حساباتو تیک کن

خیابان ولیعصر - روبروی پارک ملت - برج سایه - طبقه هفتم - واحد یک

چگونه بهای تمام شده یک غذا یا نوشیدنی را محاسبه کنیم؟

نحوه حسابداری بهای تمام شده رستوران

محاسبه بهای تمام شده غذا، یکی از موضوعات مهم، در حسابداری رستوران است. بر اساس آمار جهانی، درصد سود غذا و نوشیدنی در رستوران‌ها، بین 28 الی 32 درصد متغیر است و در بهترین حالت به 45 درصد می‌رسد. در این مقاله قصد داریم نحوه حسابداری بهای تمام شده رستوران را به شما عزیزان آموزش دهیم. پس اگر می‌خواهید با نحوه مدیریت هزینه‌های رستوران آشنا شوید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

محاسبه بهای تمام شده غذا و نوشیدنی در رستوران، موجب کنترل هزینه‌ها و در نتیجه صرفه جویی در هزینه‌های غیرضروری و افزایش سود می‌شود. یکی از اصلی‌ترین وظایف حسابدار رستوران، محاسبات اولیه بهای تمام شده با استفاده از فرمول‌های مناسب در کسب و کارهای مرتبط با رستوران است.

محاسبه بهای تمام شده غذاهای رستوران؛ یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد

برای اندازه‌گیری اینکه یک رستوران چقدر در مدیریت هزینه‌های خود موفق عمل کرده است، ابتدا باید بدانید که هزینه‌های غذای یک رستوران روی کاغذ (از نظر تئوری)، بر اساس هزینه‌های مواد اولیه موجود چقدر است. بعد از آن باید هزینه بهای تمام شده واقعی غذا را محاسبه کنید و با هزینه‌ای که از محاسبات تئوری به دست آورده‌اید، مقایسه کنید. لازم به ذکر است که برای مقایسه درست این دو هزینه، باید هر دو را در یک دوره معین محاسبه کنید. اگر تفاوت این دو مورد خیلی زیاد باشد، باید برای کاهش این اختلاف و در نتیجه افزایش سودآوری رستوران، به شدت تلاش کنید.

چالش اصلی محاسبه بهای تمام شده در رستوران چیست؟

حسابداری رستوران، با توجه به تغییرات قیمت آیتم‌های عرضه شده در منو، کار مشکل و چالش برانگیزی است. محاسبه بهای تمام شده غذا و رستوران، از جمله مواردی است که به دلیل تغییرات قیمت مواد اولیه غذاها و نوشیدنی‌ها، کار مشکل و طاقت فرسایی است. اما با توجه به اینکه محاسبه بهای تمام شده غذاها در رستوران برای سنجش عملکرد رستوران ضروری است و به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد رستوران شناخته می‌شود، به هیچ عنوان نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.

درواقع حسابداران و مدیران رستوران باید نتایج حسابداری بهای تمام شده رستوران را با هزینه ‌ایده آل برای تهیه غذا مقایسه کنند. از این طریق می‌توانند میزان سودآوری رستوران را به درستی محاسبه کنند و در صورت نیاز استراتژی کاهش هزینه‌های رستوران را مشخص کنند.

نحوه محاسبه بهای تمام شده غذاها در رستوران از نظر تئوری

برای محاسبه این هزینه، به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • هزینه غذا برای هر آیتم در منو، با محاسبه بسیار دقیق از مقدار و هزینه هر یک از مواد تشکیل دهنده که در هر آیتم منو به کار برده شده است، از جمله هزینه‌های بسته‌بندی محاسبه می‌شود.
  • آیتم‌های فروش رفته در یک دوره خاص که با استفاده سیستم حسابداری شما به سادگی مشخص می‌شود.
  • کل فروش در یک دوره خاص  

بهای تمام شده غذاها در رستوران از نظر تئوری = [(هزینه آیتم الف * تعداد آیتم‌های فروش رفته الف) + (هزینه آیتم ب * تعداد آیتم‌های فروش رفته ب) + …] / کل فروش در یک دوره خاص

از آنجایی که هر رستوران تعداد زیادی اقلام فروخته شده و مواد تشکیل دهنده زیادی برای هر کالا دارد، انجام محاسبه بهای تمام شده غذا در رستوران‌ها به صورت دستی بسیار دشوار است. اما خبر خوب این است که شما با استفاده از مشاوره حسابداری رستوران و یک برنامه حسابداری مناسب، می‌توانید با دقت بالا در سریع‌ترین زمان ممکن این گزارش را تهیه کنید.

فرمول محاسبه بهای تمام شده در رستوران

بهای تمام شده رستوران، هزینه نهایی و واقعی غذاهای تهیه شده در رستوران شما را مشخص می‌کند. برای محاسبه بهای تمام شده غذا در رستوران، باید موجودی به صورت دقیق و منظم اندازه گیری شود. برای محاسبه بهای تمام شده رستوران به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • موجودی اولیه یا کل بهای تمام شده موجودی در ابتدای دوره. لازم به ذکر است که هزینه چیزی تغییر کرده است، باید آخرین قیمت ثبت شده برای کالا در محاسبات استفاده شود.
  • موجودی جدید خریداری شده، یا کل هزینه موجودی خریداری شده در طول دوره.
  • کل هزینه آیتم‌هایی که تا پایان دوره بدون استفاده باقی مانده‌اند.
  • کل فروش در یک دوره خاص 

بهای تمام شده غذاها در رستوران = [(موجودی اولیه + موجودی جدید خریداری شده) – (هزینه آیتم‌هایی که تا پایان دوره بدون استفاده باقی مانده‌اند) + …] / کل فروش در یک دوره خاص

دلیل تفاوت بین دو هزینه بهای تمام شده واقعی و تئوری چیست؟

شایع‌ترین علت افزایش تفاوت بین این دو مقدار، موجودی نادرست است. بنابراین برای محاسبه صحیح، باید به فکر استفاده از بهترین شیوه‌های مدیریت موجودی باشید. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که در حین فرایند تهیه غذا، بسیاری از مواد اولیه را هدر می‌دهید. این اتفاق ممکن است به دلیل تقسیم ناکارآمد کارها، خراب شدن مواد اولیه و همچنین استفاده نادرست از مواد اولیه غذاها باشد. در نهایت، ممکن است شما برای جلوگیری از نارضایتی مشتریان، قیمت‌های آیتم‌های موجود در منو را افزایش نداده و به همین دلیل دچار ضرر شوید.

مثال محاسبه بهای تمام شده در فست فود

برای درک بهتر این موضوع، در ادامه از یک مثال استفاده می‌کنیم. تصور کنید که قصد محاسبه بهای تمام شده مرغ سوخاری دو تکه داریم.

  • هزینه الف: هزینه تمام مواد اولیه به کار برده شده در این غذا را حساب کنید. به عنوان مثال: مرغ، سس، نان، پودر سوخاری و …
  • هزینه ب: محاسبه هزینه نفر ساعت. یعنی ساعت‌هایی که یک واحد در رستوران برای تهیه غذا صرف کرده است. مانند آماده سازی مواد اولیه، پخت، سرو  و …
  • هزینه ج: محاسبه هزینه‌های ماهیانه به غیر از هزینه کارکنان. مانند هزینه اجاره ملک، آب، برق و … . سپس باید درصد فروش محصول را به فروش کل محاسبه کنید. مثلا طی 1 ماه حساب کنید که چقدر مرغ سوخاری دو تکه فروخته‌اید و این مقدار چه درصدی از هزینه‌های کل است. برای اینکه هزینه‌های مستقیم ماهیانه را برای مرغ سوخاری دو تکه به دست آورید، باید از فرمول نسبت استفاده کنید.
  • هزینه د: هزینه‌های سربار را محاسبه گنید. این هزینه‌ها شامل پاداش، عیدی و … می‌شود.

در نهایت باید هزینه الف، ب، ج و د را باهم جمع کنید تا بهای تمام شده غذاهای رستوران خود را محاسبه کنید.

حسابداری بهای تمام شده غذاهای رستوران خود را به ما بسپارید

محاسبه و کنترل بهای تمام شده غذاهایی که در رستوران تهیه و عرضه می‌شوند، برای سودآوری رستوران امری مهم و حیاتی است. لارم به ذکر است که نتیجه حسابداری بهای تمام شده رستوران تقریباً هیچ وقت صفر نمی‌شود؛ بنابراین به دنبال صفر کردن تفاوت بهتی تمام شده واقعی و تئوری نباشید. درواقع شما با استفاده از این شاخص کلیدی عملکرد می‌توانید به موقع مشکلات احتمالی مالی رستوران را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. شما می‌توانید برای تهیه گزارش بهای تمام شده غذاها و نوشیدنی‌ها در رستوران، از خدمات مشاوره حسابداری رستوران اکانتیک استفاده کنید. در صورتی که برای نحوه استفاده از خدمات حسابداری ما نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با شماره 02191094210 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *