما بسیار تغییر دهد.
  • اتوماسیون پیشرفته رباتیک: این فرایند خودکار شدن کارها و کاهش هزینه فرایند دفتری را به دنبال دارد.

همچنین استفاده از نرم افزار حسابداری و مالی یکی از آیتم‌های مهمی است که در بخش اولویت‌های صنعتی محسوب می‌شود. چرا که فرصت رشد را از طریق ارائه کردن محصولات جدید، مدل‌های تحویل کالا و همچنین تبدیل محصول در بازار جدید فراهم می‌کند. شما باید به عنوان مدیر امور مالی بدانید که چگونه شرکت می‌بایست با استفاده از راهبرد دیجیتالی به ارائه خدمات و تحویل کالا برای تغییرات جدید حرکت کند. شما میتوانید از طریق استفاده از دانش دیجیتالی مسائلی مانند پیامد مالیاتی در دنیا، چگونگی فروش کالاها و خدمات و همچنین تحلیل رقبای جدید مورد ارزیابی قرار دهید.

حل چالش های مدیران امور مالی در سازمان ها

هر مدیر امور مالی سازمان‌ها با یک سری چالش‌هایی مواجه است که می بایست به تنهایی یا کمک سایر اعضای مجموعه آن‌ها را برطرف سازد. به طور کلی 4 چالش اصلی که مدیران امور مالی با آن‌ها درگیر هستند عبارت اند از عدم مشارکت افراد سازمان در فرایندها، عدم تشخیص محرک کلیدی سازمان، عدم سازگاری با تغییرات و مشکل تامین منابع مالی در سازمان. شما با راهکارهای مناسب می‌توانید این موانع را از سر راهتان بردارید تا به رشد سازمان کمک شایانی کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *