مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران چیست؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا دلیل داشتن مشاوره مالیاتی برای رستورانها را بررسی کنیم. رستورانها و اغذیه فروشیها از جمله مراکز خدماتی مهمی هستند که به دلیل تراکنشهای بالا و ارائه خدمات مرتبط با وضعیت سلامتی مردم، زیر ذره بین نهادهای مختلف میباشند. مشاورین مالیاتی میتوانند به شما کمک کنند تا در یکی از جنبههای نظارتی دولت بر این کسبوکارها، از جرایم و هزینههای بیش از حد جلوگیری شود.
چرا داشتن مشاور مالیاتی رستوران ضروری است؟
آیا تا به حال به فکر ایجاد کسب و کار فروش مواد غذایی بودهاید؟ جدای از تمامی پیش نیازها و دغدغههای آن نظیر مکان، وسایل و تجهیزات در بخش پذیرایی، پخت و ثبت پذیرش مشتری، نیروی کار ماهر و ساده و سرمایه اولیه که همگی پشتوانه شکل گیری این کسبوکار هستند، یک نگرانی مهم نیز برای صاحبین این بیزینسها وجود دارد.
مالیات، یک هزینه مهم برای این مشاغل است که خود به 2 نوع تقسیم میشود. مالیات بر عملکرد کسبوکار و مالیات بر ارزش افزوده. نوع اول به صورت سالیانه در خرداد ماه هر سال (برای اشخاص حقیقی و صنوف با ارسال اظهارنامه) مشخص شده و نوع دوم، به صورت اجباری توسط شما از مشتری نهایی اخذ و در فاصله زمانی 15 روز پس از پایان هرفصل به دولت پرداخت میشود.
همین ابتدا ذکر کنیم اگر صاحب تالار پذیرایی، چلوکبابی، رستوران با سالن، اغذیه فروشی زنجیرهای و … هستید، مکلف به قانون مالیات ارزش افزوده میباشید. شما باید 10% هزینه اصلی محصولات خود را به عنوان مالیات ارزش افزوده از مشتری دریافت کرده، بدون آنکه آن را مصرف کنید، پس از پایان هر فصل به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید. در غیر اینصورت، شما مکلف به پرداخت جریمه به مقدار 50% از مالیات متعلقه هستید.
اگر چنین قانونی را نمیدانستید و تاکنون عمل نمیکردید، این نشان دهنده آن است که از قوانین مالیاتی در کسبوکار خود اطلاع نداشتید. پس با توجه به این جریمه، قوانین و دغدغهای که همگی مربوط به مالیات میشوند، اهمیت داشتن مشاور مالیاتی را درک کردید.
مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران چیست؟
با فهم اهمیت این موضوع، حال میخواهیم مزیت های استخدام مشاور مالیاتی برای رستورانها را بیان کنیم. در این خصوص موارد بسیار مهمی وجود دارند که توجه نکردن به آنها، هم منجر به عدم رعایت قانون شده و نیز جریمههایی در پی دارد.
- رعایت قوانین و جلوگیری از جریمه شدن: همانطور که گفتیم، امور مالیاتی بر اساس یکسری قوانین اجباری تعریف میشوند که عدم رعایت آنها منجر به قانون شکنی و ایجاد جریمه خواهد شد. تنها راهکاری که میتواند به صورت موثر از چنین رخدادهایی جلوگیری کند و کسبوکار شما را از گزند جرایم مالیاتی حفظ نماید، استخدام مشاوره رستوران داری و مالیاتی است.
- کم کردن هزینه مالیات: اگر جزو کسبوکارهایی هستید که مالیات بالایی برای شما تخمین زده میشود، این موضوع چند علت دارد. اول آنکه شما تبصره صد رد کردهاید و کل فروش خود را به عنوان درآمد به سازمان معرفی نمودید. در حالیکه کل مبلغ فروش شما صرفا سودتان نیست و باید هزینههایی را از آن کم کنید. دوم آنکه بدون ارائه اسناد و مدارک، نتوانستهاید هزینههای قابل قبول مالیاتی را به سازمان اثبات کرده و در نتیجه مبالغ مذکور جزوی از درآمد شما تلقی شدهاند که شامل مالیات میشوند. این دو عامل اصلیترین علل افزایش هزینه مالیات هستند. از مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران آن است که میتواند با مهارتهای خود، در هر 2 بخش میزان مالیات را کمتر کند.
- مدیریت امور مالی: سومین مورد از مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران، پیش بینی هزینههای مالیات کسبوکار است. صاحبین رستورانها میتوانند با یک جمع و تفریق، هزینههای کسبوکار خود نظیر قبوض خدماتی، هزینه کارگران و غیره را محاسبه کنند. با این حال بررسی و تخمین هزینه مالیاتی تا حدودی پیچیدهتر بوده و باید با استفاده از چند تبصره و ماده مالیاتی، هزینهها را از کل درآمد کسر و ضرایب خاصی را روی آن اعمال نمود. مشاور مالیاتی میتواند هزینه مالیات تخمینی شما در سال گذشته را محاسبه کرده و اعلام کند. سپس شما میتوانید به درستی برای مدیریت امور مالی خود و اختصاص بودجه تصمیم گیری کنید.
نکته: وجود یک واحد حسابداری میتواند مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران را کامل نماید. چراکه به مشاورین مالیات کمک میکند تا با دردسر و هزینه کمتری برای محاسبه و کاهش مالیات اقدام کنند.
آیا نداشتن مشاور مالیاتی رستوران ضرر می زند؟
حال که فهمیدیم مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران چیست، لازم است در مورد عواقب عدم استفاده از خدمات آنها نیز نکاتی را مطرح کنیم. این خود میتواند پاسخی بر این باشد که چرا مشاور مالیاتی رستوران داشته باشیم؟
بله؛ نداشتن مشاور مالیاتی از چند جهت به شما ضرر خواهد زد. اول آنکه اعتبار مالیاتی شما نزد سازمان زیر سوال رفته و بررسی حسابهای شما در اظهارنامههای بعدی با سخت گیری بیشتری انجام میگیرد. در ثانی، با توجه به مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران، عدم استفاده از خدمات این افراد میتواند پرداخت مبالغ اضافی مالیات را منجر شود. توجه کنید که در پرداخت مالیات، شما روی هزینهای که برای رستوران کردهاید مالیاتی پرداخت نمیکنید. این مهم است که یک مشاور مالیاتی در کنار شما باشد تا با کسر یکسری مخارج، فروش شما را به طور دقیق در سامانه مودیان ثبت کند.
همچنین دلیل سومی که میتوان برای این پاسخ “بله” بیان کرد، عدم تعیین اصولی مالیات شما است که منجر به بیشتر شدن هزینه مالیات میشود. بیشتر کسبوکارهایی مانند رستورانها به دلیل هزینههای اولیهای که برای شغل خود دارند، باید اظهارنامه تنظیم کنند. در اکثر موارد هرچقدر اطلاعات اظهارنامه دقیقتر باشد، شما مالیات کمتری را پرداخت میکنید. نقش مشاور مالیاتی و واحد حسابداری در این بخش و تنظیم اظهارنامه نیز بسیار مهم خواهد بود.
توصیه ما به صاحبین کسبوکاری که از مالیات میترسند آن است که به جای واهمه داشتن از این هزینه، که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، آن را بپذیرند. در صورتی که امور مالی به درستی ثبت و مدیریت شود، هزینه مالیات نسبت به سود، زیاد نخواهد بود.
همچنین بخوانید: آشنایی با خدمات مشاور مالیاتی رستوران
جمع بندی
در این مقاله تلاش کردیم مزایای استخدام مشاور مالیاتی رستوران را بیان کنیم. فرقی نمیکند در چه بخشی از صنعت مواد غذایی، رستوران و خدمات مرتبط به آن فعالیت میکنید. همواره یک یا چند جلسه مشاوره مالیاتی، به خصوص در سال اول میتواند شما را از سردرگمی درآورد. سپس میتوانید با کمک یک مشاوره مالیاتی دیگر، تکالیفی که باید انجام دهید یا مدارکی که باید نگهداری کنید را به صورت کامل درک نمایید. در نهایت آنچه در ذهن خود از مالیات متصور شدهاید، از بین رفته و دیگر واهمهای نخواهید داشت.